Niektoré autá vás prekvapia výkonom. Iné spracovaním. Xiaomi YU7 vás prekvapí tým, že vôbec existuje. A ešte viac tým, ako veľmi dáva zmysel. Značka, ktorú ste si doteraz spájali s mobilmi, smart hodinkami alebo robotickými vysávačmi, si povedala, že to skúsi aj na štyroch kolesách.
A neprišla s niečím opatrným, ale po prvom sedane SU7 rovno s veľkým elektrickým SUV kupé, ktoré má štýl, technológie a drzý postoj. Taký drzý, že keď ho uvidíte zaparkované vedľa Ferrari Purosangue, na sekundu si nie ste istí, ktoré z nich má čínsky pôvod.
Z diaľky YU7 nevyzerá ako produkt začiatočníka medzi automobilovými výrobcami. Je veľké, proporčne vyvážené, má dlhú kapotu, dynamicky padajúcu líniu strechy, obrovské kolesá a svetelný podpis, ktorý zanecháva dojem. Predná časť je čistá, bez zbytočných výstrelkov. Pôsobí seriózne, no zároveň moderne.
Zadná linka so spojeným svetelným pásom je jednou z najkrajších vecí, čo na tomto elektromobile uvidíte. A potom je tu ten detail, línie blatníkov, prelis zadného stĺpika, proporcie a vizuálna rovnováha. Jednoducho, hoci ide o SUV, má v sebe niečo z talianskej DNA. A áno, viacerí si všimli, že v niektorých uhloch sa až nápadne podobá na Ferrari Purosangue. Náhoda? Možno. Alebo aj nie, ale to sa nikdy nedozvieme.
Keď si sadnete za volant, pochopíte, že Xiaomi to celé postavilo z opačného konca než tradiční výrobcovia. Nepýtalo sa, čo má auto mať. Pýtalo sa, ako môže byť čo najviac prepojené so zvyškom vášho technologického sveta. Takže namiesto tlačidiel a klasických prístrojov tu máte obrovský displej uprostred palubovky, menší pred vodičom a rozsiahly head-up displej, ktorý zobrazuje navigáciu a bezpečnostné prvky tak, že už vlastne ani nechcete pozerať nikam inam. Ale hlavne, má vlastný systém HyperOS. Vlastný systém Xiaomi, ktorý spája auto s vaším smartfónom, smart domácnosťou a celým digitálnym vesmírom, ktorý máte pod palcom a dokážete nám ovládať aj štart raketoplánu, pokiaľ bývate na Cape Canaveral.
Chcete si doma zapnúť kúrenie, kým ešte len parkujete? Žiadny problém. Auto sa spojí s termostatom, ktorý pozná vašu rutinu. Alebo chcete z auta pustiť robotický vysávač, keď vidíte, že deti doma opäť nechali omrvinky? Jasné. V podstate sedíte v aute, ktoré je centrom vášho digitálneho života. A čo je najlepšie, funguje to rýchlo, spoľahlivo a s príjemným rozhraním.
Interiér nie je len technologicky nadupaný, je aj kvalitný. Mäkké materiály, textilné dekory, ekologická koža a výborné ergonomické sedadlá robia z YU7 auto, v ktorom sa cítite príjemne aj po dvoch hodinách v zápche. Pochváliť treba aj veľký priestor vzadu. Vzhľadom na to, že batéria je v podlahe a auto má takmer trojmetrový rázvor, vzadu si sadnú aj dvaja vysokí dospelí s komfortom na úrovni prémiových sedanov. A kufor? Nielen veľký, ale aj dobre prístupný a s praktickými detailmi ako dvojité dno a možnosť digitálneho odomykania pomocou aplikácie.
Čo sa týka jazdy, YU7 nesklame. Má dve verzie, jedna bude s jedným elektromotorom vzadu a výkonnejšia verzia so štvorkolkou. Druhá má mať viac ako 400 koní a má byť dynamickou alternatívou s pohonom všetkých kolies pridaním ďalšieho elektrického motora.
Nabíjanie je jedna z tých vecí, kde Xiaomi ukazuje, že počúva dnešných používateľov. Platforma má 800 V architektúru, čo znamená rýchle nabíjanie. YU7 sa nabije z 10 % na 80 % za 18 až 20 minút na rýchlonabíjačke. Pri domácom AC nabíjaní máte 11 kW palubnú nabíjačku, takže ani v noci neostanete bez šťavy. Batéria má mať predbežne 83 až 100 kWh, v závislosti od verzie, a dojazd reálne dosahuje 500 až 550 km, čo je viac než dosť. Ale čínske normy hovoria, že bude verzia, ktorá má v určitých podmienkach, dostať dojazd až 835 km. A áno, spotreba pod 18 kWh/100 km znamená, že YU7 nie je žrút, ale rozumne vyladený elektromobil, vzhľadom na celkovú veľkosť vozidla.
Konkurencia je tvrdá. Druhé najpredávanejšie auto v Európe, Tesla Model Y, boduje cenou a sieťou nabíjacích staníc, ale interiér už pôsobí lacno a dokonca by sa dalo povedať, že nie až tak kvalitne. Elektrický Macan od Porsche má športovejší feeling, no stojí výrazne viac a ponúka o niečo menej priestoru. BYD Atto 3 alebo Seal U sú v podobnej kategórii, ale Xiaomi má lepší softvér a cit pre detail. A potom je tu ešte Volkswagen ID.5 a Cupra Tavascan, obe zaujímavé vozidlá postavené na platforme MEB, obe európske a dobre vybavené. No ani jedna z nich nemá tú mieru technologickej previazanosti so zvyškom vášho digitálneho života ako YU7. A to je tiež možno pozitívom. Idete si kávovar púšťať z displeja auta? Seriózne?
Xiaomi YU7 teda nie je len auto. Je to zariadenie na kolesách. Je to smartfón, ktorým môžete ísť na dovolenku. Je to vaša kancelária, domáce kino a mobilný ovládač domácnosti v jednom. A čo je na tom najzvláštnejšie, celé to má fungovať tak dobre, že vám to ani nepríde čudné. V podstate je to len prirodzený vývoj technológií, ktorý nás dobehol skôr, než sme čakali. Je to integrácia auta do smart zariadení, ktoré už aj tak používate.
Nie je to dokonalé auto, niekto by si želal viac fyzických ovládačov, iný by prijal menej dotykovej plochy. Ale ako celok je YU7 prekvapivo vyspelý produkt. Nie experiment, ale hotové auto pripravené na seriózne porovnávanie a hlavne reálne jazdenie. A hoci by ste možno čakali, že to bude len pre technologických geekov, opak je pravdou. Vďaka svojej ergonómii, komfortu a nenásilnému štýlu sa YU7 prihovára oveľa širšiemu publiku.
A ak sa vám pri pohľade naň vynorí predstava červeného Ferrari s dlhým nosom a dynamickou zadnou časťou, vedzte, že to nie ste sami. Xiaomi to možno neplánovalo, ale výsledok má šmrnc. A presne taký má moderný elektromobil byť.
Lenže nie je všetko ružové. Xiaomi už predstavilo dávnejšie sedan SU7, ktorý má bombastické parametre. Ale Aj kvalita spracovania bola spočiatku celkom zvláštna. Prečo? Lebo napríklad nemuseli fungovať brzdy. Stalo sa to nejakému youtuberovi pri 200 kilometroch za hodinu. A na YouTube sa dá dohľadať video. Je očividné, že to nebolo nič príjemné. Ale chyby sú na tom, aby sa niektorí poučili. A poučil sa výrobca? Určite áno. Veď aj Takata má problém s airbagmi a väčší ako jedno video na platforme na zdieľanie videí.