Ferrari Roma Spider je tu, komu konkuruje?

Ferrari ukázalo nedávno, stále nedávno, aj keď vlastne 3 roky dozadu, nový štýl, ktorý prezentuje hrdo model Roma. Je to naozaj nádherné vozidlo GT, ktoré predvádza to najlepšie, čo v tejto kategórií byť môže. Ale Ferrari prichádza aj s niečím iným. Aktuálne ukázalo otvorenú verziu s dvomi plnohodnotnými a dvomi núdzovými sedadlami nazvanú Spider. Táto alternatíva bude ozdobou nejedného vozového parku, prípadne nie jednej zbierky, ak bude mať správne farebné kombinácie.

Začnime teda od začiatku, čo je vlastne Ferrari Roma Spider? Otvorená verzia vo veľkom čerpá z kupé, čo sa ukazuje na prednej časti. Predná časť je úplne navlas rovnaká a vozidlo sa mení až pri prvom stĺpiku karosérie. Ten je, logicky, trochu zosilnený a miesto klasickej pevnej strechy ma látkovú. Automobilka sa vrátila k tomuto materiálu po koketovaní s pevnými skladacími strechami napríklad pri Ferrari F8 Tributo, či pri otvorenej verzii Ferrari 812. Látkové strechy sú už v súčasnosti na takej úrovni, že dokážu plnohodnotne a celoročne nahradiť pevné skladacie systémy. Sú o niečo ľahšie a zvládajú aj podobnú zvukovú izoláciu. Pre Romu Spider sú teda nové aj okná a kompletná vrchná časti zadku, detaily, čo si vyžiadala premena na kabriolet.

Ferrari-Roma-Spider-01 

Interiér Roma Spider znova vo veľkom čerpá z uzatvorenej verzie. Berlinetta Spideru požičala kompletnú prístrojovú dosku, na ktorej pribudol prepínač. Teda viacero prepínačov. Jedným z nich strechu sťahujete, druhým vysúvate elektricky ovládaný difúzor pre obmedzenie turbulencií v interiéri. Novinkou sú aj sedadlá, ktoré majú síce stále 18-smerové nastavenie, ale za príplatok môžu mať aj výduch na zohrievanie krku. Ak raz vyskúšate kabriolet s týmto prvkom výbavy, už nikdy nebudete chcieť otvorené vozidlo bez neho. Je to tak vynikajúci nápad, že pri konfigurácii je nevyhnutné ho priplatiť, nech stojí čokoľvek.

Otvorené Ferrari Roma Spider, ktoré má naviac sklápací mechanizmus strechy, mechanizmus výklopného deflektora a výstuže podvozku pribralo oproti kupé až 84 kg. Stále však dokáže vybehnúť na stovku za 3,4 sekundy a maximum má tiež rovnaké ako kupé, dosiahne až 320 km/h. Horšie je to s údajom o šprinte na dvojstovku. Ferrari Roma Spider potrebuje o 0,4 sekundy viac ako kupé, čo sa pretransformovalo do hodnoty 9,7 sekundy potrebných na tento úkon. Za toľko napríklad dnes zrýchli nové hybridné Niro od Kie na stovku.

Ferrari-Roma-Spider-10 

Pod kapotou Ferrari Roma Spider je znova vpredu umiestnený 3,9-litrový osemvalec dopovaný dvomi turbami. Má výkon 456 kW (620 k) a krútiaci moment vrcholí hodnotou 760 Nm. Na zrýchlení sa však podieľa aj dvojspojková automatická prevodovka so 7 prevodovými stupňami. Sústava poháňa štandardne zadné kolesa a nič iné. Veď čo by ste od Ferrari čakali, keď to má byť otvorený kabriolet? Takéto Ferrari bude stáť okolo 300 000 € v základnej výbave a to vôbec nie je príliš veľa ak sa pozrieme na konkurentov, ktorí sa podobným hodnotám minimálne približujú, alebo ich prekračujú. Kto sú teda konkurenti Ferrari Roma Spider?

Porsche 911 Turbo S Cabrio

Porsche má svojho vlastného zástupcu v tomto bojí, ktorý prichádza vo forme rovnako štvormiestneho Porsche 911 Turbo S. To je dostupné ako kabriolet a dokáže predviesť veľmi zaujímavé hodnoty zrýchlenia. Rozdielom od Ferrari Roma je použitie pohonu všetkých 4 kolies. Porsche má na pohon 3,8-litrový plochý 6-valec, ktorý je umiestnený v zadnej časti modelu. Dáva výkon 478 kW (650 k) a krútiaci moment 800 Nm, pričom poháňa všetky kolesá. To je rozdiel oproti Ferrari Roma Spider, ale cena až tak rozdielna nebude.

02-911-Turbo-S-Cabriolet 

Mercedes-AMG SL63

Keď som spomenul Porsche, tak nesmiem zabudnúť ani na najväčšieho protihráča, ktorý zjavne využíva rovnaký recept. Je ním Mercedes-AMG SL63, otvorená verzia so skladacou látkovou strechou. Toto vozidlo má motor vpredu a je to osemvalec objemom 4 litre, ktorý je dopovaný dvoma turbami. Ponúka výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment 800 Nm, ale na rozdiel od Ferrari má znova pohon všetkých 4 kolies, ale miesto znova teoreticky pre štyroch. Prečo teoreticky? Lebo zadné sedadlá sú skôr núdzové. Na ne sa dospelý človek zmestí iba v krajnej núdzi. Podobne ako do Porsche. Vlastne by tam sedadlá vôbec nemuseli byť.

03-SL63 

Aston Martin V8 Vantage

Ku drahým kúskom, exkluzívnejším ako je Mercedes a Porsche, by sme určite zaradili britský model Aston Martin V8 Vantage Roadster, ktorý ma znova štvorlitrový osemvalec z dielní AMG, ale v jeho útrobách produkuje výkon 375 kW (510 k) a krútiaci moment 685 Nm. Toto auto je na stovke za 3,8 sekundy a maximálne zvládne 306 km/h.

04-Vangtage-roadster 

BMW M8 Competition Convertible

Dobre a teraz sa vráťme na zem. Svojím spôsobom je konkurentom aj najväčšie číslo v ponuke BMW. M8 Competition Convertible má 4,4-litrový motor s dvomi turbami, ktorý je dosť masívny na to, aby ponúkol výkon 460 kW (625 k). Krútiaci moment je tiež nezanedbateľných 750 Nm a cez osemstupňovú automatickú prevodovku motor roztáča všetky štyri kolesá. BMW M8 Competition je zo všetkých spomenutých vozidiel asi najväčšie a pre štvoricu cestujúcich prinesie najväčší interiérový priestor. Je taktiež relatívne lacnou alternatívou oproti Ferrari, ale taktiež trochu menej exkluzívnou, ak sa to dá vôbec povedať. A teraz sa pozrime na autá s ešte väčším priestorom v interiéri.

05-M8-Convertible 

Bentley Continental GT Convertible

Svoje v tomto rozhodovaní by mohol povedať aj koncern Volkswagen. Má totiž v portfóliu automobilku Lamborghini a Bentley. Roma je však skôr GT, čiže Lamborghini z rovnice vypadáva. Musíme si vystačiť s vozidlami Bentley a medzi nimi je Continental GT Convertible, ktorý je naozaj priamym konkurentom. Tiež má osemvalec, tiež ma dve turbá. Má výkon 405 kW (550 k) a krútiaci moment 770 Nm, ale poháňa znova všetky štyri kolesá a je ešte viac GT ako Ferrari Roma Spider. Dá sa s ním ísť rýchlo, ale optimálna forma využitia je klasické korzovanie po Francúzskej riviére, prípadne po cestičkách Sardínie. Bentley je obrovské ako mesiac, ale vôbec to nevadí. Cenovo si môže s Ferrari Roma Spider kľudne potriasť rukami.

06-Conti-V8-Convertible 

Rolls-Royce Dawn

No ak by sme chceli ísť ešte o stupienok vyššie, medzi autami s otvorenou strechou, tak by bola voľba jasná a siahli by sme všetci, teda ja konkrétne určite, po Rolls-Royce Dawn. Má motor s objemom 6,6 litra a ponúka výkon 420 kW (571 k), doplnený krútiacim momentom 820 Nm. Tu sú všetky hodnoty zrýchlenia a maximálnych rýchlosti nerelevantné. Vozidlo s majestátom a dĺžkou 5,3 metra si dokáže rešpekt vybudovať aj inak ako dynamickými parametrami.

07-Dawn 

No a teraz si nerušene pozrite nádheru vo forme Ferrari Roma Spider v galérii!