Opel Astra patrí medzi modely, ktoré človek vníma tak trochu automaticky. Jednoducho tam vždy bola, vždy bola dôležitá a vždy mala čo povedať. Je tu už od roku 1991, keď nahradila inú legendu, model Kadet. Lenže v posledných rokoch to mala ťažšie, pretože svet si začal zapaľovať sviečky pred oltármi SUV a klasické hatchbacky sa z ponúk postupne vytrácajú, prípadne sa transformujú. Obeťou tohto SUV šialenstva je napríklad Ford Focus.
Aj preto je facelift novej Astry dôležitý. Nie je to len kozmetická zmena, ale snaha udržať tradičný model relevantný v čase, keď sa automobilový svet prepisuje. A treba povedať, že modernizácia sa Oplu podarila viac než dobre. To, čo bolo dobré ostalo, to, čo sa dalo zlepšiť konštruktéri zlepšili.
Astra teraz pôsobí vizuálne dospelejšie. Štylizovaná predná maska Vizor je uhladenejšia, svetlá ostrejšie a celkový prejav akoby ešte viac pripomínal to, čo dnes značka predáva ako identitu. Jednoduchú, modernú a trochu technokratickú. Svetlá naviac získali lepšie osadenie a tradičný názov IntelliLUX. Pridali nové lúče do zákrut a zároveň nové spracovanie údajov prináša stlmenie tých lúčov, ktoré by vodiča oslepovali odrazom od zvislého dopravného značenia. Je to facelift, ktorý si všimnete, ale pritom nijako neodtrháva auto od doterajšej línie. Skôr ju sprísňuje a robí viac výraznou. Najmä v kombinácii s novými farbami a novým podpisom denných svetiel pôsobí Astra sviežejšie. Ako novinka prichádza aj nový dizajn diskov, pôsobiaci trochu futuristicky.
Interiér zostal verný tomu, čo už poznáme. Ostré, ale čisté tvary, minimum zbytočností a digitálna palubná doska, ktorá vám nepodbieha ako preplácaná info-reklama. Opel si zakladá na ergonómii a v Astre to stále cítiť. Materiály sú dnes lepšie, dotykové ovládanie je rýchlejšie a systém pôsobí prepracovanejšie, aj keď stále nie je úplne wow ako to, čo vedia niektoré prémiové značky. Je to Opel a presne tak pôsobí aj po facelifte. Funkčný, rozumný, bez snahy ohromovať tam, kde to nedáva zmysel.
Celkovo však najväčšiu zmenu prinášajú pohony. A tu je dobre vidieť, ako veľmi je Astra previazaná so sesterským Peugeotom 308. Modernizovaná 308 totiž prešla zmenami v oblasti hybridných a plug-in hybridných systémov, a Astra ich preberá.
To znamená, že pod kapotou už nenájdete staré trojvalce bez elektrickej podpory ani pôvodný 180-koňový plug-in. Modernizácia priniesla nový prepracovaný trojvalec s objemom 1,2 litra podporený mild-hybridom s výkonom 100 kW (136 k) zo spaľováku, 21 kW (29 k) z elektromotora, čo celkovo dáva 107 kW (145 k). Nový hybrid pôsobí vyrovnanejšie a kultivovanejšie najmä v nízkych otáčkach. V realite jazdy by mal priniesť citeľné zníženie spotreby v meste a menej hluku pri rozbiehaní. Automatická prevodovka so šiestimi stupňami a zakomponovaným elekromotorom. Batéria má kapacitu necelých 0,9 kWh, ale využiteľná je približne polovica.
Zaujímavejší je nový plug-in hybrid. Ten poskočil na z 132 kW (180 k) na 143 kW (195 k) a práve toto je verzia, ktorá Astre pridáva dynamiku, akú potrebuje na základe vzhľadu. Jazdí ľahšie, pružnejšie a subjektívne pôsobí dospelejšie, najmä v režime Sport. Môže za to aj nová automatická prevodovka s dvomi spojkami a siedmimi stupňami. Opel Astru naladil inak než Peugeot. Má mať menej francúzskeho pocitu a viac klasickej nemčiny, teda priamočiarejšie reakcie a trochu tuhší podvozok. Pre tých, ktorí k Astre pristupujú ako k dlhoročnej tradícii, bude práve tento štýl naladenia veľmi príjemný. Na plnú batériu s kapacitou 17,2 kWh prejde Astra s prehľadom viac ako 80 kilometrov.
Elektromobil zostáva v ponuke tiež, ale je s výkonom 115 kW (156 k) a s novou batériou s kapacitou 58,3 kWh. To je typická evolúcia v rámci koncernu, nová generácia elektromotora, lepší manažment energie a o niečo reálnejší dojazd. Nie je to revolúcia, ale je to presne ten typ aktualizácie, ktorý dáva modelu šancu držať krok. Opel s touto verziou cieli hlavne na mestských a prímestských vodičov, ktorí chcú jednoduchý EV bez extrémnych nárokov. Ale aj napriek tomu má mať auto dojazd, podľa WLTP, až 450 kilometrov.
A čo diesel? Ten dnešné články vždy uvádzajú ako „ak vôbec bude“. Opel ho zatiaľ oficiálne nepotvrdil pre facelift, no ak príde, pôjde pravdepodobne o známy agregát s výkonom 96 kW (130 k). Nemá zmysel ho odpísať. Flotiloví zákazníci ich stále vyžadujú a Astra mala vždy naftu veľmi dobrú. Či sa napokon objaví, uvidíme neskôr. Ale ak by nebol, tak jeho miesto musí zastať základný mild-hybrid.
Navyše tu máme aj kombi Sports Tourer. A to je auto, ktoré na fotkách niekedy pôsobí väčšie než je, ale v praxi ponúka veľmi dobrú kombináciu priestoru, nízkej nakladacej hrany a praktického kufra. Oproti hatchbacku je Sports Tourer na dĺžku citeľne väčší, a keď za sebou zavriete dvere, pôsobí akoby o triedu väčší, pokojnejší na diaľnici, stabilnejší pri bočnom vetre a jednoznačne vhodnejší na rodinné cestovanie. Opel kombi vždy vedel a facelift to len potvrdzuje. Pritom praktickosť je naozaj silnou stránkou modelu. Podľa predmodernizačného modelu je jasné, že rázvor kombi je stále väčší o 58 milimetrov, čo je pozitívna správa pre tých sediacich vzadu. Nezanedbateľný je nárast objemu batožinového priestoru. Zo 422 v hatchbacku sa dostáva na naozaj priestrannú hodnotu 597 litrov. Opel našťastie necháva obe karosérie, nespolieha sa len na Fronteru a Grandland ako väčšie modely.
Keby bola Astra v inej dobe, ktorej nevládnu SUV, možno by bola opäť bestsellerom. Takto jej zostáva úloha tradičného piliera ponuky. Stále dôležitého, ale už nie nosného. Je to paradox, auto je objektívne najlepšie v histórii, ale stojí v tieni segmentu, ktorý si pre seba uchmatli vysoké autá s plastovými lemami. O to väčší rešpekt si zaslúži fakt, že Opel sa Astre venuje a udržiava ju pri živote nie len symbolicky, ale naozaj technicky a poctivo. Nesmieme zabudnúť ani na potenciál výkonnejšej hybridnej verzie GSe, ktorá by mohla priniesť trochu iný imidž vozidlu, ktoré už v ponuke s týmto menom drží 34 rokov.
Modernizovaná Astra je podľa mňa jedna z tých, ktoré majú šancu zabodovať. Jazdí lepšie, vyzerá lepšie a ponúka širší výber pohonov, pričom Sports Tourer ju robí ešte univerzálnejšou. Nie je to auto, ktoré by sa snažilo presviedčať silou alebo extravagantnosťou. Je to tichý, nenápadný profesionál, ktorý si svoju prácu odvedie a ešte to urobí s prekvapivou istotou. V čase, keď hatchbacky bojujú o prežitie, je facelift Astry dôkazom, že tento typ auta má stále význam, alebo náznak toho, že sa trh môže vrátiť k nízkym autám.