Nie je to Rafale. Nie je to Austral. Nie je to ani Bigster, hoci z neho pochádza viac, než by ste si na prvý pohľad mysleli. Renault Boreal je niečo ako preoblečená Dacia v smokingovom kabáte. A hoci na prvé počutie znie spojenie elegantný Renault pre rozvojové trhy ako oxymoron, Boreal ukazuje, že francúzska automobilka si veľmi dobre uvedomuje, čo chcú zákazníci v Latinskej Amerike, Turecku či na Blízkom východe. A najmä, ako im to doručiť štýlovo, technicky rozumne a vizuálne tak, aby to vyvolalo obdiv na parkovisku aj pred mešitou.
Keď som si prvýkrát pozrel fotky Borealu, napadlo mi, že toto by sa predsa uživilo aj v Európe. Boreal nielenže vyzerá dospelo, ale pôsobí vyváženejšie ako niektoré SUV-čka, ktoré s radosťou figurujú na našom trhu. V porovnaní s Bigsterom, ktorý stojí na rovnakej platforme CMF-CD, ide o ten istý základný recept, no s úplne iným korením. Boreal je ako mladší brat, ktorý si vybral vysokú školu dizajnu, zatiaľ čo Bigster ostal pri práci na stavbe. Obaja sú rovnako silní a rovnako praktickí, ale jeden nosí outdoorové odolné oblečenie, druhý sako.
Renault sa v ostatných rokoch snaží upratať si v portfóliu. Boreal je ukážkou toho, ako má vyzerať globálne SUV s dôrazom na komfort, technológie a digitálne prepojenie. Má 4,56 metra na dĺžku, 2,70 metra rázvoru a svetlú výšku 213 mm. Áno, Bigster je o niečo dlhší a o niečo vyšší, no na ceste si to nevšimnete. Oveľa viac zaujme rozdiel v dojme. Boreal hrá na luxusnejšiu nôtu. Má tiež dvojfarebné lakovanie, nové svetelné podpisy inšpirované konceptom Niagara, až 20-palcové disky a plastové lemy, ktoré vyzerajú ako z prémiového SUV. Zatiaľ čo Bigster hovorí, že je pripravený na všetko, Boreal šepká niečo na štýl, nech sa páči, usadnite si, klimatizácia už beží.
Interiér je presne tam, kde ho očakávate od súčasného Renaultu, ale pritom je to stále upravená Dacia. Je stále moderný, digitálny, trošku chladný, ale prehľadný. Dva celkom veľké displeje v štýle systému OpenR Link, natívne prostredie od Googlu, ambientné osvetlenie v 48 farbách, indukčné nabíjanie, masážne sedadlá, chladený box a mnoho ďalšieho. Nič z toho v Bigsteri nenájdete.
Renault tu hrá na digitálnu a komfortnú nôtu, hoci pod povrchom ide stále o rovnakú platformu. Dokonca aj základné proporcie sú identické, zhodný je rázvor aj šírka, podobná výška, no každý model cieli úplne na iné publikum. Kým Bigster stavia na odolnosti, jednoduchej údržbe a robustnosti, Boreal pôsobí ako mestský elegán, ktorý však stále zvládne aj zlé cesty v Lime alebo Ankare.
Z pohľadu jazdy ponúka Boreal niekoľko režimov cez systém Multi-Sense. K dispozícii sú klasické režimy Eco, Comfort a Sport, no pridaný je aj režim MySense, ktorý si vodič nastaví sám. Napríklad si zvolí dynamickú reakciu plynu, ale zároveň jemnejšie osvetlenie kabíny. Novinkou je režim Smart, ktorý sám rozpoznáva štýl jazdy a nastaví parametre podľa aktuálneho správania vodiča.
Ak prudko akceleruje, Boreal sa preladí do dynamickejšieho režimu. Ak sa vodič len presúva v kolóne, všetko sa zjemní. Spolu so 48-farebným ambientným osvetlením tak vzniká veľmi príjemná atmosféra, ktorá pôsobí oveľa drahšie, než by ste čakali. A to je vlastne základná mantra celého Borealu, pôsobiť prémiovo, no stále dostupne.
Kým Bigster stavia výlučne na mild-hybridoch a full-hybride bez elektrickej zásuvky, Renault Boreal v prvej fáze stavil na spaľovací motor 1,3 TCe, známy aj z iných modelov aliancie. Tento agregát ponúkne výkon od 102 kW (138) po 120 kW (163 k), v závislosti od trhu. V Brazílii bude dostupná aj FlexFuel verzia s najvyšším výkonom, inde klasický benzín. Motor je kombinovaný so 6-stupňovým dvojspojkovým automatom EDC, ktorý je už doladený do fázy, v ktorej je aj spoľahlivý, aj radí hladko a predpovedateľne. Výkon je prenášaný výhradne na predné kolesá, a hoci Bigster ponúkne 4×4 vo verzii LPG, Boreal sa spolieha na trakčné systémy a svetlú výšku. Zrýchlenie 0–100 km/h za 9,2 sekundy nie je šokujúce, ale na globálny trh to viac než stačí.
Priestor v kabíne je kapitola sama o sebe. Batožinový priestor Borealu má 586 litrov a po sklopení sedadiel až 1770 litrov. Bigster ho však tromfne. V základnej konfigurácii má až 677 litrov a po sklopení až 1977 litrov. Z toho je jasné, že Dacia mieri na rodiny s výbavou na celý týždeň, zatiaľ čo Boreal sa uspokojí aj s menšou batožinou a väčším komfortom. V druhom rade je v oboch modeloch miesta dosť, no Boreal ponúka zadné výduchy, USB-C porty. Bigster má tieto prvky pre niektoré verzie.
Technológie? Tu Boreal jasne vedie. Systém Google Automotive s podporou Waze, HBO Max a Radioplayera, OTA aktualizácie, systém My Renault s diaľkovým ovládaním cez aplikáciu, úroveň autonómnej jazdy 2, adaptívny tempomat, 360° kamerový systém, 24 bezpečnostných asistenčných systémov. Ak je Bigster švajčiarsky nožík, Boreal je multifunkčný smartfón. Pre niekoho možno až príliš digitálny, no v kontexte cieľových trhov ide o veľkú konkurenčnú výhodu. Ľudia chcú auto, ktoré im ponúkne prémiový pocit za menej peňazí a Boreal túto rolu hrá veľmi dobre.
A prečo vlastne Boreal nie je aj v Európe? Renault tvrdí, že tu už má pokrytý segment C-SUV modelom Austral a po novom aj Symbiozom. Práve Symbioz má len o niečo menší interiér a kombinuje digitálny interiér s hybridným pohonom. V istom zmysle by Boreal v Európe kanibalizoval svojho súrodenca. Na druhej strane, ak by sa Renault rozhodol z Borealu spraviť dostupnejšiu alternatívu k Australu alebo doplnok v rámci flotíl či služieb mobility, určite by si tu svoje miesto našiel. Veď sa pozrime, ako sa darí Dacii.
Ak ste doteraz chápali SUV-čka ako modely na všetko, Boreal je dôkazom, že aj univerzálne auto môže byť štýlové, technologicky vyspelé a zároveň stále dostupné. Bude sa vyrábať v Brazílii a Turecku, čím Renault šikovne pokrýva väčšinu svojich cieľových trhov. Európa síce v pláne zatiaľ nie je, ale pokojne by mohla byť. Boreal je možno najlepším príkladom toho, ako môže jedna platforma vyprodukovať dve úplne odlišné autá. Dacia Bigster a Renault Boreal sú ako súrodenci, ktorí vyrástli v rovnakom dome, ale každý šiel svojou cestou. A kým Bigster si ide vyšliapať kopec v lese, Boreal práve zaparkoval pred konferenčným centrom a vystúpil z neho niekto v saku.