Mitsubishi Grandis je späť, ale zároveň tu nikdy nebol v takejto forme

Na začiatku si to rovno povedzme. Ak vám názov Grandis evokuje ten krásne zvláštny van z prelomu milénií, ktorý Mitsubishi predávalo v rokoch 2003 až 2011, budete možno trochu prekvapení. Alebo rovno zaskočení. Nový Grandis je niečo úplne iné. Nejde o nástupcu MPV, ktoré si pamätáme ako posledného mohykána japonskej školy veľkopriestorových áut. Tento Grandis je crossover. Ale čo viac, je to Renault Symbioz v kabáte Mitsubishi.

Znie to ako marketingový ťah, ktorý nemá ďaleko od prelepovania log? Do istej miery áno. No zároveň je to čitateľná a v kontexte dnešnej doby aj celkom pochopiteľná stratégia. Mitsubishi dnes v Európe už nehrá prím. Nie je to tá istá značka, ktorá mala vlastné vývojové centrá, ktorá robila Pajero, Lancer Evo a spomínaný Grandis. 

Od tých čias sa veľa zmenilo. Dnes je Mitsubishi pevnou súčasťou aliancie Renault–Nissan–Mitsubishi a Európa nie je jeho hlavný trh. Aj preto po vzore ASX a Coltu prichádza Grandis ako ďalší aliančný model, ktorý zdieľa všetko od platformy až po výrobný závod s Renaultom a zdieľa aj veľa tvarov.

Takže áno, nový Mitsubishi Grandis je v skutočnosti Renault Symbioz. Ale nemusí to byť zlá vec.

Môže byť autom bez kompromisov a rizík

Symbioz je čerstvá novinka a ešte nestihol ani zakoreniť v povedomí zákazníkov. A to hrá Mitsubishi do karát. Kým ASX či Colt boli len alternatívne tváre Capturu a Clia, ktoré už pozná každý, Grandis prichádza v čase, keď jeho sesterský model ešte len začína písať svoj príbeh. Je to ako keď súrodenci nastúpia do školy v ten istý deň, nikto nie je ten druhý.

All-New-Grandis_007 

Mitsubishi sa však rozhodlo vytvoriť aspoň ilúziu odlišnosti. Predná maska dostala tradičný dizajnový prvok Dynamic Shield, zadná časť má niečo, čo značka nazýva Sculptural Hexagon a z boku… no, z bočného pohľadu je to Renault. A v interiéri už vôbec nie je čo skrývať. Veľký 10,4-palcový vertikálny dotykový displej, celý layout palubovky, ovládanie aj infotainment sú identické so Symbiozom. Áno, aj tu beží Android Automotive s plnou integráciou Google služieb. Ak ste mali Symbioz v rukách, Grandis vás ničím neprekvapí. A ak nie, tak ani neviete, čo je prebraté a čo nie.

Z hľadiska praktickosti to ale vôbec nevadí. Grandis ponúka poriadne štedrý vnútorný priestor na svoje vonkajšie rozmery. Dĺžka 4 413 mm a rázvor 2 638 mm sú zárukou pohodlia na predných aj zadných sedadlách. Navyše posuvná zadná lavica má až 16-centimetrový rozsah, takže si viete doladiť priestor podľa potreby. Môžete zvoliť buď viac miesta na nohy, alebo väčší kufor. Ten má v základnom postavení objem 434 litrov, po posunutí sedadiel dopredu viac ako 600 litrob a po sklopení sedadiel sa rozšíri až na 1 455 litrov. Na každodenné fungovanie s rodinou alebo psom úplne stačí.

Elektrifikácia na európsky spôsob

Pohon? Dnes už nič bez elektrifikácie. Grandis ponúka dve možnosti – mild-hybrid a full hybrid. Základ tvorí známy 1,3 TCe s výkonom 103 kW (140 k), ktorý môžete mať buď s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, alebo so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Motor má slušný ťah, hladký chod a sľubuje rozumnú spotrebu, hoci ak hľadáte tiché štarty a častú elektrickú jazdu, asi vás zaujme viac druhá verzia.

All-New-Grandis_010 

Tou je full hybrid E-Tech s 1,8-litrovým atmosférickým benzínovým motorom, dvoma elektromotormi a špeciálnou multimódovou prevodovkou bez klasickej spojky. Systémový výkon je 115 kW (156 k), čo úplne stačí na svižné mestské aj prímestské jazdenie. Batéria s kapacitou 1,4 kWh síce nestačí na dlhé čisto elektrické presuny, ale mestské jazdy zvláda s bravúrou. Mitsubishi sľubuje spotrebu pod 5 litrov na 100 km, čo vôbec neznie zle. No a keďže vieme ako funguje sesterský model, tak je jasné, že až 80 percent jázd v meste bude elektrických a všetky štarty budú na elektrickú energiu. Tento nový hybrid so zväčšeným zdvihovým objemom z 1,6 litra je vynikajúci a naozaj nad ním treba uvažovať. Má predsa omnoho nižšiu spotrebu a na diaľnici je to porovnateľné. Aspoň v modeloch od jednodiamantového výrobcu. Tento trojdiamantový však určite žiadne naladenia nemenil. Takže sa môžeme tešiť na najnovšiu verziu multimódovej prevodovky s hladkým radením a lepšími presunmi krútiaceho momentu. Aj keď má len 4 stupne pre spaľovací motor a dva pre elektrický, režimov zapojenia je až 15, lebo do hry vstupuje aj druhý elektromotor vo forme štartér-generátora.

V ponuke nebude ani jeden naftový motor, ale to sa dalo čakať. Aliancia toto pekelné palivo určené do traktorov absolútne ignoruje. Čo však znie o niečo horšie, je absencia pohonu všetkých kolies. Grandis je výlučne predokolka, čo je škoda, ak by ste od neho čakali schopnosti SUV. Ale na druhej strane, netvárme sa, že drvivá väčšina SUV dnes opúšťa asfalt. A ak niekto bude Grandis používať tak, ako sa to na crossover patrí, teda v meste, na výletoch a sem-tam diaľnici, ten pohon jednej nápravy mu bude stačiť. Avšak aj tu môže prísť prekavpenie. Veď sa šepká, že Bigster s podobným hybridom už onedlho môže pohon všetkých kolies dostať. Bude fungovať na princípe pridaného tretieho elektrického motora na zadnej náprave. Ale zatiaľ to nie je oficiálne. Dávalo by to však otvorené dvere aj pre Symbioz a Grandis, ale aj Captur a ASX.

Rozum nad emóciami? Možno. Ale v tomto prípade to dáva zmysel

Skeptik by povedal: “To mám dať 30-tisíc za Mitsubishi, ktoré je vlastne Renault?” Ale ak sa pozrieme na to z inej strany, v časoch, keď výrobcovia neustále zdražujú, znižujú výbavu a naškrabkávajú centíky aj na tom poslednom kúsku plastu, Grandis pôsobí ako racionálna voľba. V rámci aliancie získal overenú techniku, vyrába sa v španielskom závode vo Valladolide, má 8-ročnú celoeurópsku záruku a výbava nebude chudobná. Má byť od adaptívneho tempomatu, cez LED svetlá až po Google infotainment. To nie je zlé.

All-New-Grandis_004 

A ešte jedna vec, vďaka tomu, že Symbioz len nedávno uzrel svetlo sveta, nebude Grandis pôsobiť ako lacnejšia alebo druhotná voľba. Budú si totiž na trhu rovní. A ak máte slabosť pre Mitsubishi, no zároveň vám už nestačí 12-ročný Outlander a ten nový je príliš drahý, toto by mohla byť dobrá cesta späť. Na EVO ale zabudnite rovno. Grandis EVO nevznikne nikdy.

Ceny zatiaľ nepoznáme, ale základ by mal štartovať niekde okolo 26 000 eur, hybrid niekde nad 29 000. Predaj sa na Slovensku očakáva začiatkom roka 2026, európska premiéra prebehla 2. júla 2025.

Nie je to pôvodný Grandis. Ale je to možno najrozumnejšie Mitsubishi, aké si dnes viete v Európe kúpiť.

Aktuálna ponuka vozidiel Mitsubishi