Škoda Fabia 130 ukazuje, že hothatch z Boleslavi nemusí mať logo RS

Škoda Fabia 130 je darčekom značky k jej 130. výročiu a zároveň oslavou najúspešnejšieho modelu v modernej histórii českého výrobcu. Nie je to len limitovaná séria, ale jasný odkaz na športové dedičstvo, ktoré sa v prípade Škody viaže na legendárnu 130 RS zo sedemdesiatych rokov. Nová Fabia 130 kombinuje symboliku, výkon a techniku v jednom kompaktnom celku, pričom prináša najvyšší výkon, aký kedy Fabia mala.

Automobilka v Mladej Boleslavi postavila Fabiu 130 na báze známej výbavy Monte Carlo, ktorá sama o sebe predstavuje športovejší variant. Pod kapotou pracuje motor 1.5 TSI s výkonom 130 kW (177 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Má teda o 20 kW (27 k) viac než má doterajšia najvýkonnejšia verzia s rovnakým motorom. Ide o štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbom, kombinovaný so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 7,4 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 228 km/h. Spotreba sa pohybuje medzi 5,5 a 5,6 litra na 100 kilometrov podľa WLTP.

Skoda-Fabia-130RS-edition-106_e7d054bb 

Škoda zdôrazňuje, že nejde o ostrú športovú verziu typu RS, ale o dynamicky ladenú Fabiu, ktorá má spojiť tradíciu s moderným charakterom. Označenie 130 nesie niekoľko významov. Pripomína 130. výročie značky a zároveň legendárnu Škodu 130 RS, ktorá patrí medzi najúspešnejšie športové vozidlá česko-slovenskej histórie. V sedemdesiatych rokoch tento model dominoval rely súťažiam a stal sa ikonou, ktorú dnes automobilka s rešpektom pripomína moderným spôsobom. Fabia 130 tak spája ducha minulosti s aktuálnou technológiou platformy MQB-A0, ktorú zdieľa s modelmi ako Volkswagen Polo alebo SEAT Ibiza.

Vzhľad novej Fabie 130 zodpovedá jej športovému naladeniu. Predný nárazník má upravené vstupy vzduchu, strecha a spätné zrkadlá sú lakované v čiernej farbe, čím kontrastujú s odtieľom karosérie. Disky kolies sú 17- alebo 18-palcové, brzdové strmene majú červený lak a nechýba decentný zadný spojler. Výbava obsahuje všetky prvky z Monte Carlo vrátane čiernych doplnkov, športových sedadiel, prešívaného volantu, červených akcentov a digitálneho kokpitu. Celkový vizuálny efekt pôsobí dravo, no bez prehnanej agresivity, čo je pre Škodu typické, decentný športový vzhľad bez okázalosti.

Hoci zatiaľ neexistujú nezávislé jazdné testy, Fabia 130 má prepracované naladenie podvozka. Predné zavesenie zostáva klasické typu McPherson, zadné torzná priečka, no pružiny a tlmiče majú odlišné charakteristiky než pri bežnej Fabii. Riadenie je ostrejšie, ESP má režim ASR Sport a automatická prevodovka DSG reaguje rýchlejšie v športovom móde. V kombinácii s nízkou hmotnosťou približne 1,2 tony pôsobí na papieri ako ideálny kompromis medzi denným autom a limitovanou športovou edíciou.

Skoda-Fabia-130RS-edition-105_b6748e63 

Fabia 130 má byť limitovaným modelom, čo z nej robí zberateľsky zaujímavý kúsok. Zatiaľ nie je známe, koľko kusov vznikne, no podľa neoficiálnych informácií by ich malo byť len niekoľko tisíc, prevažne pre európske trhy. Tým sa Fabia 130 stáva nielen oslavou výroby, ale aj predmetom záujmu fanúšikov značky, ktorí si pamätajú minulé športové generácie.

V porovnaní s minulými verziami RS je Fabia 130 jasným technologickým krokom vpred. Prvá Fabia RS (2003–2007) mala motor 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a obrovským krútiacim momentom 310 Nm. Bola to éra, keď mal turbodiesel reputáciu výkonného a úsporného motora. Fabia RS druhej generácie (2010–2014) prišla s benzínovým motorom 1.4 TSI Twincharger s výkonom 132 kW (180 k), kombinujúcim turbo a kompresor. Bola technicky ambiciózna, ale neskôr sa ukázala ako náročná na údržbu. V porovnaní s nimi je Fabia 130 jednoduchšia, spoľahlivejšia a využíva moderný benzínový štvorvalec, ktorý poskytuje skoro rovnaký výkon bez extrémnych riešení. Tým sa novinka vracia k pôvodnej myšlienke dostupného, ale športového auta, nie pretekárskeho špeciálu, ale svižného každodenného hatchbacku.

Symbolika čísla 130 siaha ešte hlbšie ako k výkonu. Pripomína nielen výkonové označenie, ale aj dlhú cestu automobilky, ktorá začala v roku 1895 v Mladej Boleslavi ako Laurin & Klement. Od bicyklov a motocyklov sa značka postupne prepracovala k automobilom, ktoré si získali povesť odolných, technicky zdatných a spoľahlivých. Po zlúčení so Škodou v 20. rokoch a neskoršom začlenení do koncernu Volkswagen sa z nej stal globálny výrobca, ktorého modely sa predávajú v desiatkach krajín. Fabia ako model debutovala v roku 1999 a odvtedy prešla štyrmi generáciami. Stala sa jedným z pilierov značky, pričom v Európe patrí medzi najobľúbenejšie malé autá segmentu B.

Skoda-Fabia-130RS-edition-99_d3e1ddd1 

Dnešná Fabia 130 má vo svojej triede viacero konkurentov, no jej priamym súperom je najmä Volkswagen Polo GTI. Polo GTI používa rovnakú technickú platformu MQB-A0, poháňa ho motor 2.0 TSI s výkonom 152 kW (207 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Zrýchlenie na stovku zvládne za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h. V praxi to znamená, že Polo GTI je rýchlejšie a výkonnejšie, no zároveň aj drahšie a tvrdšie ladené. 

Fabia 130 má byť civilnejšia alternatíva, ktorá nepretláča športový charakter na úkor komfortu. Cenovo by sa bude pohybovať citeľne nižšie než Polo GTI, čo z nej robí atraktívnu voľbu pre tých, ktorí hľadajú svižné, ale každodenne použiteľné auto. V tejto triede by sme mohli spomenúť aj Ford Fiesta ST, ktorá však už ukončila výrobu, alebo Hyundai i20 N, ktorý ponúka 150 kW (204 k) a manuálnu prevodovku a tiež už je mimo hru. Fabia 130 je teda jediným zástupcom športovo ladenej malej Škody so zameraním na širšie publikum.

Z hľadiska dizajnu a techniky sa Fabia 130 drží filozofie Simply Clever. V interiéri nechýbajú známe praktické riešenia, veľký 9,2-palcový displej infotainmentu, bezdrôtové pripojenie a kompletný balík asistenčných systémov. Kvalita spracovania ostáva na vysokej úrovni a pre túto edíciu sa očakávajú aj špecifické materiály a výšivky označenia 130. Škoda má tradíciu v ponúkaní limitovaných sérií s jemne odlišnými detailmi, čo zvyšuje ich zberateľskú hodnotu.

Fabia_130_06_low_170e118e 

Technicky zaujímavý je aj fakt, že Fabia 130 využíva motor EA211 evo2, teda novšiu verziu s možnosťou vypínania dvoch valcov pri nízkej záťaži. Motor je vybavený filtrom pevných častíc a spĺňa najnovšie emisné normy Euro 6e. Prevodovka DSG je siedma generácia s mokrou spojkou, čo znamená, že dokáže lepšie zvládať vyšší krútiaci moment a zároveň má dlhšiu životnosť než suché verzie. Podvozok je vyladený kompromisne, zvláda bežné nerovnosti, no stále ponúka dostatok stability v zákrutách. 

Celkovo Fabia 130 predstavuje dôstojnú poctu minulosti, ktorá prináša športovosť v rámci reality dnešných dní. Nie je extrémna ani prehnane výstredná, ale ponúka to, čo fanúšikovia značky od Fabie očakávajú, precíznosť, istotu, svižnosť a pridanú emóciu. V ére elektrifikácie pôsobí ako malé osvieženie. Je to posledný plnohodnotný benzínový skoro-hothatch z Mladej Boleslavi, ktorý spája minulosť, prítomnosť a možno aj záver jednej éry klasických malých športových áut. No a ak ju chcete, tak od 20. októbra sa bude dať objednať aj na Slovensku za 27 590 eur so súčasným bonusom 1 600 eur.

Aktuálna ponuka vozidiel Škoda