4x4

Definícia


Kód 4x4 hovorí o pohone vozidla na všetky 4 kolesá. Dá sa rozdeliť na dve štvorky, z ktorých jedna hovorí o počte poháňaných kolies a druhá o celkovom počte kolies.


Popis


Pohon všetkých 4 kolies ma niekoľko označení. V zásade však treba povedať, že 4x4 je jedno z najpoužívanejších slov pre tento pohon. Vychádza z toho, že auto je klasické so 4 kolesami a všetky 4 majú rozdelenie krútiaceho momentu z motora. Poznáme viacero druhov pohonu 4x4.


História


Pohon 4x4 začal už v začiatkoch motorizmu. Jedným z prvých vozidiel vybavených 4x4 bol v roku 1903 Spyker 60 HP, ktorý prvý dostal kombináciu pohonu 4x4 a agregátu s vnútorným spaľovaním. Bol predstavený na preteky z Paríža do Madridu. Vozidlo sa objavilo vo forme dvojsedadlového športového auta a malo permanentný pohon všetkých 4 kolies. Najväčší skok v použití pohonu 4x4 znamenala druhá svetová vojna. Tá priniesla Jeep Willis, ktorý mal presne takéto usporiadanie.


40-4x4 


Ďalšie prvenstvo v pohone 4x4 má britská automobilka Jensen s modelom FF, ktorý mal prvý pohon 4x4 v športovom vozidle.


Súčasnosť


Aktuálne existuje pomaly v každej automobilke možnosť pohonu všetkých 4 kolies dokonca aj Stellantis, ktorý mal pohon všetkých 4 kolies výlučne so systémom od firmy Dangel má aktuálne iný druh 4x4. Do popredia sa dostáva práve táto alternatíva, ktorá zadné kolesa, v hybridnom systéme, roztáča druhým, prídavným elektromotorom. Stále však platí to, že v optimálnom prípade existuje možnosť, kedy vozidlo 4x4, ktoré nepotrebuje akútne pohon všetkých kolies, môže jazdiť s pohonom výlučne jednej nápravy. Takto fungujú takmer všetky systémy na bežných autách. Iba naozaj terénne vozidlá a Subaru majú permanentné delenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy a medzi všetky 4 kolesá systému 4x4.


 


 

Aktuálna ponuka vozidiel