Cupra inovovala dva modely naraz, Leon a Formentor

Automobilka Cupra akosi extrémnejše valcuje trh. Veď ťahúňom predaja je model Formentor, ktorý už zatienil aj Atecu. Nemyslím teraz len v samotnom oddelení a značke Cupra, ale aj celkovo v ponuke španielskych automobiliek. Viete ktorú ďalšiu myslím. Preto je dôležité, že Leon predvedie modifikáciu vzhľadu a rovnako sa stane aj modelu Formentor.

Pozrime sa teda spolu ako sa zmenil model Leon a aké zmeny nastali pre Formentor.

Cupra Leon

Automobilka Cupra stavila na novú tvár vozidiel. V praxi to znamená, že predok sa zmenil. Samotnú vizáž už Cupra predviedla pred pár rokmi na predstavení noviniek v Španielsku, ale teraz sa vylepšenia dostávajú do ponuky. Predný nos na pripomínať no žraloka a maska chladiča sa posunula dole do nárazníka. Chladiče dostanú všetko potrebné práve týmto otvorom. Ale zmeny zasiahli aj svetlomety. Tie si berú vzor v modely Cupra Tavascan, najnovšom elektrickom veľkom čine automobilky. Podobne ako na väčšom modeli, aj tieto môžu byť osadené maticovými LED svetlami s adaptívnymi lúčmi a vyrezávaním, ale hlavne sú osadené tromi trojuholníkmi v usporiadaní ďalšieho trojuholníka ako denným svietením.

Bok auta určite ozvláštnia nové tvary zliatinových diskov, ale viac toho meniť nebolo treba. Azda je nutné dodať, že zmeny zasiahnu nielen hatchback, ale aj kombi Sportstourer. To znamená, že Cupra nezanevrie ani na jednu z karosérií a pre každú má nachystanú inú lahôdku. Vzadu sú ale podobné, čo znamená nové svetlá s 3D efektom a prepojovacím pásom. Prepojenie nie je úplne kompletné, lebo v strede je malý svietiaci znak. Znak automobilky, aby bolo jasné.

CUPRA_Leon_06 

Interiér na začiatok vyzerá, že sa veľmi nezmenil, ale opak je pravdu. Môžete mať predsa čalúnenie vytvorené z až 73 % recyklovaných materiálov, ale aj nový dotykový displej v strede s uhlopriečkou až 12,9 palca. Tento veľký displej predvádza vylepšený systém, pričom štandardom zobrazenia bude hore a aj dole lišta s aplikáciami a klimatizáciou. Keď už sme pri tých lištách, lišta pod displejom sa zmenila tiež. Dostala v podsvietenie, čo je reakcia na kritiku zákazníkov a novinárov. Ak by ste ešte hľadali zmeny, tak ich môžete nájsť na displeji pred vodičom s jemne upravenou grafikou, ale najväčšia zmena je v strede na stredovom tuneli. Celá situácia sa trochu posunula a pôsobí viac ako zo športového auta. Nie je to prísne hranatý tunel, ale má aj výrazný dizajnový prvok.

Automobilka začala na akustickom poli spolupracovať so značkou Sennheiser. Výrobca akustických elementov priniesol modelu Leon, do oboch prevedení karosérie, 12 reproduktorov s celkovým výkonom až 390 W. Takisto prináša Sennheiser aj svoj vlastný zvukový procesor, ktorý dokáže stereo nahrávku pretvoriť do priestorového zvuku.

Zatiaľ bolo všetko univerzálne pre oba druhy karosérie. Leon aj Leon Sportstourer získavajú rovnaké zmeny, ale získavajú aj niektoré rovnaké motory. Tými rovnakými bude 1,5-litrový štvorvalec s manuálnou prevodovkou a výkonom 110 kW (150 k), ktorý bude poháňať prednú nápravu. Ak by ste chceli niečo viac, prípadne s nižšou spotrebou, tak môžete siahnuť po mild hybride s rovnakým výkonom a rovnakým objemom. Ale to nie je všetko. Rovnaký výkon ponúka aj dvojlitrový naftový agregát, ktorý bude zase spojený iba s pohonom prednej nápravy a má automatickú prevodovku.

CUPRA_Leon_INT_01 

Rozdielne to začne byť až ďalej. Hatchback prinesie dvojlitrový motor s výkonom 221 kW (300 k) ktorý bude poháňať predné kolesá, ale prinesie, ako kumpánov, sedemstupňovú automatickú prevodovku a aj samosvorný diferenciál s elektronickým ovládaním.

Combi zase predvedie dvojliter s výkonom 150 kW (204 k) spojený s pohonom všetkých 4 kolies 4Drive a automatickou prevodovkou. Ale na vrchole bude stáť dvojliter, tiež so štvorkolkou, tiež s automatom, ale s výkonom 245 kW (333 k). Ten bude mať špeciálnu zadnú nápravu a v rozvodovke bude mať dve miltilamenové spojky, ktoré dokážu lepšie usmerniť a vektorovať krútiaci moment k jednotlivým kolesám. Toto je základom režimu Drift a režimu Cupra mode.

To sú však iba malé zmeny. Veľké zmeny sa dajú pozorovať pri plug-in hybride. Nový hybrid bude mať pre obe karosérie dva výkony. Buď zvolíte štandardných 150 kW (204 k), alebo siahnite po verzii VZ s výkonom 200 kW (272 k). V oboch prípadoch je spaľovací motor s objemom 1,5 litra spojený s 6-stupňovým automatom, v ktorého telese je umiestnený elektrický motor. Samotný elektrický motor má výkon 85 kW (115 k) a na plné nabitie batérie s kapacitou 19,7 kWh dokáže prejsť viac ako 100 km. Batériu bude možné nabíjať buď výkonom 11 kW striedavého prúdu, predtým bolo iba 3,6 kW, alebo úplne ako novinka, výkonom 50 kW jednosmerného prúdu.

Cupra Formentor

Cupra Formentor je spriaznený s modelom Leon, čo znamená, že väčšina vylepšení bude takmer totožná. Môžeme sa teda pozerať na prednú časť s novými svetlometmi, ktoré budú mať tiež rovnakú formu denného svietenia a možnosť maticových lúčov. Zadné svetlá tiež prídu rovnakým prerodom, ale pre Formentor sú pripravené disky s priemerom 18 a 19 palcov. Na základné brzdy verzii VZ disky menšie ako 18 palcov neobujete. Zvonka vidno teda nielen novú prednú časť, ale aj nové zadné svetlá a všetky úpravy, ktorými oplýva aj Leon.

To isté sa udialo aj v interiéri, čo znamená väčší displej s novým systémom, ale aj iných stredový tunel a nové poťahové látky. Pribudne aj rovnaký zvukový systém Sennheiser, ktorý bude mať 12 reproduktorov a 390 W aj pre model Formentor.

CUPRA_Formentor_07 

Čo sa týka motorov bude tiež všetko veľmi podobné, akurát viac paralel bude medzi Formentorom a combi verziou Leonu. Základný motor s objemom 1,5 litra a 4 valcami spaľujúci benzín a vypínajúci valce bude rovnaký. Takisto bude rovnaký aj mild hybrid s automatom a dvojlitrové TDI s totožným výkonom 110 kW (150 k).

Formentor si zgustne aj na dvojlitri s 150 kW (204 k) a s pohonom všetkých 4 kolies. Lenže tým sa dostávame ku verzii VZ. Verzia VZ bude mať buď predokolku a výkon 195 kW (265 k), alebo sa bude môcť pýšiť štvorkolkou 4Drive a výkonom 245 kW (333 k), čo je presne hodnota, s ktorou sa do boja vyberá aj Audi S3.

Vrcholná motorizácia predvedie tiež zaujímavú zadnú nápravu s možnosťou vektorovania krútiaceho momentu a s režimom na driftovanie. No a aj Formentor predvedie najnovšiu verziu hybridného systému s možnosťou nabíjania, ktorý bude mať už väčšiu batériu a tiež dojazd viac ako 100 km. Na nabitie síce prejde veľa, ale aj sa rýchlo bude nabíjať. Plné nabitie má byť záležitosťou pol hodiny.

Aktuálna ponuka vozidiel Seat