Toyota Land Cruiser je podobným synonymom pre jazdu terénom ako býval kedysi Land Rover Defender, či Mercedes triedy G. Má však jednu výraznú výhodu, ak chcete tú starú z osemdesiatych rokov, tak ju môžete mať, aj keď len na Blízkom východe a v Austrálii. Nová generácia prichádza aktuálne aj do Európy a ponesie kódové označenie J250. Je to vskutku výborná správa a auto vyzerá odhodlane prejsť akýmkoľvek terénom.
Nová generácia, ktorá príde aj na náš trh, sa bude môcť ľahko postaviť aj takým velikánom ako Jeep Wrangler, či Mercedes triedy G, ale v teréne bude mať aj nového a vážneho konkurenta. Budením nový britský automobil Ineos Grenadier. Toyota však ponúkne globálny model, ktorý predvedie variabilitu pohonných jednotiek v jednotlivých častiach sveta.
S čím však prichádza úplne na začiatku je ostrý tvár. Okamžite vidno, že toto auto je terénne a že zvládne akúkoľvek nástrahu, do ktorej ho hodíte. Veď má predsa aj odpojiteľné stabilizátory a dokáže využiť prevahu vďaka rámu a špeciálnym nápravám. Pre Európu bude zatiaľ dostupná iba jediná pohonná jednotka a to konkrétne 2,8-litrový naftový štvorvalec s prepĺňaním, ktorý ponúkne výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 500 Nm. Toto na auto úplne stačí a v budúcnosti môžeme očakávať alternatívu mild hybrid pre tento agregát. Tento doplnok by mal ďalej znížiť spotrebu a zlepšiť dynamické parametre. Pre západnú Európu bude v ponuke aj 2,4-litrový prepĺňaný benzínový štvorvalec, ale ku nám sa predbežne nedostane. Ak by ho náhodou niekto šiel na iné trhy kúpiť, tak sa dostane k výkonu približne 243 kW (330 k) a tiež k hybridnému systému.
Toto terénne auto bude obrovské. Automobilka oznámila, že bude dlhé takmer 5 metrov a široké viac ako 1,9 metra. To znamená, že v interiéri ponúkne priestor až siedmim pasažierom v troch radoch sedadiel. Predná časť bude výrazne moderná s využitím digitálneho displeja pred vodičom a displeja v strede. Štandard prinesie 8-palcový dotykový displej v strede, najlepšie vybavená verzia bude mať až 12,9-palcový dotykový displej s najnovšou generáciou informačno-zábavného systému. Ten je omnoho lepší ako kedykoľvek doteraz, lebo dokáže bezdrôtovo zrkadliť mobilné telefóny oboch najpoužívanejších platforiem. Aj keď niektoré verzie budú môcť využiť kožené čalúnenie, k slovu sa dostanú aj náhrady kože z udržateľnejších materiálov a práve tie budú ponuke dominovať. Reálnu kožu bude mať totiž iba vrcholný stupeň výbavy, prípadne štartovacia séria s označením 1958.
Samotné tvary zovňajšku sú teda drsné a terénne, pričom Toyota predvádza dve formy predných svetiel. Jedna má výrazne hranaté elementy, ktoré ladia so zvyškom a druhá má zase okrúhle tvary využívajúce inšpiráciu z minulosti. Inšpirácia z minulosti je viditeľná aj na poslednom stĺpiku karosérie, ktorý vizuálne nemá ďaleko od stĺpika na modely len z deväťdesiatych rokov. Okrúhle segmenty predných svetiel budú doménou základných stupňov výbavy, alebo na začiatok znova úvodnej série 1958.
O schopnostiach novej generácie modelu Land Cruiser teda nemôže nikto pochybovať ani v najmenšom. Bude tiež ozdobou rodinných vozových parkov, pričom dokáže prejsť aj na chatu v horách, prípadne prebrodiť nejednu zaplavenú cestu. Toto auto je jednoducho univerzál na každý deň a nepotrebuje vlastne žiadnu inú dynamickú verziu s logami GR. Toto je auto, s ktorým prežijete apokalypsu a môžete začať od začiatku budovať lepší svet.
Cena je zatiaľ otázna, ale už teraz vieme, že bude vyššia ako v prípade súčasnej generácie. Je to celkom logické, lebo je to väčšie a komplikovanejšie auto. Je dosť možné, že sa cena základu výraznejšie prehupne cez 50 000 €. Jedno je však jasné už teraz, v USA automobilka Toyota oznámila, že základný Land Cruiser bude stáť práve okolo 50-tisíc. Ale amerických dolárov. U nás je všetko vždy drahšie.
Ak by u nás stála rozumne vybavená verzia 70-tisíc eur, tak by sme stále mohli rátať s tým, že drvivá väčšina podobne zameraných konkurentov bude výrazne drahšia. Veď koľko stojí Defender? Koľko stojí Géčko? Reálne bude najzásadnejším konkurentom novej generácie modelu Land Cruiser práve Ineos Grenadier, ktorý má prekvapivo rozumnú cenu v kontexte toho, čo dokáže a akým autom je.