Airbag patrí medzi bezpečnostné systémy vozidla. Je to nafukovací vak, ktorý má chrániť posádku pred nárazmi do tuhých komponentov interiéru.
Vývoj bezpečnostných prvkov v automobiloch je čím ďalej, tým zložitejší. Veľký prínos, okrem bezpečnostných pásov, malo vyvinutie modulu zvaného airbag. Je to vlastne vzduchový vankúš, ktorý je vyfúknutý schovaný v príslušnom mieste, volante, prístrojovej doske, stĺpiku, sedadle, v strede strechy. V prípade detekcie nárazu snímačmi v danej oblasti sa airbag pomocou pyrotechnickej nálože nafúkne v priebehu milisekúnd.
Dôležitým faktom je, že airbag spolupracuje s bezpečnostnými pásmi a tvoria spolu záchranný celok v prípade nehody. Preto je nutné vždy a za akýchkoľvek rýchlostí používať bezpečnostné pásy. Airbag vodiča má väčšinou štandardný okrúhly tvar, jediným experimentom bol azda prístup Citroënu, keď pred rokom 2005 uviedol volant s fixným stredom, ktorý optimalizoval to ako sa airbag nafúkne a priniesol lepšie možnosti použitia plochy. Toto sa však neujalo kvôli samotnému komfortu točenia výlučne vencom. Aj sám Citroën na použitie volantu, kde je fixný airbag, rezignoval.
V roku 1964 automobilový inžinier Yasuzaborou Koburi začal s vývojom záchranného nafukovacieho systému. Zomrel však predtým ako sa systém podarilo dotiahnuť do sériovej produkcie. V roku 1967 vyvinul Allen K. Breed mechanizmus detekcie nárazu, čím priblížil airbag realite. V sedemdesiatych rokoch sa General Motors podujal na ponuku vzduchových vankúšov na záchranu života v sériových modeloch. Ale stále to nebolo ono. To bol stále čas, kedy mal airbag suplovať bezpečnostné pásy. V roku 1981 však Mercedes ponúkol pre svoju Triedu S nový airbag, ktorý spolupracoval s bezpečnostnými pásmi a ešte vylepšoval funkciu systému. Stále sme v príplatkovom svete. Prvé auto, ktoré ponúklo airbag vodiča a airbag spolujazdca sériovo bolo Porsche 944 Turbo v roku 1987. V rovnakom roku, ale o niečo neskôr dostal rovnakú výbavu aj japonský automobil Honda Legend. Aktuálne je airbag základnou výbavou takmer všetkých nových vozidiel. V Európskej únii je dokonca povinnosť ponúknuť túto výbavu ako štandardný prvok. Avšak automobilky idú ďalej. Kvôli dobrému ratingu v nárazových testoch majú vozidlá airbag nielen pre vodiča a spolujazdca, ale pribudol aj kolenný airbag, bočné airbagy vpredu a niekedy aj vzadu. Niektoré autá majú až 10 airbagov. Najnovším je stredový airbag, ktorý má zamedziť kontaktu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze.