Toyota RAV4 je dlhodobo najpredávanejšie vozidlo na svete. Dokonca už ovládla aj americké štatistiky. Ale od roku 1994 sa automobilke podarilo predať 15 000 000 kusov, z čoho výrazným podielom prispel posledný model, ktorý je piatej generácie. Ten ale postupne prechádza po 6 až ý rokoch do dôchodku a aktuálne automobilka predstavila, pre modelový rok 2026, úplne nové prevedenie.
Aj keď by sa mohlo zdať, že toto je modernizácia pôvodného modelu, nie je to úplne tak. Vidno to na prevedení bočných partií, ktoré sú úplne nové a iba nechávajú inšpiráciu predchádzajúcim prevedením. Čo to znamená? Ak máte predchádzajúcu generáciu, tak až tak rýchlo nezostarne, lebo tá nová bude mať niektoré podobné štylistické prvky najmä v bočných pohľadoch, kde vyniknú plastové lemy okolo veľkých kolies.
Výrazné štylistické prvky prichádzajú v prednej časti, kde je 3D mriežka nie nepodobná tej, ktorou sa prezetuje v zámorí napríklad Lexus TX. Predná mriežka Toyoty RAV 4 je ale vecou toho, akú verziu zvolíte. Štandardne je takáto, ale verzia GR Suport má normálne sito, ktoré dáva taký otvorenejší výraz prednej časti. A na niektorých trhoch bude ešte aj terénnejšie vyzerajúce prevedenie.
Predok predvedie maticové LED svetlá vo forme písmena C, ktoré má podobne štylizované nielen Prius, ale už aj C-HR a tiež Camry. Pre RAV4 to bude odklon od extrémne drsného vzhľadu predchádzajúcej piatej generácie ku elegantnejším líniám tejto novej šiestej. A rovnako to bude aj vzadu. Od utilitárneho prístupu sa Toyote podarilo vozidlo posunúť ku elegancii novými zadnými svetlami a celkovým stvárnením jednotlivých línií.
Toyota hovorí, že objem batožinového priestoru narástov približne o 20 litrov, čo z auta robí praktické vozidlo. Zadná časť je teda fajn a určite sa nezabudlo ani na naklápanie operadiel a možnosť sklápania. Po sklopení vznikne takmer vodorovná plocha, ktorá je rovnejšia ako v minulých generáciach a to znamená ľahšie prevážanie dlhých predmetov bez nutnosti podkladania a bez strachu o prelomenie pri niektorých tovaroch.
Lenže zaujímavejšia je predná časť aj vnútri. Predná časť prináša vodorovne stavanú prístrojovú dosku s vysokým stredovým tunelom. Na stredovom tuneli sú jednotlivé zóny vyhradené rôznym funkciám. Vpredu je centrum nabíjania mobilných telefónov, za ním sú držiaky na nápoje a hlavne ovládanie prevodovky. Bystré oko si určite všimne, že prevodovka už nie je vo forme klasickej veľkej páky, alebo forme malého prepínača, ktorý ovláda chod vpred a chod vzad. Je to jednoduchšie a Shift-By-Wire je už takmer stopercentne spoľahlivé.
Úplnou novinkou má byť nová elektrická informačná sieť združená pod názvom Arene. Malo by to byť integrovanie všetkého do ovládania cez displej a adekvátne ovládacie prvky. Toyota hovorí, že tento systém má byť technologicky modernejší a hlavne má byť zameraný na čo najväčšiu bezpečnosť vozidla. RAV4 šiestej generácie ale prichádza aj s mnohými novými, prípadne vylepšenými bezpečnostnými prvkami.
Toyota RAV4 bude mať napríklad vylepšený systém kamery vpredu, ktoré dokáže v križovatkách a pri výjazde z parkovacieho miesta upozorniť na blížiace sa nebezpečenstvo. Taktiež pribudne vylepšený systém sledovania v mŕtvom uhle, ktoré upozorňuje na vozidlá blížiace sa tak, že by ich vodič nemusel vidieť.
Ale nás všetkých určite zaujíma aj to, čo bude toto vozidlo poháňať. RAV4 prinesie najnovšiu piatu generáciu systémov pohonu na hybridnej báze. Základom bude samozrejme Full Hybrid, ktorý bude mať buď pohon prednej nápravy, alebo všetkých 4 kolies cez systém AWD-i. To znamená, že zadné kolesá bude roztáčať výhradne elektrický motor. Pre predokolku automobilka oznámila výkon 132 kW (183 k) a pre štvorkolku 131 kW (191 k). Je to o niečo menej ako malý systémy v minulosti, ale reálne vylepšenia by mali viesť k tomu, že dynamika bude minimálne porovnateľná a zároveň bude výrazne nižšia spotreba.
Veľkými zmenami prechádza aj plug-in hybrid. Ten s pohonom všetkých 4 kolies bude mať výkon 224 kW (304 k), ktoré bude smerovať znova na prednú nápravu hnanú štandardne a zadnú hnanú elektrickým motorom. K tomu všetkému pribudne batéria s kapacitou 22,7 kWh. Ďalším dôležitým faktorom pohonu RAV4 plug-in hybrid bude fakt, že na nabitie sa bude dať prejsť 100 km. A na rýchlosť 100 km/h sa toto auto vie dostať za 5,9 sekundy. Opätovné nabíjanie akumulátora odvodeného od elektrických vozidiel je možné výkonom 50 kW jednosmerného prúdu, alebo doma výkonom 11 kW striedavého prúdu. Pri jednosmernom prúde je možné nabiť z 10 na 80% za 30 minút.
Veľkou novinkou bude aj ďalší plug-in hybrid, ktorý ponesie označenie číslovkou 270. Tá bude vyjadrovať výkon 198 kW (269 k), ktorý ale bude smerovať výhradne k prednej náprave, čiže plug-in hybrid bude teraz dostupný aj s pohonom predných kolies výhradne. To znamená, že zadný elektromotor bude absentovať a spotreba bude ešte nižšia a prípadný dojazd možno ešte vyšší.
Šiesta generácia Toyoty RAV4 prichádza 5 rokov po tej piatej, čo znamená, že piata až tak veľkú životnosť nemala. Ale šiesta prichádza s výraznými zmenami pohonu a všetkých komponentov, ale zároveň si necháva štýl, ktorý RAV4 priniesla v minulej generácii.