Nový Mercedes-Benz CLA Shooting Brake je kombi pre odporcov kombi

CLA Shooting Brake vždy patrilo medzi tie autá, ktoré si vyberáte srdcom. Nie preto, že potrebujete vopchať tri kočíky a štyri bicykle, ale preto, že chcete niečo iné. Niečo, čo nekričí SUV, niečo, čo sa odlišuje, niečo, čo spája športovosť s praktickosťou. Nová generácia CLA Shooting Brake pre modelový rok 2026 sa tohto prístupu drží, ale zároveň ukazuje, že vie byť aj technicky progresívna, užitočná a pripravená na budúcnosť.

Pri prvom pohľade je jasné, že dizajn prešiel evolúciou. Nie je to revolúcia, no Shooting Brake vyzerá dospelejšie, robustnejšie a pritom nezabúda na svoju eleganciu. Čo však hneď udrie do očí, je jeho vyššia stavba. Karoséria pôsobí trochu zdvihnutejšie ako predtým, čo je zámerné. Nová platforma MMA má byť totiž univerzálnym základom aj pre elektrické verzie. A ak má byť v podlahe batéria, musí byť na to miesto. Aj spaľovacie verzie tak budú pôsobiť mierne zvýšene. Nie je to SUV, ani crossover, ale to niečo navyše, čo sa ale rozhodne nedá prehliadnuť.

25c0200_011 

Kto však čakal, že tým utrpí elegancia, mýli sa. Bezrámové dvere ostali. Stále sú jedným z najväčších trumfov CLA Shooting Brake. Otvoríte dvere a sklo sa zľahka spustí, tak ako to poznáme z kupé. Tento detail nielenže dobre vyzerá, ale aj umocňuje pocit, že nesedíte v obyčajnom kombi. Má to, samozrejme, aj svoju tienistú stránku. V zime môžu okná primrznúť, dvere sú citlivejšie na správne doliehanie a netesnosti sa môžu objaviť skôr ako pri bežných rámových konštrukciách. Ale úprimne? V aute tejto kategórie je to cena, ktorú mnohí radi zaplatia za vizuálny efekt a výnimočnosť.

Aj zvyšok karosérie pôsobí uhladene. Predná maska sa dizajnovo približuje elektrickým modelom EQ, nové svetlomety majú tenšie linky a moderný podpis, zadná časť je zjednotená cez svetelnú lištu. Z profilu je auto napnuté, dynamicke, hladké. Všade cítiť úsilie o aerodynamiku. Nielen kvôli dojazdu elektrických verzií, ale aj kvôli dizajnovému jazyku značky.

Interiér je kapitola sama o sebe. Mercedes predstavil úplne nový operačný systém MB.OS, ktorý beží na vlastnej architektúre. Žiadny preoblečený Android, ale skutočný vlastný systém s intuitívnym rozhraním, rýchlou odozvou a prepojením s cloudom. Displeje sú horizontálne prepojené, grafika je moderná a ovládanie plynulé. Hoci je tu stále veľa dotykových plôch, rozhranie pôsobí logicky. Hlasový asistent rozpoznáva prirodzený jazyk a systém sa učí návyky vodiča. Po novom je systém v CLA Shooting Brake schopný komunikovať s domácimi asistentmi a plánuje sa tiež rozšírenie do rozhrania inteligentnej domácnosti.

25c0200_005 

Pocit z interiéru? Viac svetla, viac priestoru, najmä vzadu. CLA Shooting Brake narástol nielen do dĺžky, ale aj do rázvoru. To sa prejaví najmä pri kolenách zadných pasažierov. A aj keď strecha klesá, hlava má stále priestor. Kufor síce zatiaľ nemá zverejnené oficiálne litre, ale očakáva sa objem podobný ako predtým. Mal by byť teda okolo 490 litrov. Možno viac, keďže zadná časť pôsobí hranatejšie a priestor sa zdá využiteľnejší. Vďaka praktickému tvaru batožinového priestoru a nízkemu prahu nakladania sa CLA Shooting Brake hodí aj na víkendový nákup alebo menšiu rodinnú dovolenku.

Motory sú zatiaľ tajomné. Mercedes zatiaľ neodhalil presné verzie pre Shooting Brake, ale sedan CLA bol už podrobnejšie predstavený a zdieľa rovnaký technický základ. A z toho vieme čítať.

V základe má byť 1,5-litrový mild-hybridný motor so systémovým výkonom okolo 125 kW (170 k). Nasledovať má 2,0-litrový štvorvalec s výkonom približne 175 kW (238 k). To však nie je všetko. Mercedes CLA (sedan) sa pripravuje aj ako plnohodnotný elektromobil s využiteľnou kapacitou batérie 85 kWh, dojazdom 771 km podľa WLTP a nabíjacím výkonom 250 kW vďaka 800-voltovej architektúre. Takéto hodnoty sú v tomto segmente výnimočné. Je viac než pravdepodobné, že rovnaké pohony uvidíme aj v kombi verzii. Shooting Brake predsa nie je len vedľajší produkt, ale plnohodnotný člen rodiny.

25c0200_029 

A ešte niečo. Plug-in hybrid s batériou s kapacitou až 20 kWh a dojazdom vyše 100 km na elektrinu príde tiež. Mercedes potvrdil túto verziu pre CLA sedan, a práve kvôli novej platforme nie je dôvod, aby Shooting Brake ostal bokom. Práve naopak, kombi s dojazdom 100 km na elektrinu, nabitím za menej než 30 minút a možnosťou spaľovať benzín na diaľnici znie ako ideál pre každého, kto má kde nabíjať. Vďaka tomu by mohol nový Shooting Brake osloviť širšie spektrum zákazníkov, ktorí chcú využívať auto na každodenné dochádzanie aj výlety.

V porovnaní s konkurenciou má CLA Shooting Brake jedného zaujímavého protivníka, Peugeot 508 SW. Aj ten stavia na dizajne, aj ten má štýlové tvary a aj ten je dostupný s plug-in hybridným pohonom. Rozdiely však cítiť. Mercedes pôsobí kompaktnejšie, koncentrovanejšie, viac prémiovo. Peugeot má menší kufor, pohodlnejšie naladený podvozok a úplne inú ponuku spaľovacích motorov. Interiér 508 SW je síce pôsobivý, ale CLA pôsobí technologicky o úroveň vyššie. Ak však idete po čo najlepšom pomere cena/výkon, Peugeot bude atraktívnejší. Ak chcete luxus, detaily, dojem značky a technologickú víziu, CLA bude tá správna cesta.

Z pohľadu bežného vodiča je CLA Shooting Brake auto, ktoré môže nahradiť SUV. Je vyššie než predtým, no stále nižšie než crossover, má dostatok miesta, dobrý výhľad, skvelú techniku a prémiový pocit. Nehrá sa na všetko, ale to, čo robí, robí dobre. A navyše, vyzerá ako z budúcnosti. Vďaka širším možnostiam individualizácie a výberu jazdných režimov si dokážete Shooting Brake prispôsobiť presne podľa svojich predstáv.

25c0200_038 

Kombinácia digitálneho interiéru, bezrámových dverí, architektúry s podporou elektromobility , praktickej karosérie a dizajnu, ktorý pôsobí ako z výstavy, robí z CLA Shooting Brake jedno z najzaujímavejších áut vo svojej triede. A ak Mercedes naplní všetko, čo naznačil pri sedane, bude to model, ktorý si ľudia nekúpia len kvôli značke, ale aj kvôli tomu, čo ponúka. Toto je auto pre tých, ktorí vedia, čo chcú, a neboja sa ukázať to svetu.

A ak sa na to pozrieme naozaj detailne, tak 508 SW nebude jediným konkurentom. Veď CLA Shooting Brake stále musí presvedčiť tých, čo zvažuju triedu C kombi. Nie je medzi nimi len rozdiel praktickosti karosérie, ale aj platformy. Kým C stále ostáva verné platforme s pohonom zadnej nápravy, CLA a aj CLA Shooting Brake už využíva platformu s pohonom prednej nápravy. To je rozdiel nielen v ovládaní, ale aj v jazde samotnej. A potom sú tu ešte rôzne BMW, Audi a ostatné značky.

Aktuálna ponuka vozidiel Mercedes