Nový Citroën C5 Aircross je v znamení odvážnych tvarov a elektrifikácie

Francúzska automobilka Citroën predstavila novú generáciu modelu C5 Aircross, ktorý prináša nový vzhľad, ale hlavne nové pohonné sústavy, ktoré sú vylepšeným tých súčasných, alebo sú nové kompletne. Nový Citroën C5 Aircross bude znova neprehliadnuteľný a určite k tomu prispeje viacero faktorov. Najzákladnejším bude určite vzhľad.

Citroën stavil na moderný tvar, ktorý pokračuje v tom, čo načrtol model C4 svojou prednou častou. Vozidlo vyvinuté vo Francúzsku a vyrobené v Rennes fabrike bude na našom trhu už od druhej polovice roka 2025. Bude stáť na novej platforme STLA Medium, ktorú vy užíva aj Peugeot 3008. Odtiaľ je jasné, že bude mať niektoré spoločné riešenia práve s týmto koncernovým bratom.

Predná časť modelu využije zaujímavo tvarovanú prednú kapotu, ktorá má výrazne oblé tvary a nadväzujú na ňu svetlá s malým pôdorysom, ktorý ale ponúka aj možnosť maticového svietenia. Rovnaký štýl je použitý aj vzadu a zadná časť sa zužuje a znižuje tak, aby vozidlo malo čo najlepšiu aerodynamickú účinnosť. Celková výška je stále rozumných 1 660 mm, z čoho 200 mm je svetlá výška.

Francúzska automobilka priniesla novému vozidlu zväčšenú dĺžku, ktorá je 4 652 mm a narástla o 150 mm oproti predchodcovi. Šírka dosahuje až 1 902 mm a rázvor osí kolies s 2 784 milimetrami je o 60 mm väčší ako mal model C5 Aircross predtým. Automobilka tvrdí, že pasažieri na zadných sedadlách budú mať rovnako priestoru na kolená ako v nižšom C5 X, ktoré stanovilo nové štandardy.

CL-25-006-203ha 

Zovňajšok podporujú ešte zliatinové disky s rôznymi tvarmi, vrátane tých, ktoré sa tvária ako trojlúčové. Majú priemer až 20 palcov. Niektoré budú mať dokonca aj modulárny dizajn, na ktorom bude možné meniť plastové diely.

Interiér modelu prináša hlavne spomenutý priestor a komfort. Je navrhnutý ako obývačka, ktorá prezentuje sedadlá so štýlom pohovky. Dokonca aj prístrojová doska je dlhá, vzdušná a horizontálne tvarovaná tak, aby prinášala pocit domáceho nábytku. Je možné ju mať čalúnenú aj špeciálnou látkou, ktorá pokračuje až na výplne dverí.

Nové sedadlá Advanced Comfort majú ponúknuť omnoho viac možností komfortného sedenia. Dokonca môžu mať aj bočné výstuže, ktoré môžu byť prvýkrát elektricky nastaviteľné. To znamená, že sedadlá budú nastaviteľné v 10 smeroch, budú mať vyhrievanie, ventiláciu a dokonca aj masážnu funkciu s 5 rôznymi programami. Ale rovnaké kvality Advanced Comfort môžu využiť v C5 Aircross aj zadní pasažieri, ktorí majú tiež rôzne druhy peny použité na vyplň a hlavne operadlá môžu mať uhol od 21 do 33 stupňov.

Predná časť ale prináša aj možnosti dotykovej obrazovky s vodopádovým štýlom. C5 Aircross prináša vysoké rozlíšenie a je v tej najväčšej veľkosti zo všetkých vozidiel koncernu. V štandardnom fixnom riadku ukazuje vonkajšiu teplotu, čas, ale aj nabitie telefónu. Nastaviteľná sekcia zobrazuje 3D navigáciu, ovládanie informačno-zábavného systému a vytvára možnosti použitia widgetov. Taktiež je v displeji zabudovaná fixná časť určená pre ovládanie klimatizácie. Systém dokonca spolupracuje s chatGPT. Hovorí sa, že je to stále len druhý generačný stupeň umelej inteligencie.

CL-25-006-249ha 

V interiéri je teda veľa miesta, je vzdušný, ale ešte dôležitejšie je, že zadné sedadlá sa dajú sklápať v pomere 40:20:40 a základný objem batožinového priestoru je 565 litrov podľa merania VDA. Ďalšie odkladacie priestory v interiéri majú až 40 litrov objemu.

Nový Citroën C5 Aircross prináša už od začiatku zaujímavé technológie, ktoré zahŕňajú aj Drive Assist 2.0 spoliehajúci sa na poloautonómne menenie pruhu, ale aj na varovanie pred premávkou za vozidlom a monitorovanie vodiča. Vylepšením prešiel aj systém na detekciu vozidiel v mŕtvom uhle, ktorá dokáže pracovať s radarovým systémom monitorujúcim až 75 metrov za vozidlom. To je celkom masívny mŕtvy uhol.

Nové systémy sú aj vo forme VisioPark a VisioPark 360°. VisioPark pozostáva z kamery, ktorá sa zopne pri zaradení reverzného chodu a má až 8 snímačov na monitorovanie vzdialenosti od predmetov vpredu aj vzadu. Na výber je z troch zobrazení. Okrem štandardného s vodiacimi čiarami vidno aj 180°-vý panoramatický pohľad a dopočítanie plochy. VisioPark 360° má 4 kamery a 8 senzorov a dáva rozhľad okolo celého vozidla.

Pod prednou kapotou bude na výber viacero alternatív. Úplne tou základnou bude hybrid so 48 V označený jednoducho C5 Aircross Hybrid. Bude mať úplne novú generáciu 1,2-litrového trojvalca, ktorý je vyvinutý s ohľadom na použitie hybridných technológií. Sám o sebe má výkon 100 kW (136 k) a pomáha mu elektromotor s výkonom 9 kW (12 k). V maximálnej amplitúde môže mať tento elektromotor až 21 kW (28 k). Motor je s permanentným magnetom, synchrónny a energiu čerpá z 0,9 kWh batérie umiestnenej pod šoférovým sedadlom. Motor je integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorá nesie označenie eDCS.

CL-25-006-334ha 

Druhou možnosťou je plug-in hybrid označený číslom 195. To hovorí o celkovom výkone 143 kW (195 k), na ktorom sa podieľa benzínový štvorvalec objemom 1,6 litra výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor dosahujúci 92 kW (125 k). Batéria má kapacitu 21 kWh a je umiestnená pod podlahou v strede vozidla, čo znamená, že batožinový priestor ostáva bez zmeny. Toto auto dokáže jazdiť čisto elektricky, hybridne, alebo v režime Šport využije maximálne možnosti oboch motorov. Dojazd v kombinovanom cykle má byť 86 km a v meste to má byť až 100 km. Batéria je jedna vec, ale druhá je, že 55 litrov nádrže ostáva na svojom mieste. Automobilka hovorí, že nabíjanie je možné základnou nabíjačkou s výkonom 3,7 kW, alebo za príplatok môžete mať palubnú nabíjačku dosahujúcu až 7,4 kW.

Úplnou novinkou pre C5 Aircross bude verzia ë-C5 Aircross, ktorá bude čisto elektrická. Bude mať 2 možnosti. Základom bude prevedenie dosahujúce 157 kW (210 k) a ponúkajúce batériu s kapacitou 73 kWh. To znamená dojazd až 520 km. Nabíjací výkon je až 160 kW. Druhým prevedením ë-C5 Aircross bude verzia s výkonom 170 kW (230 k), ale s batériou dosahujúcou až 97 kWh. Tieto údaje sú nenápadne podobné s tými, ktoré má Peugeot e-3008. Väčšia batéria ponúkne až 680 km dojazdu. Tak ako pri menšej batérií je možné nabíjať výkonom až 160 kW a obe verzie budú mať 3 stupne regeneratívneho brzdenia. Pre všetky ë-C5 Aircross s elektrickým pohonom bude možné využiť možnosť poháňať elektrické prístroje cez protokol V2L (Vehicle to Load).

Tak ako sme si povedali, na našom trhu sa objaví toto vozidlo v druhej polovici roka, predpoklad je, že po letných prázdninách.

Aktuálna ponuka vozidiel Citroen