Jeep Compass už bude štýlovým doplnkom, nie terénnym nezmarom

Jeep Compass bol predstavený ako menšia, ale stále veľmi schopná alternatíva ku veľkým Jeepom. Bolo to už pekne dávno, konkrétne v roku 2006 a odvtedy je na trhu už druhá generácia, ale aktuálne prichádza tá tretia, ktorá už je v plnom područí koncernu Stellantis a využívam všetky technológie, ktoré sú aktuálne dostupné a najmodernejšie na použitej platforme.

Nová platforma je STLA Medium, čiže stredná, ktorá ponúka aj dve verzie batérie. Teda v prípade elektrického auta. V ponuke budú aj spaľovacie agregáty. Je to taký štandard pre väčšinu vozidiel postavených týmto štýlom a na tejto platforme. Nie je obmedzená výlučne na jeden druh pohonu a je postavená ako univerzálna, pokiaľ nechcete naftový agregát.

No a keď už som načal tie motory, tak základom má byť Hybrid 145, ktorý bude mať výkon 107 kW (145 k) a prinesie ho vďaka 1,2-litrovému trojvalcu prestavanému na použitie hybridným štýlom. Ku spaľovaciemu motoru je pripojený elektromotor schovaný v šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovke. Elektrický motor sám má 9 kW (12 k), ale maximálny výkon dokáže vyvinúť chvíľkovo ešte vyšší, až 21 kW (28 k). Využíva batériu s kapacitou 0,9 kWh, ktorá je ukrytá niekde pod sedadlom vodiča.

Blu_Profilo 

Druhou alternatívou má byť plug-in hybrid, ktorý bude mať relatívne veľkú 21 kWh batériu v strednej časti a ponúkne celkový výkon 145 kW (193 k). Pôjde na to štvorvalcom s objemom 1,6 litra. Výkon motora samotného bude 110 kW (150 k). K spaľováku bude dávať ďalších 92 kW (125 k) elektromotor a výkon pôjde výlučne na prednú nápravu. Automobilka potvrdila, že dojazd by sa mal dostať niekde okolo 80 km. Na takto veľké auto je 80 km rozumných, ale jedným dychom treba dodať, že takto veľké auto je aj Volkswagen Tiguan, ktorý zvláda viac ako kilečko kilometrov.

Omnoho zaujímavejšie budú verzie využívajúce na pohon elektrickú energiu. Základom bude alternatíva ktorá bude mať 157 kW (213 k) a pohon výlučne dvoch kolies, neprekvapí, že tých predných. Bude mať batériu s kapacitou 73 kWh, ktorá umožní dojazd až do rozumnej vzdialenosti 500 km.

Stupienkom vyššie výkonom aj dojazdom, a zatiaľ jedinou štvorkolkou, bude znova električka, ktorá dozadu pridá motor s výkonom 49 kW (67 k). Celkový výkon systému bude ale až 276 kW (375 k) a okrem samotného pohonu všetkých 4 kolies bude v teréne optimálna aj svetlá výška 20 cm. Automobilka hovorí, že nový zadný elektrický motor s menším výkonom je schopný potlačiť auto do kopca s sklonom 20% aj ak predné kolesá kompletne pretláčajú. Treba mať na pamäti, že toto auto nie je ľahké, veď váži určite okolo dvoch ton. Má predsa veľkú batériu v podlahe.

Blu_Posteriore 

Jeep Compass je štýlom stále Jeep a pripomína nový Grand Cherokee. Výzor je otázkou predných svetlometov s maticovým LED usporiadaním pre niektoré verzie, ale aj masky chladiča, alebo iba masky pre elektrické verzie so 7 otvormi, prípadne so 7 dizajnovými prvkami. Jeep Compass využíva plastové lemovanie celého auta a vzadu má zase svetlá využívajúce LED.

Compass má karosériu s dĺžkou 4,55 metra a je najmenšia na tomto platformovom štýle. Využíva dlhý rázvor, ktorý dovnútra prináša až o 55 mm viac priestoru pre kolená zadných pasažierov. Ani batožinový priestor nezostáva malý. Má objem 550 litrov, ktoré sa dajú ešte meniť sklápaním zadných operadiel.

Predné sedadlá predvádzajú čalúnenie na drsnejší život a prístrojová doska je stavaná vodorovne. Aj displej s uhlopriečkou 16 palcov je umiestnený vodorovne v strede a ďalší s uhlopriečkou 10 palcov je pred vodičom.

Až by to mohlo znamenať, že nebude treba head-up displej, ale aj ten zjavne v ponuke bude. Jeep pre Compass nachystal štandardný volant s tlačidlami a prepínače na volante bez dotykových plôch, ale aj prepínanie prevodovky v štrbine. Vedľa tohto prepínača sú ďalšie dva ovládacie prvky. Už je vám asi jasné, že tu miesto pre manuálnu prevodovku nebude a hydridy ju vlastne ani neumožňujú. Ku elektrickému motoru manuál ani neexistuje, maximálne v konceptoch.

Verde_Plancia-laterale 

Jeep Compass je pre automobilku dôležitým vozidlom, lebo len minulý rok sa z neho predalo 170 000 kusov. To znamená, že patril k tým najpredávanejším vozidlám značky a Jeep plánuje v tomto nastavení zotrvať. Otázka však prichádza v momente, keď si uvedomíme, že toto je európska verzia a americká nebude ani náhodou.

V Európe sa však dokáže tento Jeep Compass novej generácie popasovať so všetkým, čo mu jeho majitelia hodia pod kolesá. To znamená, že dokáže prejsť do nákupného centra, ale dokáže prejsť aj do mierneho terénu vďaka rozumnej svetlej výške. Jeep hovorí, že Compass je schopný prejsť terénom aj vďaka systému Selec-Terrain, ktorý je dostupný aj pre verzie s pohonom prednej nápravy.

Na začiatok automobilka ponúkne Frist Edition založenú buď na základnom hybridnom systéme so 48 V a výkonom 107 kW (145 k), alebo na základnom elektrickom prevedení s výkonom 157 kW (213 k). V štandardnej výbave pre obe prvé edície budú aj maticové svetlá s LED vpredu, či 20-palcové zliatinové disky a niekoľko odznakov hovoriacich o jedinečnosti tohto prevedenia vozidla.

Aktuálna ponuka vozidiel Jeep