Nový elektrický Tavascan od Cupry bude vrcholom ponuky EV koncernu VW

Automobilka Cupra aktuálne predstavila nový model Tavascan, ktorý bude stáť na vrchole ponuky elektrických vozidiel nielen s označením automobilky Cupra, ale aj v celom koncerne Volkswagen. Bude najvýkonnejšou alternatívu, ktorú si budete môcť kúpiť a bude mať tomuto faktu prispôsobené všetky detaily. Najväčší dojazd však ponúkne iný hráč nižšou karosériou.

Nový model Tavascan prinesie nový štýl v tvarovaní automobilov značky Cupra, ktorý sa postupne dostane aj na modernizované vozidlá Leon a Formentor. Namiesto modelu Ateca sa onedlho objaví ďalší model Terramar. Vráťme sa ale k modelu Tavascan. Ten bude mať výrazne agresívne tvarovanie a zo všetkého najbližšie bude mať k modelom Škoda Enyaq RS Coupe a Volkswagen ID.5 GTX. Taktiež bude vlastne SUV kupé, ktoré bude postavené na platforme MEB a využije to najlepšie, čo platforma ponúka. Automobilka preto použila naozaj výraznú prednú časť s agresívnym tvarovaním a hlavne s novými maticovými LED svetlami s tromi trojuholníkmi ako poznávacím znamením v podaní denných LEDiek miesto tradičných pásikov. Ďalším zaujímavým prvkom bude podsvetlený predný znak. Takže nie maska, ale už iba znak na kapote. Ak by toho bolo málo, tak svetla sa dočká aj znak v zadnej časti. Svetelný pás príde s naozaj širokým prevedením. Bočný profil Cupry ukáže nielen kľučky s elektronickým ovládaním, ale tiež reálne dynamickú líniu strechy. Bez naozaj masívnych kolies by sa to samozrejme nezaobišlo.

Cupra-Tavascan-02

Interiér je z niektorých pohľadov rovnaký, ale z iných odlišný od všetkých ostatných modelov na platforme MEB. Má napríklad dva displeje v rovnakom usporiadaní, ale zároveň je stredný displej s uhlopriečkou až 15 palcov a automobilka nezabudla ani na obrovský head-up displej. Do toho všetkého prichádza výrazný prvok prístrojovej dosky, ktorý prepája vrchnú časť so spodnou. Je to tak výrazný prvok, že sa ho určite dočká aj Born s modernizáciou o pár rokov. Takmer totožné s ostatnými podobnými autami z koncernu budú vnútorné rozmery vozidla. Interiér SUV kupé ponúkne približne rovnako priestoru ako majú bratia a sestry v koncerne, ale batožinový priestor bude o niečo menší ako má Enyaq RS Coupe a tiež ako má Volkswagen ID.5. Bude však väčší od Q4 e-tron Sportback. Jeho objem sa dostane na 540 litrv, čo znamená, že ani cestovanie s trochu väčšou batožinou nebude zakázané. A tomu bude nasvedčovať aj batéria.

Batéria ponúkne najväčšiu kapacitu aktuálne dostupné pre tieto vozidlá s tvarmi SUV kupé, čiže 77 kWh netto, 82 kWh brutto. Na jedno nabitie dokáže verzia Tavascan Endurance prejsť až 550 kilometrov a verzia Tavascan VZ zvládne prejsť 520 km. Takže teraz už je všetkým jasné, že v ponuke Tavascanu sú dve alternatívy. Základná alternatíva bude mať pohon výlučne zadnej nápravy a motor s výkonom 210 kW (286 k), ktorý produkuje krútiaci moment s hodnotou až 545 Nm. Druhá alternatíva s označením VZ bude mať výkon až 250 kW (340 k) a krútiaci moment vyskočí na 679 Nm. Bude to to najvýkonnejšie, čo platforma MEB v súčasnosti ponúka. Veď s výkonnejším usporiadaním dokáže tento model vyštartovať na stovku za 5,6 sekundy. Stále však treba mať na pamäti, že toto auto bude vážiť približne 2,2 tony a v zákrutách to bude zjavne cítiť. Je to tak aj pri Enyaqu RS Coupe a Cupra až také zásadné zmeny na podvozku nemohla spraviť.

V rámci menežmentu batérie bude dostupná rekuperácia s piatimi stupňami a tiež doplnkové tepelné čerpadlo. Sú krajiny, kde ho nevyužijete, ale u nás stále platí, že toto je bezpodmienečne nutný príplatok a bez neho by malo auto výrazne vyššiu spotrebu. Automobilka uvádza, že pri nabíjaní jednosmerným prúdom budete môcť využiť výkon až 135 kW. To má znamenať aj fakt, že z 10 na 80 % sa dostanete za menej ako 30 minút. Automobilka tiež hovorí, že za 7 minút máte dojazd 100 km.

Cupra-Tavascan-13Tak ako ostatné vozidlá postavené na tejto platforme bude mať aj Tavascan možnosť využitia všetkých asistentov, ktorí sú aktuálne v ponuke. To znamená prediktívny adaptívny tempomat, varovanie pred vozidlami prechádzajúcimi okolo pri vystupovani, či prepojenie s ostatnými vozidlami na zdieľanie dát o jazde. Takisto bude v ponuke aj možnosť diaľkového parkovania vozidla a tiež do ponuky zasiahne aj predný asistent.

Automobilka začne auto vyrábať začiatkom roka 2024, pričom ceny zatiaľ stanovené neboli. Jednoznačne však bolo stanovené, že vozidlo bude vyrábať v čínskej fabrike Anhui, ktorú Volkswagen už v súčasnosti využíva. Tu však vzniká otázka, že čo sa stane ak bude v platnosti nejaká sankcia na čínske produkty. Kedysi to automobilky odchádza obchádzali štýlom, že auto vyrobili, odmontovali niekoľko častí, poslali a znova zložili v inej krajine. KIA takto exportovala vozidlá do Ruska a tvárila sa, že ich nevyrába v Žiline, ale priamo v tamojšej fabrike. Nech je to akokoľvek, odhadujem, že toto vozidlo bude stáť okolo 70 000 € a to by znamenalo, že bude mať aj jedného veľmi vážneho konkurenta mimo materského koncernu. Tým bude Ford Mustang Mach-E, ktorému sa len nedávno upravil cenník s cenami smerom nadol. Ak chcete, tak ako konkurenta môžete brať aj Teslu Model Y.

Aktuálna ponuka vozidiel Seat