25 rokov trval návrat Hondy Prelude, začína v novom svete

Po viac ako dvadsiatich piatich rokoch od ukončenia výroby poslednej, piatej, generácie sa do ponuky značky Honda vracia meno, ktoré kedysi symbolizovalo spojenie športového ducha a technickej vyspelosti. Nová Honda Prelude prichádza ako hybridné kupé s technológiou e:HEV a od prvého štvrťroka 2026 sa zaradí do európskej ponuky značky. Cena modelu bola stanovená na 48 790 eur, čím sa Prelude radí na rozhranie medzi klasické športové modely a rýchle hybridné gran turisma. Nemýlte sa, to nie je cena v Nemecku, ani na inom zahraničnom trhu, to už je cena pre náš trh.

Honda v oficiálnej tlačovej správe zdôrazňuje, že nejde len o oživenie mena, ale o pokračovanie filozofie, ktorá stála pri zrode modelu v roku 1978. Prelude má opäť byť technologickým mostom medzi komfortnými cestovnými vozidlami a športovými modelmi typu Civic Type-R. Veď každý vie, že Civic Type-R je pre Európu už zakázaným ovocím, ktoré z trhu vytlačili rôzne emisné predpisy a iné extrémne požiadavky. Myslím, že jednou z nich kľudne mohlo byť, že krídlo vzadu nemá sekať hlavy cyklistom a smútiacim pri cintorínoch, aktuálne.

Dizajn novinky sa drží čistoty a funkčnosti. Kupé má nízku siluetu s relatívne dlhým rázvorom a vyváženými proporciami, ktoré sú zároveň aerodynamicky optimalizované. Predná časť nesie typickú horizontálnu masku a úzke LED svetlá, ktoré vizuálne rozširujú vozidlo. Zadná časť so svetelným pásom cez celú šírku auta nadväzuje na dizajnový jazyk Civicu, no proporčne pôsobí nižšie a širšie.

552997_Honda_s_all-new_Prelude_e_HEV_sports_coupe 

Interiér pokračuje v minimalistickom duchu, ktorý poznáme z ostatných modelov značky. Ovládacie prvky zostali analógové tam, kde to dáva zmysel. Honda tak cielene odmieta prehnanú digitalizáciu, ktorá by mohla odvádzať pozornosť vodiča. A to je výbroná správa, lebo nie všetko je skryté za dotykovou plochou displeja. Veď zákazníci Hondy sa už dávnejšie vyjadrili jasne. Honda Prelude stále pokdačuje v tom, čo vlastne zákazníci automobilky chcú. A buďme úprimní, tlačidlá chcú aj zákazníci iných automobiliek, ale nejako sa ich hlas málo ozýva. Už sa však začína ozývať hlas Euro NCAP. Dominantou kabíny je nízka pozícia sedenia, ergonomicky naklonená palubná doska a decentné využitie materiálov, ktoré majú zdôrazniť športový, no zároveň elegantný charakter. Displej infotainmentu zostáva oddelený od prístrojového štítu, čo zlepšuje prehľadnosť.

Z technického hľadiska využíva Honda Prelude hybridný systém e:HEV s dvojicou elektromotorov a atmosférickým benzínovým štvorvalcom s objemom 2,0 litra, pracujúcim v Atkinsonovom cykle. Ide o známu koncepciu, ktorú značka používa napríklad v modeloch Civic alebo CR-V, no v prípade Prelude bola upravená pre športovejšie naladenie. Systém je navrhnutý tak, aby väčšinu času zabezpečoval pohon elektromotor, pričom spaľovací motor slúži prevažne ako generátor energie. Pri vyššom zaťažení sa však dokáže zapojiť priamo do pohonu kolies. Honda zoznámila, že celkový výkon systému sa dostáva na 147 kW (200 k), koľko mal Civic Type-R niekoľko generácii až do príchodu prepĺňania. To teda stačí. Ale stovka trvá 8,2 sekundy. Nie je to zlý výsledok, ale tu by som asi čakal skôr hodnotu pod 7 sekúnd, veď Prelude stále prezentuje športové ambície. Ale aj tak je skôr realitou, že výkon elektromotora je 135 kW (184 k) a tým pádom sa Prelude rovná tomu, čo predstavuje Civic v súčasnosti.

552988_Honda_s_all-new_Prelude_e_HEV_sports_coupe 

Podvozok je kompletne prepracovaný. Vpredu má dvojité lichobežníky a vzadu viacprvkové zavesenie, čo má zabezpečiť ideálnu rovnováhu medzi komfortom a presnosťou riadenia. Honda sa netají tým, že cieľom nebolo vytvoriť extrémne športové auto, ale vozidlo, ktoré ponúkne potešenie z jazdy aj v bežných rýchlostiach. Z tohto pohľadu sa Prelude profiluje ako moderný ekvivalent grand toureru s dôrazom na vyvážené jazdné vlastnosti a vysokú kultúru chodu.

Rozmery nového modelu naznačujú, že nejde o malé kupé. Dĺžka 4 525 mm, šírka 1 880 mm a výška 1 349 mm radia auto do segmentu stredne veľkých kupé. Rázvor 2 604 mm je tiež výbornou správou pre ovládanie vozidla. Hmotnosť sa podľa predbežných údajov pohybuje okolo 1 500 kilogramov, čo je prijateľná hodnota vzhľadom na prítomnosť hybridného systému. A hlavne vzhľadom na súčasnosť, v ktorej celkom slušnú porciu kilogramov predstavuje aj bezpečnostná výbava vozidla, ktorú Honda ani pre tento model nezanedbala.

Honda si pri návrate tohto mena uvedomuje jeho historickú váhu. Prelude patrilo v 80. a 90. rokoch k symbolom japonskej precíznosti. Každá z piatich generácií priniesla nejakú technologickú novinku. Od prvého sériového použitia systému 4WS (riadenia všetkých kolies) až po elektronické riadenie ventilov VTEC v deväťdesiatych rokoch. Nové kupé síce tieto legendárne systémy neprináša, no pokračuje v tradícii technickej prepracovanosti. V porovnaní s historickými generáciami zaujme najmä dôrazom na efektivitu, ktorú si vynútila doba.

Vďaka hybridnej technológii e:HEV má Prelude kombinovanú spotrebu pohybujúcu sa podľa interných meraní medzi 4,5 až 5,0 litra na 100 kilometrov, čo je na športovo orientované kupé výborná hodnota. Zrýchlenie som už prezradil, ale môžeme si ho zopakovať, Prelude dosiahne métu 100 kilometrov za hodinu za 8,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je v tabuľkách stanovená na 188 km/h.

552990_Honda_s_all-new_Prelude_e_HEV_sports_coupe 

Pohon je výhradne predný. Honda tým chce zachovať dostupnosť a nízku hmotnosť vozidla. Ide o logickú voľbu, keďže značka sa snaží prelomiť stereotyp, že športové autá musia mať pohon zadných kolies. Sústredenie hmotnosti, presnosť riadenia a okamžitá reakcia hybridného systému majú vytvoriť pocit priameho spojenia medzi vodičom a vozidlom.

Výroba bude prebiehať v japonskom závode Sayama, pričom európske verzie budú mať špecificky naladený podvozok aj riadenie. Honda uvádza, že vývoj nového Prelude prebiehal súbežne s Civic-om Type-R, čo sa prejavilo v precíznosti reakcií a stabilite podvozka pri vyšších rýchlostiach.

Vizuálne aj technicky teda Prelude spája tradíciu s moderným prístupom. Nie je to retroauto, ale návrat mena, ktoré má stále silný odkaz. Honda ním reaguje na dopyt po športovejších, no zároveň ekologickejších modeloch, ktoré neobetujú potešenie z jazdy. Prelude 2026 sa tak zaradí medzi vozidlá, ktoré dokazujú, že aj v ére elektrifikácie má klasické kupé svoje miesto. A budem ať svoje miesto možno aj vo vašej garáži za cenu 48 790 eur v základe.

Práve cena 48 790 eur bude kľúčovým parametrom. V tejto kategórii sa model postaví proti autám ako Toyota GR86, BMW 2 Coupe alebo Mazda MX-5 v hybridnej ére. Honda však zdôrazňuje, že Prelude nie je postavené ako priama konkurencia, ale ako samostatná interpretácia športového kupé s dôrazom na harmóniu medzi účinnosťou a emóciou.

Návrat legendy, ktorá prežila päť generácií, symbolizuje zároveň aj zmenu v chápaní športového automobilu. Nová Honda Prelude je moderným pokračovaním ducha, nie kópiou minulosti.

Aktuálna ponuka vozidiel Honda