Automobilka DS Automobiles predvádza N°8, nový vrcholný elektrický sedan/crossover

Francúzska automobilka DS Automobiles patrí stále do koncernu Stellantis, ale ešte dôležitejšie je, že predvádza autá, ktorým sa ostatné nemôžu vyrovnať. A taký má byť aj sedan DS N°8, ktorý využije platformu STLA Medium s pohonom prednej nápravy primárne, ale bude mať aj pohon všetkých 4 kolies vďaka použitiu 2 elektromotorov. Ale k tomu sa ešte dostanem.

Najskôr treba vedieť, že automobilka využila na svoj sedan niektoré línie kupé a vozidlo vyzerá nielen dynamicky, ale hlavne elegantne a luxusne. Môže za to napríklad predná maska, ktorá je masívna a zároveň je vpredu aj svetelný systém s pixelovými HD LED lúčmi schopnými sa prispôsobiť aktuálnym podmienkam a k tomu neoslepovať vodičov v okolí. Koncern Stellantis tu predvádza absolútne najvyššiu formu predného svietenia vo svojej histórii, ktorá je doplnená, už štandardne, aj denným LED svietením v tvare vertikálnych prvkov.

a2024_12_NEW_DS_EXTERIOR_02 

Línie kupé DS N°8 predvádza najmä vďaka zakomponovaniu zadných kľučiek do rámu dverí. Priznané sú len tie predné a aj tie sú aerodynamický optimalizované, aby auto pôsobilo čo naj dynamickejšie. Áno, zasúvajú sa, veď DS s tým má skúsenosti už z modelu DS3 Crossback.

Dynamiku napovedajú aj masívne zliatinové disky, ktoré nebudú veľmi praktické, ale dizajn dokážu podčiarknuť úplne dokonale. Zadná časť sa spolieha na podobnú tému ako predná a vodorovné segmenty sú doplnené zvislými v prípade svetiel. Automobilka tu stavila na klasický sedanový prístup, ktorý otvorením zadného veka batožinového priestoru dokáže odhaliť objem až 620 litrov. To vôbec nie je málo, ale DS N°8 určite nebude malým autom, veď bude mať dĺžku bezmála 5 metrov. Ak by bol batožinový priestor malý, tak ho je možné ešte zväčšiť sklápaním sedadiel. Operadla sú delené v pomere 40:20:40 a spôsobujú, že variabilita je na vysokej úrovni. No a veľmi dobrú úroveň má mať aj priestor na zadných sedadlách, keďže je vozidlo postavené na veľkej platforme a zároveň predvádza aj úplne rovnú podlahu kvôli batérii.

O luxuse netreba pochybovať a okrem kože bude interiér možné vybaviť aj semišom. Všetko vyzerá vynikajúco až kým prídete k volantu. Ten je naozaj kontroverzný, má 4 lúče, ale nie tak ako sme zvyknutí, že dva idú ku deviatke a trojke na ciferníku hodiniek a ďalšie dva sú v spodnej časti. Tu sú méty trochu inde a lúče idú do kríža. Takéto usporiadanie nie je obvyklé, ale určite bude minimálne zaujímavé. DS N°8 predsa nechce byť obyčajným autom, chce byť autom, ktoré nielenže zaujme, ale aj ukáže rôzne ďalšie podstatné vlastnosti. Podstatné je z pohľadu luxusu a honosnosti.

a2024_12_NEW_DS_INTERIOR_ALEZAN_BROWN 

Prístrojová doska nebude mať takmer žiadne tlačidlá, všetko bude mať pod palcom displej s uhlopriečkou 12,8 palca pred vodičom, ktorý bude zobrazovať aj informácie z infračervenej kamery vo forme nočného videnia. Ďalší displej pred vodičom bude head-up displej, ale omnoho zaujímavejší je stredový displej sa uhlopriečku až 16 palcov. Umelú inteligenciu využije nielen pri vytváraní trás a nabíjania na konkrétnych nabíjacích bodoch, ale aj pri rozoznávaní reči. Nemenej dôležité bude zrkadlenie Apple CarPlay a Android Auto absolútne bezdrôtovo. Na obrovskom displeji bude bežať určite najnovšia generácia systému, lebo inak by si asi neporadila s takto veľkou zobrazovacou plochou. Bude to systém DS Iris, ktorý bude odvodený od najnovších generácii tohto infotainmentu v ostatných vozidlách. Veď ChatGPT používa aj Peugeot. Systémy sú veľmi podobné, ale každý má vlastnú identitu.

Ale poďme sa pozrieť na to, čo platforma STLA Medium používa v oblasti pohonu. Základom bude verzia FWD, čiže s pohonom prednej nápravy. Bude mať elektrický motor s výkonom 170 kW (230 k), ktorý bude mať možnosť dočasného zvýšenia výkonu na 191 kW (260 k). To je na prednú nápravu dosť a krútiaci moment sa dostáva na 343 Nm. S relatívne ťažkým sedanom, ktorý bude mať 2,1 tony, dokáže tento elektromotor zrýchliť na stovku za 7,7 sekundy. Maximálna rýchlosť bude obmedzená na 190 km/h a maximálny výkon nabíjania bude niekde okolo 200 kW. Štandardný striedavý prúd zase môže využiť, v bežnej výbave, 11 kW výkon, za príplatok môžete mať palubnú nabíjačku s výkonom až 22 kW. Táto verzia dokáže prejsť na nabitie 572 kilometrov.

Ďalším modelom v ponuke bude znova predokolka, ale s označením Long Range. Bude mať batériu s kapacitou 97,2 kWh a celkový dojazd sa má dostať na masívnych 750 km. To je záležitosť priemernej spotreby 12,9 kWh na sto kilometrov, čiže rovnakej ako má aj prevedenie s menšou batériou. Vďaka zvýšenej hmotnosti, o približne 50 kg, bude mať toto auto horšie zrýchlenie. Na stovku sa dostane za 7,8 sekundy.

a2024_12_NEW_DS_EXTERIOR_05 

Tretím do partie a tým najvýkonnejším, bude DS N°8 AWD Long Range, ktoré bude mať znova väčšiu batériu, ale pridá druhý elektrický motor na zadnú nápravu. Celkový výkon sa dostane na 258 kW (350 k) a dočasne ho bude možné zvýšiť na 285 kW (375 k). Toto má byť dostatok na síce rovnakú maximálnu rýchlosť ako majú všetky ostatné verzie, ale na zrýchlenie na stovku za 5,4 sekundy. Toto prevedenie, ktoré je znova asi o 160 kg ťažšie od základu, bude mať aj vyššiu spotrebu. Primárne sa má dostať na 14,2 kWh na 100 km a dojazd na plné nabitie má byť 686 km, aj keď ten je ešte stále vo fáze testovania.

Čo je však jasné, je fakt, že toto auto nebude lacné. Produkty automobilky DS sú totiž luxusnými vozidlami. Majú kožu Nappa, majú materiály ako hliník, ozajstné drevo a podobne. V realite to teda znamená, že DS N°8 bude cenovo určite nad hodnotou 50 000 €. Nie je to málo, ale adekvátne ponúkne nielen dojazd, ale aj najmodernejšie motory, ktoré Stellantis v elektrickej ponuke má. No a ak by sme mali vybrať konkurentov, tak určite treba pozerať na Mercedes EQE, BMW i5, ale aj nové Audi A6, ktoré bude tiež už výlučne elektrické, podľa nového označovania, ktoré automobilka z Ingolštatu presadzuje.

Jedinou nevýhodou DS N°8 bude, že je to vozidlo, o ktoré nie je až tak zásadný záujem. Automobilka DS je skôr okrajová a je pre tých, čo chcú vytŕčať, ale nie v zmysle, že si na nich niekto bude ukazovať prstom aké majú drahé auto. DS N°8 bude o individualite, bude o jedinečnosti a bude hlavne o špecifickej voľbe konkrétneho zákazníka.