Nový elektrický Peugeot e-3008 prejde na nabitie až 700 km, spaľovacie verzie prídu neskôr

Francúzska automobilka Peugeot predstavila novú generáciu modelu 3008. Po výraznom obrate v minulej generácii, ktorá stratila gény MPV a prijala viac génov SUV je vizáže malým krokom ku SUV kupé. Omnoho väčším však bude použitie elektrickej alternatívy pohonu, ktorú automobilka predstavila rovno ako prvú. Treba vedieť že spaľovacie verzie tohto vozidla sú ešte v príprave a prídu trochu neskôr s hybridnými, viac či menej, agregátmi.

Nový Peugeot e-3008 využíva doterajší štýl automobilov, ale posúva ho ešte o kúsok ďalej. V preklade to znamená prednú časť so strácajúcou sa maskou a LEDkové svetlomety v základnej vžbave. Za príplatok si môžete zvoliť Pixel LED svetlomety, ktoré sú pomenovaním pre maticové usporiadanie adaptívnych lúčov. Rovnako LEDkové budú aj zadné svetlá, ktoré budú schované v jednom páse. Takže tu sa jedná naozaj len o vylepšenie súčasných tvarov. Celkovo však vozidlo vyzerá dynamickejšie a futuristickejšie, za čo môžu určite aj zliatinové disky s avantgardným tvarovaným a tiež s priemerom až 21 palcov. Nový dizajn je vskutku hlavne evolúciou toho, ktorým predvádzala svoje parametre súčasná generácia Peugeotu 3008 po modernizácii. Neodškriepiteľná je ale hlavne dynamickejšie zrezaná zadná časť.

Peugeot-e-3008-02

Rovnako je to aj s interiérom. Interiér dokáže zaujať najmä novým 21-palcovým širokouhlým displejom v jednom sklenom zaokrúhlenom kryte, ktorý vlastne poznáme aj z iných automobiliek. Reálne je toto podobný štýl aký predvádzajú modely BMW a aj niektoré ďalšie automobilky. Nebude však štandardom pre všetky vybavové stupne. Allure, čiže tá základnejšia, nie GT, bude mať hlavne dva samostatné 10-palcové displeje. Ďalší displej i-Toggles však bude trochu nižšie, bude využívať skratky podobne ako v Peugeote 408 a 308. Môžete si teda zvoliť, čo na tomto displeji budete mať a čo bude tým pádom rýchlejšie na ovládanie. Nie každý totiž potrebuje stále nastavovať klimatizáciu a ďalší zase zapne rádio a vybavené. Priestor v interiéri bude nielen záležitosťou celkovej dĺžky 4,54 metra a šírky 1,89 metra, ale tiež platformy, ktorá má relatívne málo priestoru pre agregát vpredu. To znamená úplný dostatok miesta pre všetkých pasažierov, ale aj batožinový priestor s objemom 520 litrov pri pohone iba prednej nápravy a 470 litrov pri pohone všetkých 4 kolies.

Z pohľadu toho, že automobilka najskôr predstavila elektrickú verziu e-3008 sú zaujímavé 3 druhy pohonu, ale aj fakt, že štandardom sú nielen LED predné svetlá, ale aj tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu. Energiu zase vracia do batérie regeneratívne brzdenie s možnosťou nastavenia intenzity pádlami pod volantom. Ďalší fakt hovorí o tom, že pri regeneratívnom brzdení od určitej sily bude štandardom zopnutie zadných brzdových svetiel.

Veľkou novinkou bude úplne nový systém pohonu. Základom bude predokolka, ktorá bude mať výkon 157 kW (215 k) a krútiaci moment 343 Nm. Bude čerpať energiu z batérie s kapacitou 73 kWh. To sú parametre, ktoré sme zatiaľ pri elektrických vozidlách Peugeotu nevideli. Sú to parametre, ktoré zabezpečia dojazd na nabitie až 525 km. Od tejto verzie bude odvodená aj alternatíva s pohonom všetkých 4 kolies, ktorá bude mať nielen menší batožinový priestor, ale aj ďalší motor s výkonom 83 kW (113 k) vzadu. Celkovo sa tak dostane na 240 kW (326 k) a na nabitie má prejsť presne rovnakú vzdialenosť ako základná predokolka. Tu je treba rátať s faktom, že zadný elektrický motor dokáže fungovať iba rýchlostiach do 135 km/h.

Peugeot-e-3008-10

A určite najzaujímavejšia alternatíva bude tá s pohonom prednej nápravy, ale s najväčším možným dojazdom. Budem mať batériu s čistou kapacitou 98 kWh. Tá už sa rovná Fordu Mustang a niektorým modelom BMW. Bude mať iba jeden motor, čiže pohon výlučne prednej nápravy. Štvorkolka nebude s väčšou batériou kompatibilná. Kapacita 98 kWh má byť dostatočne veľká na prejdenie až 700 km na nabitie. Výkon bude pritom 170 kW (231 k).

Nabíjanie bude možné jednou fázu výkonom až 11 kW striedavého prúdu, alebo 22 kW pri troch fázach. Pri jednosmernom nabíjaní máte dostupný výkon až 160 kW a nabíjanie teda nebude príliš zdĺhavé. Automobilka oznámila, že novú generáciu 3008, teda aj elektrickú verziu e-3008, bude vyrábať vo francúzskom meste Sochaux, kde montuje aj batérie samotné. Ďalším faktom je, že prvé kusy by sa mali na trhu objaviť už do konca roka a onedlho budú nasledovať aj informácie o spaľovacích alternatívach. Ak rátate s hybridom s 1,2-litrovým trojvalcom, tak máte určite pravdu a môžeme čakať aj ďalšie mild hybridy a plug-in hybridy.

Nový Peugeot 3008 však prichádza na trh, ktorý je celkom plný. Veď si stačí spomenúť na platformu MEB od Volskwagenu a vozidlá postavené na nej. Máme predsa Škodu Enyaq, Volkswagen ID.4, ale aj alternatívu od Audi. A všetko sú o kúštik väčšie autá. Podobne veľký, čo sa týka pôdorysu, je napríklad aj Hyundai Ioniq 5 a tiež, prekvapivo, Ford Mustang Mach-E. Všetky tieto autá sú veľmi podobné cenovo nastavené a všetky, okrem Fordu, majú najväčšiu kapacitu menšiu ako má Peugeot v novinke. Francúzska automobilka by tak mohla ešte viac zamiešať karty, pričom by nebojovala iba dizajnom, ale aj modernejšími motormi a vo vyššej triede ako e-2008.

Aktuálna ponuka vozidiel Peugeot