Ako jazdiť na automate? Takto to zvládnete na prvýkrát

Vraví sa, že kto raz okúsi pohodlie automatu, už nebude chcieť nič iné. Je to naozaj tak? Automatická prevodovka je bez pochýb pohodlnejšia ako tá manuálna, no prechod na ňu môže byť spočiatku stresujúci. Na začiatku vám preto pomôže zopár rád, na čo si dať najväčší pozor. 

automaticka-prevodovka_1_11zon 

Zvažujete kúpu auta s automatickou prevodovkou alebo sa chystáte prvýkrát šoférovať automat? V tom prípade by ste mali poznať jeho princíp a fungovanie, ako aj rozdiely oproti manuálnej prevodovke, ktoré vám uľahčia prechod.

Ako funguje automatická prevodovka? 

Vo všeobecnosti je šoférovanie áut s automatickou prevodovkou oveľa jednoduchšie, čo potvrdia všetci ich priaznivci. V aute nie je spojka, ale len plynový a brzdový pedál. Radiaca páka nemá číselné označenie rýchlostných stupňov, ale niekoľko základných polôh riadenia označených písmenami (P, R, N, D). Akonáhle sa auto rozbehne, už nemusíte robiť takmer nič. Odpadá nepretržité radenie rýchlostných stupňov a jazda je tak komfortná a plynulá. 

Automat oceníte najmä v meste, kde sa často ocitnete v dopravnej zápche a ste nútení jazdiť štýlom „brzda-plyn“ a neustále preraďovať. Nie náhodou sa automatické prevodovky stali populárnymi najmä vo veľkých amerických mestách s hustou premávkou a častými zápchami. Okrem jednoduchšieho riadenia je ich výhodou tiež úspornosť, nevýhodou je zas vyššia kúpna cena a drahšia údržba či servis. 

Stupne radiacej páky

Skôr ako si sadnete do auta s automatickou prevodovkou, by ste mali vedieť, čo znamenajú jednotlivé polohy na páke.

P – park

Do tejto polohy zaradíte páku po ukončení jazdy a zastavení kolies. Umožňuje vozidlu zotrvať na mieste bez pohybu. V prípade, že parkujete v rovine, nie je potrebné použiť parkovaciu brzdu. Tento stupeň totiž funguje podobne ako zaradenie jednotky na manuálnej prevodovke. Ak však parkujete v kopci, je vhodné použiť aj ručnú brzdu, aby ste zabránili opotrebovaniu prevodovky. 

R – reverse

Toto označenie R môžete poznať aj z radiacej páky manuálnej prevodovky. Označuje totiž spiatočku, ktorú používate pri cúvaní. Tento stupeň vždy zaraďte až po úplnom zastavení, nie počas jazdy. 

N – neutral

V tomto režime nie je prevodovka spojená s motorom a umožňuje jazdu na voľnobeh. Funguje to podobne ako pri vyradení stupňa do neutrálu na manuálnej prevodovke. V praxi sa však táto poloha pri automate veľmi nevyužíva.

D – drive

Táto poloha je určená na rozbeh a samotnú jazdu vpred. Hneď ako ju zaradíte, nemusíte sa už o nič starať, len pridávať plyn a brzdiť podľa potreby. Vaša ľavá noha môže pokojne oddychovať, nebudete ju potrebovať. V tomto režime totiž prevodovka automaticky mení prevodový stupeň na základe rýchlosti vozidla, záťaže a ďalších parametrov. 

Ďalšie stupne

Okrem vyššie spomenutých základných stupňov môže (ale nemusí) mať automat podľa typu vozidla aj ďalšie režimy:

  • M – manual alebo L – low 

Tento režim dáva vodičovi väčšiu kontrolu nad vozidlom a umožňuje mu meniť prevodové stupne pomocou páčiek na volante. 

  • S – sport

Tento režim nájdete na športovejších a novších modeloch áut. Vodičovi umožňuje agresívnejšiu jazdu vo vyšších otáčkach. 

Tipy pre jazdu s automatom 

V začiatkoch zoznamovania sa s automatickou prevodovkou vám môžu pomôcť aj nasledujúce tipy a rady: 

  • Zoznámte sa s autom – venujte dostatok času a pozornosti oboznámeniu sa so všetkými funkciami vozidla. Vyskúšajte si, ako funguje radiaca páka a spoznajte všetky režimy aj asistenčné systémy, aby bola jazda čo najviac plynulá, efektívna a bezpečná. 
  • Zabudnite na ľavú nohu – spočiatku to bude náročné, no musíte sa naučiť nechať ľavú nohu odpočívať. Pri jazde používate len pravú nohu na stláčanie plynového alebo brzdového pedála. Často sa vám môže stať, že omylom zošliapnete ľavou nohou brdzu, kým si na túto zmenu nezvyknete.
    • Používajte brzdu – spojkový pedál tu nenájdete, no brzdový budete používať často. Zošliapnite ho vždy pred zaradením radiacej páky do polohy D – drive, ale tiež pri preradení do polohy P – park po zastavení či R – reverse pri cúvaní. Pri státí alebo parkovaní v kopci vždy použitie aj ručnú brzdu.
  • Kedy použiť neutrál – do polohy N – neutral preraďte napríklad vo chvíli, kedy dlhšie stojíte (na rovine) alebo v prípade, že potrebujete vozidlo manuálne potlačiť (nikdy to nerobte v polohe D). Tento režim však používajte len keď je to nutné.
  • Keď potrebujete viac kontroly – v niektorých situáciách, napríklad pri jazde v svahoch a kopcoch, je vhodné použiť režim L alebo M pre manuálnu kontrolu prevodového stupňa a brzdenie pomocou motora.
  • Predchádzajte opotrebovaniu – bráňte zbytočnému opotrebovaniu bŕzd tým, že pri klesaní dáte nohu z pedálov a motor tak prirodzene spomalí vozidlo. Pri státí v kopci šetrite prevodovku tým, že zatiahnete ručnú brzdu.
  • Udržujte pozornosť – nevýhodou automatickej prevodovky môže byť nižšia sústredenosť vodiča, ktorý má pocit, že auto ide samé. Snažte sa pozornosť udržiavať a sledujte premávku a dopravné značenie. 
  • Dbajte na údržbu – automatická prevodovka si vyžaduje náročnejší a drahší servis ako tá manuálna. Dbajte preto na pravidelnú údržbu a výmenu oleja v prevodovke, aby ste predĺžili životnosť dôležitých komponentov.  

Jazda s automatickou prevodovkou si síce vyžaduje menej práce, no potrebné sú najmä správne návyky. Keď si zvyknete na nový štýl šoférovania, bude pre vás jazda komfortnejšia a pravdepodobne aj úspornejšia. Možno sa napokon pridáte k tímu vodičov, ktorí na automat nedajú dopustiť.

Zvažujete kúpu auta s automatickou prevodovkou? Vyberte si z našej ponuky jazdených vozidiel. Zabezpečíme pre vás kompletný zmluvný servis aj financovanie, preveríme a poistíme vozidlo, a dokonca ho za vás aj prepíšeme. Vy si už len užijete pohodlnú jazdu vo vašom „novom“ autíčku.