Lancia Ypsilon odštartuje elektrickú éru s luxusným krpcom

Automobilka Lancia vyzerá ako veľmi smutný príbeh. V ostatnej dobe už mala iba jeden model, konkrétne Ypsilon, ktorý ale stále ešte vzniká na základe komponentov z Fiatu 500. Fiat 500 sa síce stále vyrába, ale už má tiež svoj vek, veď bol predstavený pred 14 rokmi a model Ypsilon už pred 13-timi. Stále je to ale najnovší model talianskej automobilky. To sa však mení, lebo aktuálne predviedla Lancia nástupcu pod krídlami koncernu Stellantis.

Nový model nezaprie svoje korene a stojí na modulárnej platforme CMF, či skôr ECMF. Využíva ju nielen Peugeot e-208, ale aj elektrický Opel Corsa. Vlastne ho používajú aj väčšie crossovery, ale z domácich konkurentov sú to práve tieto dve vozidlá. A tie budú aj vážnymi konkurentami, najmä Peugeot, pre novú Lanciu Ypsilon.

Novinka stále ostáva v kategórií malých áut segmentu B, veď o tom hovorí dĺžka 4,08 m a šírka 1,76 m. Malá karoséria ale predvádza zaujímavé tvarovanie a zaujímavé línie.

2024-Lancia-Ypsilon-2 

Základný skelet je veľmi podobný bratom a sestrám v rámci výrobného procesu, ale detaily sú rozdielne. Lancia siahla po zaujímavejšej zadnej zapustenej kľučke, ale tiež po predku s výraznými svetlami neodkazujúcimi na žiadny iný model z minulosti. Rovnako je špecifikom aj použitie zadných svetiel. V zadných svetlách vidno štylizovaný tvar písmena Y ležiaceho na každej strane a medzi svetlami nie je prepojovací pás so svetelnou líniou, ale iba výrazný nápis označujúci konkrétnu automobilku.

Predné svetlá na to idú podobne a tiež vytvárajú tvar písmena Y. V tomto prípade ale vidno, že prepojenie medzi nimi v náznaku existuje. Práve to sa snaží o ukázanie názvy modelu. Talianska automobilka na začiatok pripravila špeciálnu sériu Cassina, ktorú vyrobí v 1 906 kusoch a bude sa líšiť farbou a výbavou navrhnutou týmto výrobcom nábytku. Je to taký klasický štartovací bod koncernu Stellantis, ktorý je vidno aj na iných modeloch, štartovacia séria sa udomácňuje ako pekná tradícia.

Do interiéru celkom rozumnej veľkosti sa nasťahoval velúr. Materiál, ktorým je potiahnutá sedačka nájde miesto aj na prístrojovej doske. To je odkaz na Lanciu minulosti a na to, že v určitom čase mala predstavovať luxusnú odnož automobilky Fiat. A rozhodne luxusom nebude zaostávať ani v súčasnosti. Nový taliansky automobil bude využívať nový informačno-zábavný systém S.A.L.A., ktorý má predstavovať skratku ku Sound Air Light Amplification. Využije dva samostatné displeje, ktoré ale nie sú v jednej rovine. Displej pred vodičom, digitálny prístrojový štít, je vsadený trochu hlbšie a predvádza všetky potrebné údaje ku jazde. Stredový displej zase ovláda všetko aj napriek pásu klasických tlačidiel, ktoré umožňujú rýchle prepínanie.

Interiér nového modelu ukáže, že je možné skĺbiť elektrickú energiu a klasický luxus talianskych áut. Toto vozidlo má čalúnenie aj velúrom ako základ, čo predvádza aj rovnakým pásom na prístrojovej doske. Taliani interiéri jednoducho vedia a keď si na ich vytvorenie zavolajú renomovaného výrobcu luxusného nábytku, tak je dokonalé prevedenie takmer zaručené. Veď už špeciálne vyzerá aj priestor na nabíjanie telefónov. Pred ním je malý pult, kde si môžete pri zastavenom aute odložiť pohárik s kávou.

2024-Lancia-Ypsilon-8 

Platforma ponúka viacero možností, z ktorých si Lancia Ypsilon zoberie hlavne nový a efektívnejší elektrický motor dosahujúci výkon 115 kW (156 k). Krútiaci moment vrcholí hodnotou 260 Nm a je dostupný skoro okamžite. Viac ako jednostupňovú prevodovku tu netreba. Ako doplnok ku motoru bude zdroj energie. Batéria bude mať celkovú kapacitu 51 kWh. Čistá kapacita sa dostane na 48 kWh, čo znamená jediné. Toto nie je najnovšia batéria, ktorou koncernu Stellantis oplýva. Je to tá pôvodná, ale s inováciami. Automobilka tvrdí, že z 20 na 80 % bude trvať nabíjanie iba 24 minút. Hodnota platí, samozrejme, pre nabíjanie jednosmerným prúdom. Ak by sme si to zrátali, tak nabíjací výkon tie stále 100 kW, vrátane strát.

Na plné nabitie batérie má Lancia Ypsilon prejsť vzdialenosť až 403 kilometrov. Ak budeme znova počítať, to by mohlo znamenať priemernú spotrebu približne 12 kWh na 100 km. Na mestské vozidlo s luxusným zameraním to rozhodli stačí a aj ak vezmeme do úvahy horšie podmienky v zime, mohlo by to byť stále takmer 300 km vďaka sériovému tepelnému čerpadlo. Tepelné čerpadlo majú štandardne takmer všetky elektrické vozidlá z tohto koncernu. Lancia rozhodne prinesie luxus do segmentu B elektrických vozidiel. Už nebudú autá len v znamení čo najväčšieho dojazdu a čo najnižšej ceny.

Pozrime sa na celé vozidlo kriticky. Lancia mohla siahnuť po väčšej batérii, čím by vozidlo ešte zlepšila, ale bolo by ťažšie. Už teraz váži 1 598 kg. Luxusné malé elektrické auto ale bude pútať pozornosť všade, kde sa objaví. Veď ich nebude až tak veľa. Prečo ich nebude veľa? Jednoducho preto, že toto malé auto bude stáť viac ako 50 000 €. Cena je celkom logická, lebo samotný Peugeot e-208 stojí okolo 30 000 €. No a plány Lancie sú celkom veľké. Nový Ypsilon bude predávať až 70 dílerov po celej Európe. Začiatok predaja v druhej polovici tohto roka bude predstavovať klasicky domáce Taliansko, ale aj Belgicko a Holandsko. Následne, v prvej polovici budúceho roka, pribudne Francúzsko, Španielsko, ale aj Nemecko, ktoré sú naklonené k malým automobilom a hlavne k malým automobilom kľudne aj za vyššiu cenu s prémiovými charakteristikami.