Hyundai spravil elektrické šialenstvo, pozrite si Ioniq 5 N

Automobilka Hyundai sa zastrájala, že predvedie najvýkonnejšiu verziu svojho elektrického modelu Ioniq 5 už dávno. Mala na to predsa všetky predpoklady, keďže je spriaznená s Kiou a tá už má dávno EV6 GT s masívnym výkonom a úplne šialenými technológiami. Ale samotný automobil nemusí zaujať každého a omnoho väčší hype okolo seba má práve Ioniq 5, ktorý bude s výbavu N úplne šialenstvo nielen z pohľadu vizuálnych vylepšení, ale hlavne z pohľadu jazdy ako takej.

Novinka zvonku bude dokonca väčšia. O 80 mm sa zväčší dĺžka a o 40 mm šírka. Auto bude o 20 mm bližšie k zemi nielen kvôli použitiu dlhšieho predného nárazníka, ale aj kvôli využitiu športového podvozku. Zovňajšok bude stále v intenciách toho, čo divízia N využíva. Na výber bude až 10 farieb, z ktorých dve Performance Blue, matná a aj lesklá budú špeciálnou záležitosťou tohto modelu. Ďalej budú v ponuke klasické sivé, biele a čierne, ale najväčšiu šou asi spravíte s tými modrými, prípadne s oranžovou. Auto bude stáť na 21-palcových špeciálnych zliatinových diskoch, ktoré budú obúvať upravené pneumatiky Pirelli P Zero, ktoré odzrkadľujú nielen športového ducha vozidiel, ale aj charakteristiky elektromobilov, medzi ktoré určite patrí väčšia pohotovostná hmotnosť. Je predpoklad, že aj tento N-kový Ioniq 5 bude vážiť 2,3 tony, podobne ako dvojmotorová verzia štandardného vozidla.

Hyundai-Ioniq-5-N-03

Interiéru dominuj zvlášť úplne nový volant s prídavnými tlačidlami a tiež sa doplnenými logami N. Sedadlá sa posunuli bližšie k zemi a majú výraznejšie športové bočné vedenie. Interiér môžete nakonfigurovať výlučne s jednou farbou a to konkrétne čiernou s modrými detailami a prešívaním, tak ako je to v klasickom prevedení modelov N. Na výber bude z kombinácie látky a kože, alebo alcantary a kože.

No ale tieto vizuálne zmeny sú nič oproti tomu, čo sa udialo z pohľadu motorov a technológií. Motory sú samozrejme dva, ktoré majú dokopy výkon 448 kW (609 k). Krútiaci moment je nemenej zaujímavých 740 Nm. Avšak v režime N Grit bude mať výkon až hodnotu 478 kW (650 k) a krútiaci moment 770 Nm. Tento výkon bude dostupný na 10 sekúnd. Automobilka hovorí, že na stovku sa Ioniq 5 N dostane za 3,5 sekundy, v špeciálnom režime s vyšším výkonom už za 3,4 sekundy. Určite tomu pomôže aj N Launch Control a ostatné doplnkové systémy. Vozidlo bude stále čerpať energiu z batérie s kapacitou a 84 kWh a vďaka 800-voltovej architektúre sa z 10 na 80 % nabije už za 18 minút. O celkovom dojazde zatiaľ automobilka mlčí, ale bude určite niekde v okolí 400 km.

Technologická výbava začína predpripravením batérie pre niektoré režimy. Napríklad v režimu Drag musí odovzdať čo najväčší výkon za čo najkratší čas a zase v režime Track musí udržať konštantnú teplotu, aby nezlyhala a aby stále doručovala dostatočnú výkonovú charakteristiku.

Hyundai-Ioniq-5-N-11

Ďalšou zaujímavosťou môže byť N Brake Regen, systém ktorý dokáže regeneratívne brzdiť až do gravitačného zrýchlenia 0,6 G. V štandardnej situácii je to iba 0,2 G. Auto sa teda vo veľkom spolieha na regeneráciu elektrickej energie a keď už ide do tuhého, tak zasiahnu brzdy. Vpredu sú štvorpiestikové, ktoré fungujú na kotúči s priemerom 400 mm a vzadu jednopiestikové, ktoré tlačia na kotúč s priemerom 360 mm. Automobilka tvrdí, že práve Ioniq 5 N má najsilnejšie brzdy, ktoré kedy na sériové auto nachystala.

Pokračujeme v systémoch. N Pedal softvérovo a regeneračným brzdením mení presun hmotnosti tak, aby model čo najlepšie zatáčal. Ďalšou šialenosťou môže byť N Drift Optimiser. Systém obsluhuje viacero prvkov vozidla a vďaka nim dokáže pomôcť vozidlu udržať driftové natočenie. Na odštartovanie driftovacej sekvencie môže slúžiť aj Torque Kick Drift funkcia, ktorá simuluje nakopnutie spojkou používané vo vozidlách s pohonom zadnej nápravy. Rozloženie krútiaceho momentu je možné riadiť v 11 úrovniach a štandardom je elektronický samosvorný diferenciál. Pokračujeme v úplne divných systémoch. Systém N e-shift predvádza simuláciu 8-stupňovej automatickej prevodovky s dvomi spojkami, ktorú automobilka používa v ostatných modeloch N. Simuluje teda preradenie. Systém N Active Sound + dopĺňa predchádzajúcu simuláciu prevodovky a pridáva k nej zvuky podobné tým, ktoré vydáva dvojliter v štandardných modeloch N.

Toto bude naozaj veľmi šialený elektromobil, ktorý sa dostane na trh už budúci rok. Bude ešte o kúsok šialenejší ako Kia EV6 GT a rozhodne šialenejší ako tiež konkurenčný model BMW iX M60.

Aktuálna ponuka vozidiel Hyundai