Aké je najzaujímavejšie auto automobilky Škoda? Aktuálne to môže byť stále Kodiaq, ktorý ale netrpezlivo čakal na nástupcu. Automobilka novú generáciu odhalila a je naozaj zaujímavá. Prináša nielen väčšie rozmery, ktoré nepatrne narástli ešte aj oproti rozumne veľkému predchodcovi, ale predvádza aj nové technológie a nové prístupy k rôznym detailom. Je predpoklad, že po 841 900 kusoch predchodcu bude aj nová generácia úspešná, lebo ponúka výrazné úžitkové vlastnosti za stále predpokladanú rozumnú cenu.
Nová generácia Škody Kodiaq si však berie z predchodcu niektoré inšpirácie a o koreňuje ich detailmi, ktoré by mohli prísť ako ovplyvnenie od elektrického modelu Enyaq. Predná časť má teda stále dvojdielne predné svetlomety, ale maska je kolmejšia a môže mať tiež podsvietenie. Predná časť je dôležitá, aj vzhľadom na svetlomety. Tie prinesú možnosti novej generácie maticového LED svietenia s 36 elementami. To by malo znamenať ešte lepšie osvetlenie ako doposiaľ a hlavne ešte bezproblémovejší chod aj z pohľadu ostatných účastníkov cestnej premávky.
Bočný pohľad na toto obrovské auto odhalí, že práve tu pribudlo najviac centimetrov. Na dĺžku sa totiž nový Kodiaq dostáva na 4 758 milimetrov, čo je o 61 milimetrov viac ako doposiaľ. Šírka je však menšia, ubudlo z nej 18 milimetrov. Výška je tiež o pár milimetrov menšia, konkrétne o 17. Rázvor nenarástol a aj napriek rovnakej dĺžke 2 971 milimetrov je nový Kodiaq priestrannejší. Zboku vynikne nový štvrtý stĺpik karosérie, ktorý má dve verzie. Buď je vo forme sivého plastu, alebo je tento plast lakovaný čiernou pre verziu Sportline. Verzia Sprtline prinesie čiernou farbou lakovaných mnoho prvkov a trochu pozmenené nárazníky. Kým bežne je zadný nárazník s imitáciou ochrany podvozka, Sportline bude mať skôr imitáciu sita a výfukov. Nový Kodiaq s väčšou dĺžkou prinesie disky s rozmermi od 17 do 20 palcov. Pre Sportline bude štandardom 19 palcov a za príplatok 20 palcov. Do vzorkovníka farieb sa pozrie aj úplne nový odtieň Bronx Gold metallic. No a vzadu ešte môžeme čakať tradičné svetlá s denným svietením, alebo skôr svetelným podpisom, v tvare písmena C. Je to taký štandard už dlhodobo a automobilka ho udržiava azda od prvej generácie modelu Fabia po facelifte.
Veľmi dôležité sú aj pohľady do interiéru. Predná časť sa zmenila, ale prináša aj nové detaily. Základným ovládacím prvkom je 10-palcový dotykový displej, ktorý lepšie vybavené verzie vymenia za 13-palcový. Je na ňom najnovšia generácia systému, ktorý podporuje bezdrôtové zrkadlenie z oboch najvyužívanejších mobilných platforiem. Ďalším dôležitým faktom ale zostáva, že pred vodičom je znova veľký displej, nie ako v prípade elektrických automobilov. Má uhlopriečku tiež 10 palcov a môže mu sekundovať ešte aj head-up displej so širokouhlým prevedením. To však nie je, z pohľadu displejov, všetko. Ešte 3 malé s uhlopriečkou 1,25 palca sú v kruhových ovládačoch Smart Dails. Kým ľavé a pravé koliesko slúžia na nastavenie teploty, ventilácie sedadiel, vyhrievania sedadiel a niektorých ďalších klimatických funkcií, stredový krúžok si môžete zvoliť sami. Môže mať buď ovládanie hlasitosti infotainmentu, alebo prúdenia vzduchu, či rýchlosti ventilátora. Taktiež môže mať funkciu inteligentného klimatizovania.
Predné sedadlá teda môžu mať nielen vyhrievanie a ventiláciu, ale rozhodne je jedným z príplatkových prvkov aj masáž. Tu však je dôležité aj čo sa deje vzadu. Vzadu je ešte viac priestoru ako doposiaľ. Prístup na zadné sedadlá je uľahčený výrazne veľkými zadnými dverami. Tie sú dôležité aj z pohľadu tretieho radu sedadiel. Aj kvôli tomu je stredný rad posúvateľný a operadlo naklápateľné. V treťom rade sedadiel dokonca pribudol dodatočný priestor na hlavu pasažierov. Ak tam nastúpia, tak budú mať na hlavu o 15 mm viac. Ak budú všetky sedadlá na svojom mieste, tak za tretím radom stále zostáva objem batožinového priestoru až 340 litrov, čo je o 70 litrov nárast oproti predchádzajúcemu Kodiaqu. Ďalším faktom je, že keď sklopíte sedadlá, tak sa dostanete objemom na 845 litrov, čo je nárast o 80 litrov. Ak si však zvolíte iba 5-miestny Kodiaq, tak bude objem batožinového priestoru vskutku masívnych až dodávkových 910 litrov. Stále sa bavíme iba o základných spaľovacích verziách. Ak si vyberiete plug-in hybrid, ktorý môže mať Kodiaq prvýkrát, tak bude objem iba 745 litrov.
Interiér prinesie zaujímavú výbavu aj pre všetkých pasažierov. Na palube bude až štvorica USB-C nabíjacích portov s výkonom 45W a ďalší USB-C port bude pri zrkadle s výkonom 15W na nabíjanie a funkciu kamery. Zo zaujímavostí ešte treba spomenúť aj bezdrôtové nabíjanie až dvoch telefónov naraz s výkonom 15W, ale hlavne s aktívnym chladením. To by mohlo znamenať, že mobilné telefóny sa nebudú prehrievať ani v prípade kombinácie nabíjania a prepojenia cez bezdrôtové zrkadlenie. Model Kodiaq prinesie štandardne aparatúru reproduktorov s 9 kúskami, ale za príplatok bude 14 kúskov systému Canton.
Ak predpokladáte, že nový Kodiaq bude stáť na platforme MQB Evo, tak predpokladáte správne. To celkom jasne predurčuje aj agregáty, ktoré automobilka použije. Budú sa trochu líšiť od Volkswagenu Tiguan, ktorý môže mať aj výkonnejšiu verziu plug-in hybridu a najvýkonnejšiu verziu spaľovacieho dvojlitra.
Základom ponuky bude predokolka s agregátom 1,5 TSI. Tento motor ponúkne výkon 110 kW (150 k) a bude spojený štandardne so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Vlastne sdemstupňový dvojspojkový automat bude klasikou pre všetky spaľovacie verzie, okrem tej spriahnutej s elektromotorom v plug-in hybride. Základné TSI bude ale s mild hybridom, ktorý rekuperuje energiu pri brzdení a dokáže tak plachtiť a využívať svoj výkon pri potrebe razantnejšieho zrýchlenia. Bude taktiež podporovať nižšiu spotrebu, ale pri tomto atribúte výrazne sekunduje aj odpájanie dvoch valcov.
Viac výkonu prinesie dvojlitrové TSI, ktoré bude už štandardne spojené s pohonom všetkých 4 kolies. Spomenutý automat je tiež samozrejmosťou. Tento motor bude mať výkon 150 kW (204 k). Ako naftová alternatíva príde verzia 2,0 TDI, ktorá bude mať buď pohon prednej nápravy a výkon 110 kW (150 k), alebo pohon všetkých 4 kolies a až 142 kW (193 k).
No a teraz poďme na tú zásadnú novinku. Prvýkrát v histórii môže Kodiaq predviesť plug-in hybridnú alternatívu. A bude to rovno tá najnovšia, ktorú Volkswagen v ponuke má. To znamená 1,5-litrový motor TSI spojený s elektromotorom. Oba motory majú kombinovaný maximálny výkon 150 kW (204 k). Ešte dôležitejší je však pohľad na batériu. Tá bude mať kapacitu 25,7 kWh a na plné nabitie s ňou veľké auto prejde až 100 km. V prípade úplného vybitia ju dokážete nabíjať výkonom 11 kW striedavého prúdu a až 50 kW jednosmerného prúdu. Týmto sa Škoda dorovnáva s Mercedesom, v sfére nabíjania plug-in hybridov.
Nový Kodiaq bude určite úspešným modelom, lebo svoje výborné vlastnosti ešte ďalej zlepšil. Začne sa predávať v druhom kvartáli roku 2024, čo znamená, že má automobilka ešte stále dosť času na stanovenie cien. Ak tipujete, že budú vyššie ako v prípade súčasného modelu, tak máte určite pravdu.