Ak si pamätáte Ferrari Roma, pravdepodobne vám ako prvé napadne, aké nádherné to auto bolo. No ak ste ho aj šoférovali, určite si spomeniete aj na to, že nie všetko fungovalo ideálne. Predovšetkým volant bez fyzických tlačidiel a dotykové plochy boli pre viacerých frustrujúce.
Ferrari si to uvedomilo, vypočulo spätnú väzbu a odpoveďou je takmer nový model. Volá sa Amalfi. Aj keď by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že ide len o facelift Romy… Vlastne to je facelifti, ale tak hĺbkový, že ho niektorí môžu považovať za nový model celkovo. Je to nový štýlový grand tourer pre tých, ktorí od Ferrari očakávajú viac než len krásu.
Názov Amalfi neevokuje číslo alebo technickú skratku, ale miesto. Konkrétne slnečné talianske pobrežie, ktoré je synonymom pre uvoľnenosť, štýl a pôžitok. Nielen z jazdy. Práve to sa značka snaží premietnuť do dizajnu aj charakteru nového modelu. A podarilo sa jej to. Na fotkách a obrázkoch pôsobí Amalfi vynikajúco a naživo to bude ešte lepšie ako na fotografiách. Pôsobí napnuto, dynamicky, no zároveň uhladene a proporčne vyvážene. Nie je to agresívny pretekár, ale moderné GT s postojom.
Najvýraznejšou zmenou v porovnaní s modelom Roma je predná časť. Ferrari použilo kontrastný čierny pás cez celú šírku masky a sklon masky samotnej hovorí niečo o reálnom žraločom nose, nie iba marketingových hrách ostatných výrobcov. V kombinácii s nižším profilom a užšími svetlometmi pôsobí predok širšie, sebavedomejšie a zároveň veľmi čisto. Bočná línia je výborne zvládnutá, dlhá kapota, krátky zadok a jemne tvarované blatníky vytvárajú siluetu klasického GT. Presne takto to má byť a takto to vyzerá vynikajúco. Vodič sedí takmer pri zadných kolesách. Vzadu už nenájdeme spojený LED pás ako na Rome, ale oddelené svetlá, difúzor a aktívny spojler. Ten pracuje v troch režimoch. Od nízkeho odporu až po maximálny prítlak 110 kg pri rýchlosti 250 km/h.
Veľkou témou je interiér. A Ferrari tu spravilo obrovský krok správnym smerom. V Rome bol interiér minimalistický, no mnohých znepokojovali dotykové plochy na volante, nejasné ovládanie a nepraktické riešenia. V Amalfi je všetko inak. Vrátili sa fyzické tlačidlá, vrátane ikonického červeného štartovacieho tlačidla. Volant má prehľadné prepínače a intuitívne rozmiestnenie prvkov. Nechýbajú tri displeje, 15,6-palcový žiari pred vodičom, 10,25-palcový je v strede na ovládanie infotainmentu a 8,8-palcový si našiel svoje miesto pred spolujazdcom. Všetky majú vylepšenú grafiku, lepšiu odozvu a čo je podstatné, majú používateľsky prívetivejšie rozhranie.
Vo Ferrari Amalfi sedíte nízko, presne ako sa patrí. Sedadlá sú tvarované pohodlne, s dostatočnou bočnou oporou, a ak si priplatíte, získate aj ventiláciu, vyhrievanie a masážne funkcie. Ferrari v GT myslí aj na komfort, čo ocení každý, kto chce s autom jazdiť častejšie než len cez víkend. Batožinový priestor s objemom 273 litrov je dostatočný, zadné sedadlá sú skôr núdzové, ale použiteľné aspoň na kratšie trasy alebo batožinu. Deti by sa ale mohli zmestiť. Aspoň jedno, ak sa spolujazdec posunie kúsok vpred. Celkový pocit z interiéru je veľmi pozitívny. Interiér je luxusný, moderný, ale stále šoférsky zameraný. Vytvára podobný dojem dynamiky ako pohľad zvonka.
Pod kapotou sa nachádza známy štvorlitrový osemvalec s dvoma turbami a ozančením F154 CD. Tento motor V8 ponúka výkon 470 kW (640 k) a krútiaci moment sa dostáva na slušných 760 Nm dostupných v širšom spekre otáčok. V porovnaní s Romou je to mierny nárast, pribudlo 15 kW (20 k), ale v praxi ho okamžite pocítite. Prevodovka je 8-stupňová dvojspojková a Ferrari jej naladeniu venovalo osobitnú pozornosť. Reaguje rýchlo, radenie smerom nahor aj nadol je presné a plynulé. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je záležitosťou času 3,3 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 320 km/h.
Pohon je samozrejme zadný, čo v kombinácii s novým SSC 6.1 a systémom ABS Evo prináša výbornú ovládateľnosť. Brzdy typu brake-by-wire majú konečne plynulejší nástup a výbornú dávkovateľnosť. Podvozok je naladený tak, aby zvládol aj rozbité cesty, no ak prepnete režim a pritvrdíte, Amalfi sa mení na výkonné GT s ostrými reakciami. Nejde o okruhový nástroj, ale ak sa rozhodnete zobrať ho na alpské serpentíny, nebude vás brzdiť. Riadenie je presné, podvozok komunikatívny a odozva na plyn okamžitá.
Oproti Rome pôsobí Amalfi dospelejšie. Nie je to len o technických parametroch, ale najmä o celkovej filozofii. Roma bola krásna, ale občas až príliš sterilná. Amalfi je stále krásne, ale zároveň živšie, výraznejšie a najmä šoférsky dôveryhodnejšie. Ferrari sa zjavne rozhodlo, že počúva zákazníkov a vracia späť to, čo im v posledných rokoch chýbalo. Zákazníkom chýbal reálny kontakt s autom. A ten displeje a dotykové plochy jednoducho nedokážu sprostredkovať.
Z pohľadu každodenného používania ide zrejme o najcivilizovanejšie Ferrari so spaľovacím motorom. Bez hybridu, bez zbytočných komplikácií, no s najmodernejšou výbavou, akú aktuálne značka ponúka. Nechýbajú asistenčné systémy ako adaptívny tempomat, monitorovanie mŕtveho uhla, rozpoznávanie značiek a ďalšie. Samozrejme, všetko je naladené tak, aby neprebíjalo zážitok z jazdy.
Cena zatiaľ nie je definitívne potvrdená, no očakáva sa, že bude veľmi podobná Rome. Ustáli sa teda okolo 240 až 250 tisíc eur. Vzhľadom na to, čo všetko Ferrari Amalfi ponúka, ide o cenu, ktorá dáva zmysel. Za svoje peniaze totiž nedostanete len značku alebo logo, ale plnohodnotné GT, ktoré je krásne, rýchle, komfortné a konečne aj ergonomicky premyslené.
Ak teda hľadáte Ferrari, ktoré vás nebude trestať za každý bežný výjazd, Amalfi je možno tou najlepšou odpoveďou. A ak ste doteraz váhali nad Romou, ale niečo vám v nej chýbalo, tak je veľmi pravdepodobné, že to Amalfi práve doplnilo.
No a teraz vážne. Celých 240-tisíc eur je celkom slušná suma. A Ferrari nie je v hre GT s motorom vpredu samo. Všakže! A nie je samo ani v hre GT celkovo. Veď za rovnaké peniaze môžete mať aj Porsche 911 Turbo. Alebo ako najväčší konkurent s rovnakým usporiadaním prichádza nieco zo Stuttgartu. Ak si myslíte, že Porsche som už povedal, tak nie to. Mercedes-AMG GT 63 S. A ten má aj pohon všetkých kolies. Prípadne je nutné vedieť aj o BMW M8 Competition. Tých konkurentov s rozumnejším servisom u nás nie je málo. A ak chcete nerozumnejší servis, tak Bentley, či Aston Martin môžu byť tiež zaujímavou voľbou.
A teraz tá najzásadnejšia otázka. Ak sa pýtate na otvorenú verziu, tak Amalfi určite pribudne aj s týmto prevedením. Len treba počkať, tento rok to už nestihnete.