BMW M3 CS Touring: Zelené peklo má nového kombíkového vládcu

Na začiatok si to povedzme na rovinu. Nie každý deň prichádza na svet kombi, ktoré preletí Nürburgring pod sedem a pol minúty. A toto rozhodne nie je hocijaké kombi. BMW M3 CS Touring je presne to auto, ktoré predefinuje, čo znamená spojenie praktickosti a extrémneho výkonu. Je to kúsok technického umenia, ktorý nevznikol len preto, že niekto chcel rýchle kombi. Vznikol preto, že v M divízii BMW si raz povedali: „Poďme to posunúť ďalej než kedykoľvek predtým.“

A podarilo sa. BMW M3 CS Touring je oficiálne najrýchlejším kombi na Nürburgringu. Na ikonickom okruhu Nordschleife zajazdilo čas 7:29.49 min, čo ho radí pred také esá ako Audi RS4 Avant, Mercedes-AMG E63 S Estate či dokonca Porsche Panamera Sport Turismo. A to už je naozaj zaujímavá skupina rýchlych kombi. Ale treba dodať, že Porsche oficiálny čas nikdy neprezentovalo, aj keď také prevedenie Turbo S by na nejaké rekordy malo minimálne šance.

Rýchlosť, ktorá dáva zmysel

Základom tejto beštie, M3 CS Touring, je známy radový šesťvalec s označením S58. Ten istý, ktorý nájdeme aj v M3 Competition, no v CS prevedení bol posilnený na 405 kW, teda 550 koní. Maximálny krútiaci moment ostáva na 650 Nm, ale to najdôležitejšie sa odohráva inde. Dôležitejšie zmeny sa dejú na úrovni pohonu, podvozku, a hlavne v hmotnosti.

BMW zredukovalo hmotnosť vozidla pomocou masívneho využitia CFRP (plast vystužený uhlíkovými vláknami) na streche, kapote, prednom spojleri, difúzore aj spätných zrkadlách. Dokonca aj sedadlá sú z karbónu. Výsledkom je úspora viac ako 20 kg oproti M3 Competition Touring. Nezdá sa to veľa, ale hlavne strecha z karbónu posúva ťažisko nižšie, čo zlepšuje manévrovanie a stabilitu auta. Pritom všetky technológie zostali. M xDrive so zadným preferovaním výkonu, aktívny M diferenciál, 8-stupňový M Steptronic a špecifické nastavenie podvozka sú na svojom mieste a sú len mierne doaldené k tejto dokonalosti.

P90612807_highRes_the-first-ever-bmw-m 

Rýchlosť? Z 0 na 100 km/h to zvládne za 3,5 sekundy. Na kombi? Šialené. Maximálka? 280 km/h vďaka štandardnému M Driver’s Package. Ak by ste chceli zrýchlenie porovnať so štandardným M3  Competition Touring, tak to zvláda stovku za 3,6 sekundy, ale zároveň nedokáže tak extrémne prejazdy, čoho výsledkom je čas na okruhu horší o takmer 20 sekúnd.

Nie je to len o číslach

Povedzme si ale úprimne. Ak niekto kupuje M3 CS Touring len pre výkon, možno mu uniká pointa. Tento model je o emóciách a o ostrom naladení. Je o tom pocite, keď po víkendovom track day naložíte do kufra detský bicykel, tašky s nákupom, či zložíte zadné sedadlá a vezmete psa na výlet do Álp. A večer, keď deti zaspia, vybehnete si na najbližšiu okresku a pripomeniete si, že aj kombi môže byť lepšie ako superšport. Pretože vás nielen zvezie, ale aj ponúkne dostatok adrenalínu. A naviac je univerzálnym riešením, keď nemôžete mať viac áut naraz. Prečo by ste nemohli? Napríklad kvôli parkovaniu a podobným vymoženostiam súčasnej doby.

Auto je neuveriteľne presné. Volant má tuhý odpor, reakcie podvozka sú okamžité, a keď chcete, viete si odpojiť prednú nápravu a ísť drift mode ako v tých videách na internete. Akurát to je skôr doména Competition. M3 CS Touring je o čistej stope a neskutočných prejazdových rýchlostiach. Adaptívny M podvozok bol kalibrovaný špeciálne pre CS verziu. Je tuhší, priamejší, no stále zvláda naše rozbité cesty bez toho, aby vám zuby vypadli. Aspoň by to tak malo byť. A hlavne zvláda maskovať relatívne vysokú hmotnosť. Ľahké autá sa už jednoducho nerobia a môžeme sa postaviť na hlavu, už to tak bude vždy, kvôli požiadavkam na bezpečnosť.

P90612798_highRes_the-first-ever-bmw-m 

Pri jazde na okruhu treba aj brzdy? Jasné! Karbón-keramika je tu voliteľná, ale aj základný systém s M brzdami má excelentnú dávkovateľnosť a výdrž. Výfukový systém má titánový tlmič a zvuk, ktorý vás chytí za srdce. Nie je to len dunenie, ale komplexný koncert plný praskania, hvízdania a hlbokého bublania pri podraďovaní. Nie, nie je doladený reproduktormi, je takýto živočíšny priamo od výfuku a motora.

Čím je výnimočnejší ako M3 Competition Touring?

Tu prichádza zásadná otázka. Prečo by si mal niekto kúpiť CS, keď existuje aj M3 Competition Touring? Veď rozdiel je 43-tisíc eur, čo je takmer polovica ceny! Odpoveď je jednoduchá. Je to exkluzivita, technológie a charakter. A tiež jedinečnosť, ktorá z M3 CS Touring spraví nielen monštrum na okruhu, ale aj zberateľský kus. Stačí sa pozrieť na porovnanie cien BMW M3 E46 so štandardným prevedením a prevedením CSL.

Pre nové kombi dostala CS verzia okrem vyššieho výkonu aj špeciálny software pre M xDrive a prevodovku, tvrdšie silentbloky, znížený ťažiskový bod, karbónové výstuže a špecifickú geometriu zavesenia. Všetko to, čo na Competition Touring chýba, alebo by moholo byť, aby bolo Competition tým správnym pretekárskym náčiním. Navyše CS je limitovaná edícia. Nevieme zatiaľ koľko kusov bude presne vyrobených, no určite nepôjde o masovku. A to prispieva k odôvodneniu vyššej ceny.

P90612801_highRes_the-first-ever-bmw-m 

Dizajnovo sa CS líši agresívnejšími nárazníkmi, zlatými diskami, špeciálnym lakom Signal Green či Frozen Black, a masívnymi karbónovými detailmi. Interiér? M karbónové škrupiny, červené prešívanie, alcantara a špeciálny M režim, ktorý vám zobrazí na head-up displeji presne to, čo chcete, otáčky, prevodový stupeň a G-sily.

Áno, existuje aj M5 Touring, ale to je iný svet

Ak si teraz niekto povie: „Počkajte, veď M5 Touring je tiež kombi s výkonom!“ Áno, je. A bude ešte silnejšia, s plug-in hybridným pohonom a výkonom cez 700 koní. Ale M5 Touring je väčší, ťažší, komfortnejší brat. M3 CS Touring je menší, ostrejší, a hlavne analogovejší súrodenec, ktorý svoje prednosti ukáže nielen denne, ale aj na okruhu a rovno na tom najdôležitejšom pre porovnanie s ostatnými vozidlami. Ak chcete to najlepšie z oboch svetov, teda emóciu a použiteľnosť, M3 CS Touring je lepšia voľba. Ak chcete raketu na dlhé diaľničné presuny, berte M5.

Na záver treba konštatovať, že BMW M3 CS Touring nie je lacné. Cena na našom trhu začína na 148-tisíc eurách. Nie málo, ale má to svoje odôvodnenie. Keď vidíte, čo všetko ponúka, možno to ani nie je až tak veľa. Pretože dnes už nevznikajú takéto autá každý deň. A možno už nikdy nebudú. Možno je toto posledný výstrel pred novou generáciou, ktorá bude asi tiež musieť pridať plug-in hybrid po vzore väčšieho brata a po vzore konkurencie.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW