Kúpa auta na firmu: Všetko, čo predtým potrebujete vedieť

Kúpa vozidla na firmu môže byť pre mnohých podnikateľov výhodným krokom. Umožňuje totiž odpisovanie nákladov, čo má za následok nižšie dane. Byrokratické postupy, ktoré sú s tým spojené, však môžu byť náročné. 

V tomto článku vám preto prinesieme kompletný prehľad o tom, ako kúpiť auto na firmu a čo všetko zvážiť pred kúpou. Dôležité je tiež vedieť, ako správne firemné vozidlo využívať. Ukážeme vám vedenie evidencie, odpisovanie vozidla či vyplnenie daňového priznania.

Čo zvážiť pred kúpou?

Pred samotným nákupom auta pre firmu je dôležité zohľadniť niekoľko kľúčových aspektov:

  • Typ vozidla: Rozhodnite sa, aký druh vozidla najlepšie vyhovuje potrebám vášho podnikania (napr. osobné alebo nákladné auto, dodávka).
  • Rozpočet: Určite si budget na nákup vozidla. Dôležité je, či preferujete kúpu nového alebo jazdeného vozidla. Ak si zadovážite jazdené vozidlo, nevzniká vám povinnosť platiť DPH.
  • Výkon a efektívnosť: Zvážte výkon, spotrebu paliva a ďalšie technické parametre vozidla, aby ste si vybrali najvhodnejší model pre svoje podnikanie.

Ako využívať firemné auto?

Správne používanie firemného vozidla môže mať veľký vplyv na efektivitu vášho podnikania: 

  • Pracovné účely: Stanovte si jasné pravidlá používania vozidla. Aj medzi zamestnancami komunikujte jasné podmienky, načo sa vozidlo môže a nemôže používať.                                                                                                                                            
  • Súkromné použitie: Zvážte, či budete auto využívať aj na súkromné účely a akým spôsobom. Ak totiž vozidlo používate na súkromné účely, môžete si uplatniť iba časť nákladov, ktoré boli použité na firemné účely.                                                                                           
  • Údržba a servis: Uistite sa, že je vozidlo pravidelne servisované. Ušetrí vám to veľa starostí s údržbou. 

Evidencia a odpisovanie

Je nevyhnutné viesť si riadnu evidenciu o vozidle a jeho nákladoch. Zriaďte si preto knihu jázd a pravidelne si zapisujte najazdené kilometre, pracovné cesty či prípadné škody. 

Tip: Na základe knihy jázd si môžete v daňových nákladoch vykázať 100 % hodnoty paliva.

Čo sa týka odpisovania, firemné vozidlo sa odpisuje 4 roky. Znamená to, že po dobu 4 rokov si budete mesačne odpisovať časť z obstarávacej ceny. Tiež je možnosť si do nákladov uviesť palivo, havarijné poistenie a podobne.

Tip: Odporúčame vám informovať vášho účtovníka o zakúpenom vozidle. Vaši účtovníci budú najlepšie vedieť, koľko odpísať a aké časové rozhranie je možné vozidlo odpisovať. 

Vyplnenie daňového priznania

Správne vyplnenie daňového priznania je kľúčové pre získanie daňových výhod. 

Zistite, aké formuláre sú potrebné pre odpisovanie nákladov spojených s vozidlom, a ako ich správne vyplniť. Poraďte sa so svojím účtovníkom a nenechávajte nič na náhodu. Môžete tak veľa ušetriť, či už na odpisovaní alebo koncoročnom daňovom priznaní.

Nákup vozidla na firmu nemusí byť zložitou záležitosťou, ak ste na byrokratické postupy pripravení. Stačí vopred myslieť na využitie vozidla, správnu evidenciu a odpisovanie, a kúpa nového auta pôjde ako po masle.