Cupra Terramar má nahradiť Atecu, podarí sa to?

Automobily značky Cupra sú už azda úspešnejšie ako bratia z pôvodnej automobilky. Veď zo združenia Cupra a Seat je práve Cupra Formentor najpredávanejšie vozidlo. A v tieni zatiaľ nezostáva ani dlho prítomná Ateca. Lenže tá už dorazila na hranicu svojich technológií a možností a preto očakáva náhradu. Čakanie sa skončilo, Cupra predstavila nový model Terramar. Bude lepší v každom jednom aspekte.

Nový automobil Cupra Terramar je postavený na platforme MQB Evo, čo vôbec nie je prekvapením. Je to najnovšia a najlepšia platforma, ktorou koncern disponuje a stavia na ňu všetky autá kvôli digitálnej bezpečnosti a tiež kvôli aktuálnym technológiám z iného súdka.

Začíname ale najskôr dizajnom. Mne sa Cupra Terramar páči viac ako akýkoľvek iný model automobilky. Je jasne vidieť, že predná časť už bola od počiatku takto plánovaná. Na modeloch Formentor a Leon je predok trochu zvláštny, najmä keď človek videl predtým pôvodné verzie s úplne iným ostrým štýlom. To ale neznamená, že Terramaru sa nehodí. Na Terramar sedí a sedí nielen maska chladiča ako taká, s obrovskými otvormi v nárazníku, ale aj znak až na vrchu nárazníka v mieste, kde sa dostáva ku kapote.

CUPRA_Terramar_EXT_07 

Predná časť obsahuje aj dve kvapkovo tvarované svetlá. Kvapka to je, ale trochu ostrejšie tvarovaná. Najmä pri pohľade spredu vidno tento prírodný tvar. Dôležitejšie však je, čo sa skrýva pod plastovým povrchom. Je tam maticový LED systém a LED denné svietenie vo forme troch trojuholníkov. Na podobné prevedenie sme si už zvykli z ostatných modelov automobilky po modernizácii, či úplne nových. Toto bude poznávacie znamenie, ktoré Wayne Griffiths predviedol už v roku 2022, kedy sa ukázali prvé makety modelu Terramar. Teraz už je to sériový prototyp s produkciou už onedlho.

No a klasický podpis Cupra, ten, ktorý teraz presadzujú všetky nové modely, bude aj vzadu. Presvetlený pas bude stále rozdelený iba podsvieteným logom. Je dostupný už na viacerých trhoch a legislatíva ho povoľuje. V zadnej časti modelu Terramar bude vidno ale aj náznaky difúzora, trochu väčšie, ale tiež robustnú stavbu karosérie s vyšším profilom.

Vozidlo s dĺžkou 4 519 mm bude stáť štandardne na diskoch s priemerom 18 palcov, ale v príplatkovej výbave budú disky s priemerom až 20 palcov. Všetky verzie predvedú aj klasický medený povrch charakteristický pre automobilku Cupra. Budú síce ťažšie na opravu ako klasické strieborné, ale na to sa nikto pýtať nebude pri prvom pohľade.

Interiér vozidla nadväzuje na to, kde Ateca skončila a všetko dostáva do ešte významnejších sfér. Čo to znamená pre majiteľov a záujemcov o auto? Znamená to, že na rázvore s dĺžkou 2 680 milimetrov platformy MQB Evo sa podarilo spraviť príjemný priestor pre štvoricu pasažierov a piati sa do auta dostanú tiež. Pritom základný objem batožinového priestoru bude veľmi schopných 540 litrov. Po posunutí sedadiel dopredu a nastavení operadiel druhého radu sa viete dostať až na 690 litrov a ďalej môžete sedadlá sklápať do roviny. Ak budete mať plug-in hybrid, tak bude objem batožinového priestoru trochu oklieštený. Terramar vtedy prinesie 400 až 490 litrov, čo stále nie je úplne zlé, ale je to hodnota, ktorou disponuje už pomaly aj najmenšia Arona značky Seat.

CUPRA_Terramar_EXT_12 

Štandardom pre všetky verzie modelu budú športovo tvarované sedadlá, ktoré budú mať recyklované materiály. No a štandardom bude aj volant Supersport s dvomi satelitnými tlačidlami, jedným na štartovanie a druhým na prepínanie režimov. Áno, možnosť prepínať režimy bude v štandardnej výbave modelu a v štandardnej výbave modelu bude aj rozumnejšia zadná náprava. Ale vráťme sa k interiéru. Terramar bude mať na volante štandardné tlačidlá, za volantom už iba displej a displej v strede bude mať uhlopriečku 12,9 palca, pričom na ňom bude bežať najnovšia generácia infotainmentu značky s číselným označením 3. Bude založená na štvrtej generácii informačno-zábavného systému Volskwagenu, ale prinesie úplne iné zobrazenie s veľmi peknou domovskou obrazovkou, podobne ako majú modely Tavascan, ale aj Leon a Formentor po modernizácii.

O ozvučenie sa bude starať nová aparatúra Sennheiser, ktorá prešla vyrazným pokrokom oproti predchádzajúcej aparatúre Beats, ktorú mali niektoré modely Cupra doteraz.

Zaujímavá situácia bude panovať aj na poli pohonných jednotiek. Terramar bude so spaľovacími agregátmi, ale tým pádom elektrickú energiu na pohon môžete čakať iba v plug-in hybride. Ak by ste čakali naftový agregát, tak budete mať asi smolu, čo je najväčší nedostatok oproti predchádzajúcemu modelu Cupra Ateca. Ale v ponuke bude dostatok úsporných motorov, ktoré dokážu naftu nahradiť.

Základná pohonná jednotka bude 1,5 TSI s mild hybridným doplnkom, so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a s dvomi spojkami. Bude mať výkon 110 kW (150 k) a vyhrať na kombinácia s automatom bude potrebná aj vďaka usporiadaniu interiéru, v ktorom asi nie je priestor pre páku manuálnej prevodovky, keďže volič automatu sa presťahoval pod volant na stĺpik riadenia.

Rovnaký objem motora sprostredkúvajú aj plug-in hybridné kúsky. Tie prichádzajú s obrovskou batériu s kapacitou 19,7 kWh, ktorá má umožniť modelu Terramar prejsť na jedno nabitie takmer 100 km. Po následnom vybití sa viete spoľahnúť na nabíjanie výkonom 11 kW striedavého prúdu a 50 kW jednosmerného prúdu. V praxi to môže znamenať, že s Terramarom môžete jazdiť výhradne na elektrickú energiu väčšinu týždňa, ak nejazdíte naozaj dlhé trasy.

CUPRA_Terramar_INT_03 

Plug-in hybrid predvedie dve možnosti, ktoré sú trochu rozdielne. Základom bude výkon 150 kW (204 k) a nad ním bude prevedenie dosahujúce najvyšší výkon v modeli celkovo. Bude mať 200 kW (272 k) a v označení pribudne slovo Veloz, čiže v skratke písmena VZ.

Lenže Cupra nezabúda ani na svoje korene v športových vozidlách. Vďaka nim má aj dvojliter bez akejkoľvek elektrickej pomoci. Dvojliter v základnom modeli Terramar bude mať pohon všetkých štyroch kolies a výkon 150 kW (204 k). Tento motor však získa aj výkonnejšiu alternatívu. Tá bude mať až 195 kW (265 k) a znova, podobne ako v plug-in hybride predvedie pohon všetkých 4 kolies. Toto bude asi najzaujímavejšia a najdynamickejšia verzia modelu.

Výkonnejšie prevedenie VZ na začiatok automobilka podporí špeciálnou sériou America’s Cup. V čom bude odlišná? Bude mať matnú sivú farbu, bude mať čierne zliatinové disky s priemerom až 20 palcov a logo na boku pripomínajúce túto špeciálnu sériu. Automobilka oznámila, že vyprodukuje okolo 1 300 kusov tohto prevedenia oslavujúceho štart výroby nového modelu. Všetko vyzerá tak, že Ateca má dôstojnú náhradu s logom Cupra, aký je osud Seatu Ateca ostáva vo hviezdach.

Aktuálna ponuka vozidiel Cupra