Nové Porsche Cayenne šokuje výkonmi, nie iba pohonu, ale aj nabíjania

Elektrické Porsche Cayenne je typ auta, pri ktorom sa na pár sekúnd zamyslíš nad tým, či si náhodou celé tie roky nečakal práve na tento okamih. Cayenne bol vždy auto, ktoré malo dvojitú povahu, športové srdce a rodinné ambície. A teraz k tomu pridáva ešte niečo iné, ticho, okamžitú silu a úplne nový charakter. Keď sa pozrieme na fotky, možno bude chvíľu trvať, kým si uvedomíme, že toto je už elektrický model. Porsche to spravilo schválne, nechcelo šok, ale prirodzený vývoj. A ono to funguje lepšie ako pri menšom Macane.

Pôsobí to, akoby sa dizajnéri rozhodli, že Cayenne Electric musí byť okamžite rozpoznateľný, ale zároveň musí dávať najavo, že je modernizovaný na kostnú dreň. Predná časť má nižší výzor, svetlá sú hranatejšie a pôsobia technickejšie. Zadná časť je masívnejšia, širšia, pôsobí stabilne. Keď sa pozrieme na proporcie, zistíme, že auto je opäť trochu robustnejšie, ale to k elektrickej ére jednoducho patrí, batéria niečo váži a treba ju niekam ukryť, najmä ak má mať dostatočnú kapacitu na rozumný dojazd.

img_2 

A teraz k tomu hlavnému, čo asi bude najväčším argumentom pre fanúšikov Porsche. Tým zásadným atribútom je jazda. Elektromobil vie byť nudný, keď je len tichý a svižný. Ale Porsche je značka, ktorá vie, že to nestačí. Cayenne Electric preto pôsobí energicky, akoby stále čakalo na tvoje rozhodnutie zrýchliť. Tá okamžitá odozva bude návyková, v porovnaní s V6 alebo V8 verziami to pôsobí úplne inak. Nie dramaticky, ale úderne. Ak ste poznali 4.0 V8 v Cayenne Turbo, tak viete, že to je motor s charakterom. Elektromotor ho nenahrádza, ide iným smerom, ale stále s rovnakým cieľom, čo najrýchlejšie dostať silu na asfalt.

Pritom tu však cítiť aj hmotnosť. Aj keď Porsche spravilo veľa pre zníženie hmotnosti a aktívnu kontrolu náklonov karosérie, fyzika nepustí. Batéria posadená nízko síce znižuje ťažisko, ale stále je tu rozdiel oproti benzínovým verziám. Hybridy sú tomu najbližšie, pretože už teraz vážia veľa. Pri hybridnej verzii Turbo S E-Hybrid je rozdiel hmotnosti minimálny, čo vlastne znamená, že Cayenne Electric nepôsobí ťažšie, než by sa dalo čakať. A to je kompliment technike, nie kritika.

img_6 

V porovnaní so spaľovacími verziami však elektrické Cayenne mení celkový charakter auta. Nie je tu žiadny prirodzený zvuk od motora, čo pre niekoho môže byť problém. Je to zvláštne, pri športovom aute podvedome potrebujeme, aby sme ho trochu cítili cez uši. Ale potom príde moment, keď Cayenne Electric zrýchli a uvedomíte si, že to vlastne vôbec nie je problém. Ten ťah je masívny. Turbo verzia sa dostáva na masívne hodnoty a reaguje okamžite, bez zaváhania. Je to úplne iný typ pôžitku. Nie audio, ale akcelerácia.

Interiér je typický pre Porsche, ale s ešte väčším dôrazom na digitalizáciu. Displeje sú ostré, animácie rýchle a je tu veľa informácií o energetike auta. Pred vodičom je klasika s uhlopriečkou 14,25 palca, v príplatkoch figuruje 14,9 palca pre splujazdca a v strede je zahnutý displej na ovádanie asi všetkého. Niečo ako otváracie telefóny, ale fixne zamknuté v jednom uhle. Našťastie Porsche nechalo aj pre Cayenne Electric niekde štandardné tlačidlá. Je to svet, ktorý dáva zmysel fanúšikom elektriny, ale aj vodičom, ktorí prechádzajú z benzínu, Porsche sa snaží urobiť celú transformáciu čo najintuitívnejšou.

Keď sa pozrieme na porovnanie so spaľovacím Cayenne, rozdiely sú jasné. Benzínové verzie budú ešte dlhé roky preferované tými, ktorí milujú zvuk, mechanický pocit a tradičnú dynamiku. Hybridy dávajú zmysel pre tých, čo chcú kompromis. Elektrické Cayenne je však pre tých, ktorí chcú nový typ Porsche, tichý, okamžitý, technologicky vyspelý a s veľmi nízkymi prevádzkovými nákladmi.

img_12 

Ale nie je to hocijaký elektromobil. Porsche vzalo to najhlepšie, čo dokáže platforma PPE ponúknuť a posunulo ju ešte ďalej. Cayenne Electric využíva 800-voltovú architetkúru a kapacitu batérie až 113 kWh. To aj pre výkonnejšie Turbo znamená dojazd až 623 km v kombinovanom cykle. Základ má ponúknuť až 642 km. Dobitie je potom možné výkonom 390 kW štandardne a v špeciálnych podmienkach, keď je všetko v ideálnom stave sa Cayenne Electric dostáva až nad 400 kW výkon nabíjania. To už sú veľmi pekné hodnoty, nezriedka dvojnásobné oproti konkurencii.

Porsche Cayenne Electric bude mať základnú verziu, ktorá ponúkne štandardný výkon 300 kW (408 k). Lenže to nie je všetko, čo má v rukáve. Po spustení štartovacieho režimu Launch Control sa výkon posúva na 325 kW (442 k) a krútiaci moment je razom 835 Nm. V takomto prípade zvládne šprint v ústrety méty sto kilometrov za hodinu za rešpektu hodných 4,8 sekundy. Maximum automobilka obmedzila na 230 km/h. Je to však výrazne viac ako niektorí protihráči.

Ale kráľovským elektromobilom bude iný zástupca modelového radu. Ten s označením Cayenne Electric Turbo. Turbo v aute nie je, je to len odkaz na historické názvy. Už to tak bude a sme na to zvyknutí od Taycanu a Macanu EV. Základný výkon v štandardnom stave je pre Cayenne Electric Turbo extrémnych 630 kW (857 k), ale stlačením tlačidla na volante pridáte na 10 sekúnd ešte 130 kW (177 k). Málo? V takom prípade prichádza k slovu zase Launch Control. Po zapnutí štartovacej sekvencie má toto prevedenie výkon až 850 kW (1156 k) a krútiaci moment je enormných 1500 Nm. Zrýchlenie na stovku je záležitosťou 2,5 sekundy na dvojstovku zvládne vybehnúť za 7,4 sekundy a maximum má obmedzenie až pri 260 km/h. Ako by povedal Dominic Torreto v ságe Rýchlo a zbesile, toto je 10-sekundové auto, ale v sériovom stave.

img_20 

A teraz konkurencia. BMW iX je veľmi blízko, ponúka obrovský vnútorný priestor, futuristický interiér a výbornú stabilitu. Ale nemá to Porsche DNA. Jazdí dobre, ale nepôsobí až takto športovo. Audi Q8 e-tron je komfortné, stabilné a extrémne predvídateľné, ale výkonovo zostáva za Cayenne Electric. Porsche mierilo vyššie, chce ponúknuť športový zážitok, aj keď má SUV karosériu a elektrický pohon. No a Mercedes EQS SUV? Ten si ide vlastnú a úplne inú priestorovú a pohonovú hru.

Z môjho pohľadu je Cayenne Electric presne tým typom auta, ktoré mení segment veľkých prémiových SUV. Je to Porsche bez kompromisov, nie alternatíva, ale plnohodnotná voľba. Ak má byť budúcnosť elektrická, tak takto by mala vyzerať a aj Porsche by z toho mohlo vyjsť víťazne.

Aktuálna ponuka vozidiel Porsche