Poznáte značku Santana? Španieli sa vracajú s čínskym pick-upom

Santana je späť. A tentoraz to nie je len nostalgický návrat značky, ktorú si pamätajú najmä starší fanúšikovia terénnych áut, ale reálny pokus zamiešať karty v segmente pickupov, ktorý sa v Európe, a postupne aj na Slovensku, mení rýchlejšie, než by sa mohlo zdať. Nový pickup Santana 400 prichádza s klasickými hodnotami, ale zároveň s technológiou, ktorá bola ešte pred pár rokmi v tomto segmente takmer nepredstaviteľná. Sú to technológie overené, lebo toto auto vychádza z už používaného základu.

Santana Motor bola vždy značka, ktorá stavila na funkčnosť, jednoduchosť a mechanickú odolnosť. Staré Santany neboli autá na imidž, ale na prácu. Presne tento odkaz sa výrobca snaží zachovať aj dnes, len ho zabalil do modernejšej techniky a civilnejšieho balenia. Santana 400 stojí na rámovej konštrukcii, má pohon všetkých kolies, poriadnu svetlú výšku a parametre, ktoré ho radia priamo medzi tradičné pracovné pickupy.

Na prvý pohľad nepôsobí extravagantne ani dizajnovo prehnane. Skôr vyvoláva dojem auta, ktoré vie, prečo vzniklo. Štvordverová kabína, plnohodnotná korba, praktické riešenia a robustný postoj. Presne to, čo zákazníci v tejto triede očakávajú.

Santana 400 bude pick-upom, ktorý bude znova o kúsok väčší ako všetci aktuálni európski protihráči. Na dĺžku má 5 520 milimetrov a šírka dosahuje takmer 2 metre. Rovnako ako výška. Ale rázvor je 3,3 metra. Auto zvládne potiahnuť príves s hmotnosťou 3,2 tony a odvezie 800 kilogramov nákladu. Pritom zvláda brodiť hĺbkou až 800 milimetrov a aj svetlá výška je veľmi rozumných 240 milimetrov. Vyzerá to naozaj na konkurencieschopný pick-up.

Santana-400-05 

Ale Santana Motors sa neprirútila ako Fénix, čo vstal z popola. Opätovne vzniká s podporou čínskeho gigantna BAIC. Ten dodal všetky technológie a Santana 400 je postavená z už fungujúceho modelu Dongfeng Z9, z ktorého vzniká, pre niektoré kúty sveta, aj Nissan Frontier Pro. Základ by teda bol už s osvedčenými atribútmi a určitým fungovaním. Nový model Santana 400 sa má vyrábať v pôvodnej fabrike Santana Motors v Španielsku. Nakoľko bude výroba domáca a nakoľko to bude len kompletovanie stavebnice z Číny, ukáže až čas.

Zásadný rozdiel oproti väčšine konkurencie však prichádza v ponuke pohonov. Okrem klasickej dieselovej verzie 400D ponúka Santana aj plug-in hybrid 400 PHEV. Najskôr sa pozrime na naftovú verziu. Tá má objem motora 2,3 litra a výkon 140 kW (190 k). Krútiaci moment sa dostáva na 500 Nm. Ako povinnosť káže, v ponuke je nielen automatická osemstupňová prevodovka, ale aj šesťstupňový manuál. Na stovku má byť tento naftový pick-up za 9,1 sekundy. Santana Motors uvádza, že na nádrž prejde 848 kilometrov. Ale neuvádza objem nádrže, ani spotrebu.

 tu sa dostávame k bodu, ktorý z nej robí zo Santana 400, hlavne z PHEV, jedno z najzaujímavejších áut v segmente. Viac než 120 kilometrov čisto na elektrinu znamená, že každodenné presuny po meste, medzi stavbami alebo po okreskách zvládne bez kvapky paliva. A keď dôjde na ťažšiu prácu, terén alebo dlhé trasy, stále je k dispozícii spaľovací motor a plnohodnotný pohon 4×4. Celkový výkon je 316 kW (429 k) a krútiaci moment sa dostáva na 800 Nm. Automobilka oznámila, že stále dokáže na naplnenie nádrže a nabitie batérie prejsť až 1000 kilometrov bez zastavovania. Ale to už asi vodič nedá.

Ako si stojí Santana 400 medzi konkurenciou

Keď sa pozrieme na slovenský a európsky trh pickupov, dominujú mu dlhodobo tie isté mená. Toyota Hilux je etalónom spoľahlivosti, Ford Ranger boduje dizajnom, komfortom a silnou značkou, Volkswagen Amarok sa snaží kombinovať pracovný základ s prémiovejším pocitom. Isuzu D-Max hrá na kartu jednoduchej techniky a odolnosti a KGM Musso láka najmä cenou a bohatou výbavou.

Santana 400 sa medzi nimi nesnaží byť najviac cool ani najluxusnejšia. Skôr pôsobí ako pragmatická alternatíva pre niekoho, kto chce pickup využívať reálne, nie len ako imidžové SUV s korbou. V porovnaní s Hiluxom alebo D-Maxom ponúka modernejší interiér a viac technológií. Oproti Rangeru či Amaroku zasa nejde až tak do lifestylovej polohy, ale drží si pracovný charakter.

Najväčší rozdiel však robí PHEV verzia. Pre Slovensko je to mimoriadne zaujímavé, pretože veľká časť pickupov tu nejazdí denne v teréne, ale skôr ako univerzálne pracovné auto na mesto, okresky, krátke presuny, občasný príves alebo víkendová chata. A zaujímavé sú aj iné odpisové možnosti takéhoto auta, oproti štandardnému naftovému etalónu.

Santana-400-09-copy 

Situácia pickupov na Slovensku hovorí, že sú viac než len pracovné náradie

Na Slovensku nie je pick-up masovou záležitosťou ako v USA a Austrálii, napríklad, ale jeho postavenie sa mení. Stále viac ľudí chce auto, ktoré zvládne zlú cestu, hory, lesy, príves aj pracovný náklad. Zároveň však nechcú každý deň tankovať veľký diesel a riešiť jeho obmedzenia v mestách. Práve preto vidíme rastúci záujem o vozidlá s pohonom 4×4 a univerzálnym charakterom.

Pick-up dnes často supluje SUV, dodávku aj osobné auto v jednom. A práve tu môže Santana 400 PHEV dávať zmysel. Elektrický dojazd pokryje každodenné jazdy, spaľovací motor zas víkendové a pracovné nasadenie. Výsledkom je nižšia spotreba, tichšia prevádzka a menší stres z rastúcich cien palív. A tiež neporovnateľné kultúrnejší chod benzínového motora oproti agrárnemu naftovému.

Santana-400-06 

Prečo PHEV pickup nie je nezmysel

Plug-in hybridy boli dlho vnímané ako kompromis. Ani poriadny elektromobil, ani plnohodnotný spaľovák. V prípade pickupov však dávajú prekvapivo veľký zmysel. Väčšina vodičov totiž nejazdí denne s plne naloženou korbou a prívesom. Skôr ide o bežné presuny, kde diesel pracuje v neefektívnom režime.

Santana 400 PHEV umožňuje jazdiť po meste potichu, bez vibrácií a s minimálnymi prevádzkovými nákladmi. Zároveň si však zachováva možnosť ťahať príves a robustnosť, ktorú by  od elektromobilu v tejto triede zatiaľ čakal len málokto. V porovnaní s klasickými dieselmi to nie je krok späť, ale skôr rozšírenie možností.

Santana-400-08 

Kto je ideálny zákazník Santany 400

Santana 400 nie je auto pre každého. Ak chcete imidžový pick-up na parádu pred obchodným centrom, konkurencia ponúka veľa možností. Ak však hľadáte funkčné, robustné auto s modernou technikou a zároveň vás zaujíma nižšia spotreba a ekologickejší prístup, Santana môže byť veľmi zaujímavou alternatívou. Ale povedzme si to rovno, vydarený PHEV má aj Ford Ranger a bude mať aj Volkswagen Amarok.

Záverom možno povedať, že Santana sa nevracia ako múzejný exponát, ale ako značka, ktorá pochopila, že aj pracovné auto musí dnes ponúknuť viac než len silný motor. Santana 400, najmä vo verzii PHEV, je dôkazom, že aj pickup môže ísť s dobou bez toho, aby stratil svoju podstatu.