Xiaomi bude vyrábať aj autá, elektro SU7 dostane smiešne označenia V6 a V8

Všetci poznáme Porsche Taycan. Je to auto, ktoré dokáže skĺbiť nielen elektrickú jazdu, ale ponúkne aj možnosť dynamických prejazdov s dobrými jazdnými vlastnosťami. A presne toto bolo cieľom dosiahnuť aj v prípade výrobcu Xiaomi, ktorý je skôr známy svojimi zariadeniami do domácnosti a mobilnými telefónmi.

Základná línia tohto modelu je nápadne podobná práve s Porsche Taycan, ale aj s BMW i4. Výrobca telefónov siahol po osvedčenej receptúre a po nízkom aerodynamickom odpore, ktorý má zaručiť aj vysoký dojazd na plnú batériu. Aerodynamický koeficient je totiž iba 0,195, čo je jeden z najlepších koeficientov na svete a prekonal tak hodnotu 0,197, ktorou sa pýši Lucid Air. Snahu vidno už na samotných tvaroh. Všetko je uhľadené a vyrovnané.

Xiaomi-SU7-01aPritom SU7, prosím, nemýliť si so stíhačkou z najväčšej krajiny sveta, má dĺžku 4 997 mm, šírku 1 963 mm a na výšku dosahuje 1 455 mm. O vnútornom priestore sa snaží zase presvedčiť rázvorom dosahujúcim 3 000 mm. Samotná automobilka oznámila, že automobilový trh bude plánovala navštíviť už v roku 2021 a aktuálne predviedla svoj prvý model, ktorý sa dostane do sériovej produkcie.

Na dizajn si Xiaomi prizvalo šéfdizajnéra menom Li Tianyuan, ktorý odišiel od BMW. Vedúci projektu vraj odmietol tri samostatné dizajny, ktoré boli podľa neho neudržateľné a zvolil tento, čo automobilka pripravila na produkciu. Veď ako optimálneho konkurenta má mať predsa jeden z najlepších elektromobilov, Porsche Taycan, alebo aj Teslu Model S. Karoséria sedan bude vybavená štandardne vzduchovým podvozkom s adaptívnym nastavením a aktívnou prednou maskou znižujúcou odpor vzduchu v prípade, že až tak netreba chladiť batériu. Zadné krídlo bude zase možné nastaviť v štyroch úrovniach a určite bude potrebné. Bude potrebné, aby SU7 nevyzliekol ako Audi TT vo svojej prvej generácii tesne po predstavení, kedy musel výrobca pridať jemné krídlo, aby vozidlo stabilizoval vo vyšších rýchlostiach.

Interiér modelu prinesie moderné stvárnenie a 16,1-palcový dotykový displej v strede s rozlíšením 3K. Informačno-zábavný systém bude poháňať čip Qualcomm Snapdragon 8295, so vstavaným systémom a využitím HyperOS. Xiaomi oznámil, že model SU7 ponúkne aj funkciu Xiaomi Pilot, ktorá bude štandardne zahŕňať 16 rôznych subsystémov na zvýšenie bezpečnosti a asistenciu vodiča. Na fungovanie asistentov Xiaomi modelu SU7 nachystalo 11 kamier, 12 senzorov a lidar. Práve lidar si našiel miesto nad čelným sklom. Asistenti v SU7 majú, podľa slov predstaviteľov, fungovať aj v prípade hustého sneženia a iných nepriaznivých podmienok, preto auto predstavili v zime.

Xiaomi-SU7-09

A teraz sa pozrime na to naj vážnejšie. SU7 bude využívať 800V architektúru, ale maximum bude mať 871V v amplitúde. Základnou verziou SU7 bude tá s motorom označeným HyperEngine V6 Series. Bude mať pohon zadnej nápravy a architektúru iba so 400V. Veď je to základný model! Výkon bude ale celkom slušných 220 kW (299 k) a krútiaci moment 400 Nm. Na stovke má byť do 5,5 sekundy. Plných 800V bude mať alternatíva SU7 Max, alebo bude mať dva motory HyperEngine V6. Ponúkne výkon až 495 kW (673 k) a krútiaci moment 500 Nm. Táto alternatíva sa na stovku dostane za menej ako 3 sekundy. Kým základ sa rozbehne maximálne na 210 km/h, výkonnejšia verzia ponúkne až 265 km/h.

Pre tieto dve verzie bude rozličná aj batéria. Kým základ ponúkne alternatívu s kapacitou 73,6 kWh a technológiu LFP od firmy BYD, výkonnejšia možnosť vybehne do sveta s kapacitou 101 kWh a technológiou NMC. Vyrábať ju bude výrobca CATL. Táto verzia s väčšou baterkou má byť schopná dojazdu až 800 km na jedno nabitie. Realita bude určite o niečo slabšia, ale nemusí byť o veľa. V horších podmienkach to zaručene bude viac ako 500 km. To by znamenalo priemernú spotrebu presahujúcu 20 kWh na 100 km.

Xiaomi-SU7-13

Ďalšou alternatívou do ponuky má byť verzia s HyperEngine V8. Tá príde neskôr a má mať motor dosahujúci až 35 000 otáčok a má využívať karbónový obal, ktorý je ešte pevnejší ako zliatinový. Ale späť ku motorom dostupným teraz. Vďaka architektúre môže SU7 podporovať nabíjanie výkonom až 475 kW, čo znamená, že za 5 minút sa má dojazd predĺžiť o 220 km a za 10 minút až o 390 km. 15 minút nabíjania má byť v znamení 510 km dojazdu, ale tu treba brať do úvahy iné spôsoby merania spotreby, ktoré sú v Číne trochu optimistickejšie ako v našich končinách. A keď sme ešte hovorili o batériách, tak vozidlo s motormi HyperEngine V8 má mať batérie s kapacitami buď 132 kWh, alebo 150 kWh. Tá väčšia z nich má, podľa čínskej metodiky, priniesť dojazd až 1 200 km.

Xiaomi sa chce stať čo najskôr relevantným výrobcom automobilov. Má na to vhodný základný stavebný kameň ponuky. Hovorí sa, že v domácej Číne sa má Xiaomi SU7 začať predávať už vo februári až marci tohto roka a následne má model postúpiť aj do Európy a USA. Pre Xiaomi bude vozidlo vyrábať firma BIAC. Úvodná kapacita továrne je nastavená až na 200 000 kusov ročne, ale riaditeľ Xiaomi hovorí, že toto auto nebude z tých lacných. Je to logické, lebo komponenty vyzerajú byť na vysokej úrovni.