Ďalšia etapa zlatého vajca od Mazdy? Mazda CX-5 má novú generáciu

Keď Mazda predstavila úplne novú CX-5 pre rok 2025, nebolo to len o ďalšom facelifte či kozmetických zmenách. Nie, tentokrát Japonci otočili list a začali písať úplne novú kapitolu. A hoci sa meno nemení, zvyšok áno a to naozaj poriadne. Ako má niekto k Mazde blízko a CX-5 vždy považoval za jedno z najrozumnejších SUV svojej triedy, musí byť na túto novinku veľmi zvedavý. A hoci mi bude ten starý dobrý Skyactiv-D trocha chýbať, to, čo Mazda teraz ponúka, nie je vôbec na zahodenie. Po CX-60 a CX-80 je novinka správnou cestou do stredne veľkých SUV automobilky.

Dizajn novej CX-5 je v súlade s tým, ako Mazda vyzrieva ako značka. Kým niektorí výrobcovia tlačia do extravagantných tvarov a agresívnych línií, Mazda ostáva elegantná, čistá a vyvážená. Nový model má proporcie, ktoré pôsobia sebavedomo a dynamicky, ale bez toho, aby kričali. Predná maska je menšia, svetlá tenšie a inak stavené, celkovo pôsobí auto uhladenejšie. Zadná časť je takisto pekne uhladená, žiadne výstrelky, len čisté tvary a funkčný dizajn. Zboku si človek ani neuvedomí, ako auto narástlo. Mazda stanovila pre CX-5 tvary, ktoré tak ľahko nezostarnú a ostanú aktuálne vlastne ako je to aj pri súčasnej generácii.

mazda_cx-5_germany_src_still_10_highres-copy 

Vnútro je totiž niekde inde. Nová architektúra kabíny je citeľná hneď. Väčší displej, viac miesta, kvalitnejšie materiály a, čo treba oceniť najviac, ovládanie, ktoré nestráca kontakt s realitou. Mazda si stále drží fyzické tlačidlá, najmä na volante. Aspoň fyzické vyzerajú, ale až realita ukáže, či to je dotyková plocha, alebo tlačidlá na štýl pogumovaných v Land Roveri. Infotainment je nový, prehľadný a konečne s bezdrôtovým Apple CarPlay a Android Auto. Digitálny kokpit a nový head-up displej dodávajú interiéru moderný nádych, no nič nepôsobí prehnane futuristicky. No a najdôležitejšie je, že nová CX-5 má v strede displej s uhlopriečkou 12,9 palca štandardne. Vo vyšších stupňoch výbavy sa objaví masívna obrazovka s uhlopriečkou 15,6 palca.

Čo sa týka priestoru, v ňom je to jednoznačne posun vpred. Nová CX-5 má o niečo dlhší rázvor aj väčšiu šírku. Konkrétne, dĺžka narástla z 4 575 mm na približne 4 620 mm, šírka sa natiahla o 10 mm a aj rázvor osí kolies je o pár milimetrov dlhší. Výsledok? Viac miesta pre kolená vzadu, pohodlnejšie nastupovanie a najmä, značne väčší kufor. Kým doteraz si Mazda CX-5 niesla trochu povesť, že batožinový priestor nie je jej najsilnejšia stránka (predchádzajúca generácia mala 506 litrov), novinka by sa mala priblížiť k 550 litrom. A to je už citeľné zlepšenie, nárast o 10 percent je nezanedbateľný.

Veľká téma je, samozrejme, pod kapotou. Zabudnite na staré časy. Žiadny 2.0 Skyactiv-G, žiadny 2.2 diesel. Mazda sa s Európou rozlúčila s klasickými spaľovákmi a prichádza s mild hybridom a hybridom. Základom všetkého bude nový mild-hybridný motor s 24 V architektúrou elektrodoplnku. Má objem 2,5 litra a dosahuje výkon celkom striedmych 104 kW (141 k). Základ sa bude volať eSkyActiv-G 140 a bude dosahovať zrýchlenie na stovku za 10,5 sekundy.

mazda_cx-5_germany_src_int_11_highres-copy 

Ale očakáva sa aj niečo ďalšie, srdcom novej CX-5 má byť aj hybridný systém, ktorý je postavený na základoch 2,5-litrového agregátu. Je to atmosférický benzínový štvorvalec skombinovaný s elektromotorom, ktorý spolu posielajú výkon na prednú alebo všetky kolesá. Výkon sa má pohybovať niekde medzi 140 kW (190 k) až 170 kW (231 k), teda na bežné jazdenie úplne postačujúce. O nasadení nového prevedenia SkyActiv-Z automobilka zatiaľ veľa neprezradila, aj tieto informácie sú skôr šumy a odhady.

Z pohľadu bežného vodiča je to dobrá správa. Jazda s hybridom bude plynulá, tichá a zároveň úsporná. Ale áno, trochu všetkým bude chýbať charakter Mazdy, ako sme ju poznali. Najmä tie poctivé atmosférické benzíny bez doplnkov, ktoré síce neohúrili výkonom, ale boli spoľahlivé, priame a príjemne lineárne. Tým sa vlastne dostávame k porovnaniu. Staršia CX-5 sa ponúkala s dvoma benzínmi (2.0 Skyactiv-G 121/118 kW a 2.5 Skyactiv-G 143 kW) a dvoma naftovými verziami 2.2 Skyactiv-D (110 a 135 kW), pričom výhodou bola aj dostupnosť manuálu a pohonu 4x4. Teraz je ponuka jednoduchšia. Mild hybrid, hybrid, automat a výber medzi predným alebo pohonom všetkých kolies. Plug-in hybrid vraj príde neskôr, a to bude zrejme ten silnejší kus s výkonom okolo 176 kW (240 k). Ak šípite podobný systém ako má CX-60, tak ste asi na dobrej adrese.

Z hľadiska jazdy sa dá očakávať, že si Mazda udrží svoj štýl DNA. Nová platforma umožňuje nižšie ťažisko, lepšie rozloženie hmotnosti a vyššiu tuhosť karosérie. A hoci už to nebude o presne radenom manuále a plynulom benzínovom motore, stále treba veriť, že Mazda CX-5 pre rok 2025 bude SUV, ktoré jazdí lepšie než väčšina konkurentov. Adaptívny tempomat, asistent jazdných pruhov či autonómne brzdenie sú samozrejmosťou, rovnako ako nové prvky typu monitoring únavy vodiča alebo navigácia prepojená s tempomatom.

mazda_cx-5_germany_src_det_02_highres-copy 

O cene sa ešte veľa nehovorí, ale Mazda prezradila, že základná verzia má odštartovať niekde okolo 35-tisíc eur. Vyššie výbavy a plug-in hybridom by sa mohli vyšplhať až nad 50-tisíc. Nie je to málo, ale v porovnaní s Toyotou RAV4, Hondou CR-V alebo hybridným Hyundaiom Tucsonom to stále vyzerá férovo. A ak niekto hľadá SUV s príjemným interiérom, tichým pohonom, štýlovým dizajnom a niečím inak v stvárnení, CX-5 mu má čo ponúknuť.

Mazda týmto krokom ukazuje, že vie zmeniť kurz bez toho, aby sa vzdala vlastnej identity. A to je v dnešnej dobe celkom výnimočné. Nová CX-5 síce opúšťa niektoré naše obľúbené prvky z minulosti, ale zároveň ponúka viac priestoru, modernejšie technológie a udržateľnejší pohon. Ak to všetko zostane podané v duchu toho, čo Mazda vždy robila dobre, teda jednoducho, čisto a s dôrazom na človeka za volantom, bude to opäť jeden z najzaujímavejších SUV modelov v triede.

Mazda CX-5 teda už prichádza v tretej generácii a patrí k najdôležitejším modelom automobilky. V Európe je jej prínos k predajným číslam priam neodškriepiteľný. Je obľúbeným vozidlom najmä kvôli použitiu spomenutých motorov. Ostáva teda otázka ako sa popasujú predajné čísla s elektrifikovanými modelmi a celkovo zmenenými pohonnými sústavami. Celkové čísla hovoria o 345-tisíc kusoch v roku 2024. Je to síce o 9 000 menej ako rok predtým a zhruba 100-tisíc za rekordným rokom 2019, ale stále sú to dôležité čísla.

Aktuálna ponuka vozidiel Mazda