Automatická prevodovka je taká prevodovka, ktorá radi prevodové stupne samostatne bez nutnosti zásahu vodiča.
Automatické prevodovky sa pomaly rozširujú a sú súčasťou každej značky ponúkanej v Európe. Automatická prevodovka je dokonca dostupná aj pre niektoré modely Dacia a dostala sa aj do cenovo najdostupnejších tried. Niektoré automobilky postupne vytláčajú manuálnu prevodovku z ponuky a zostáva len automatická prevodovka.
Aj keď prvá automatická prevodovka bola súčasťou prepravníka bez koní už v roku 1904, výrazný rozmach zaznamenala až po roku 1939, keď General Motors vybavil svoje prvé modely systémom Hydramatic. Tento systém, ktorý sa reálne dá nazvať automatická prevodovka mali za príplatok Oldsmobil Series 60 a Cadillac Sixty Special. Hydramatic kombinoval spojku v hydraulickom oleji a 3 hydraulicky kontrolované planétové prevody na štyri stupne vpred a jeden vzad.
Prvá automatická prevodovka využívajúca hydrodynamický menič, ktorý sa používa až do súčasnosti bola tá v Buicku Dynaflow. Model bol z roku 1948 a určil ako budú prevodovky vyzerať aj v budúcnosti, zatiaľ na 80 rokov dopredu.
V súčasnosti máme na trhu niekoľko rôznych automatických prevodoviek. Akurát trh tlačí na nižšiu spotrebu vzhľadom na nižšie emisie a tým pádom aj na vyšší počet prevodových stupňov. Päťstupňová automatická prevodovka je už takmer minulosťou. Už pomaly odchádzajú aj prevodovky so šiestimi stupňami a minimum je aktuálne sedem. Najviac prevodových stupňov, medzi osobnými vozidlami, využíva automatická prevodovka Fordu a Lexusu. Ford má až desať stupňov stále v ponuke Mustangu, ale aj Exploreru a Rangeru. Tieto prevodovky sú všetky hydrodynamickými meničmi.
Druhá možnosť sú robotizované prevodovky s dvomi spojkami. Automatická prevodovka, ktorá má aktuálne zväčša sedem stupňov ponúka extrémne rýchle radenie smerom nahor kvôli prednastaveniu vyššieho prevodového stupňa na druhú spojku.
Ďalším kúskom puzzle do skladačky je bezstupňová automatická prevodovka. Takú využívajú okrem áut aj skútre a malé motorky. Táto automatická prevodovka nemá žiadne stupne, ako napovedá názov. Je to variátor, ktorý mení dĺžku svojho remeňa a tým mení prevodový pomer. Táto automatická prevodovka je, najmä skútroch, veľmi jednoduchá na údržbu. Dokonca ju niektoré automobilky, konkrétne Nissan a Renault začali vo väčšom používať znova. Pri Subaru a Toyote je štandardnou alternatívou ku manuálnej prevodovke.
Existuje samozrejme ešte niekoľko druhov, ktoré sa môžu pýšiť označením automatická prevodovka, ale tie zatiaľ nemajú také rozšírenie ako vyššie spomenuté 3.
V dnešnej dobe je na trhu niekoľko typov automatických prevodoviek a od každého typu závisí aj jej funkčnosť. Funkcia automatickej prevodovky zabezpečuje zmenu prevodového stupňa bez priameho zásahu vodiča, teda nastavuje pomer prevodových stupňov na základe jazdných podmienok a rôznych iných faktorov.