Nový Volkswagen Passat bude iba ako kombi, ale TDI si nechá

Nemecká automobilka Volkswagen predstavila ďalšiu generáciu svojho populárneho modelu s názvom Passat. Je to už deviata generácia v poradí a prichádza s výraznými zmenami. Už bude mať iba jednu jedinú karosériu a to combi. To bolo už dlhodobo výrazne populárnejšie a spôsobovalo automobilke omnoho väčšie príjmy z predaja. Takže to úplne logická vec. Čím bude novinka zaujímavá?

V prvom rade treba povedať, že nová generácia Volkswagenu Passat bude stáť na novej, či skôr vylepšenej platforme MQB Evo. Ponúkne nové možnosti aj z pohľadu plug-in hybridov, ale ponúkne aj staré možnosti z pohľadu ostatných motorov. Môžeme sa pozrieť najprv na tie.

VW-Passat-B9-01Základnou pohonnou jednotkou pre nový Passat deviatej generácie bude motor 1,5 eTSI, ktorý bude mať štandardne vypínanie valcov a ponúkne výkon 110 kW (150 k). Nad ním bude. v benzínovom spektre, dvojliter TSI. Ten bude mať základný výkon 150 kW (204 k) posielaných výlučne na predné kolesá a ak budete chcieť pohon všetkých štyroch kolies, tak môžete siahnuť po alternatíve s výkonom 195 kW (265 k). Najvýkonnejší benzín už bude mať výhradne pohon všetkých štyroch kolies bez akejkoľvek alternatívy. Toto sú všetko dobré správy a dobrá správa je, že Volkswagen nechá svojmu obľúbenému modelu aj naftové agregáty.

Naftu bude spaľovať síce výlučne motor s objemom 2,0 litra TDI, ale ponúkne tiež tri rôzne výkonové verzie. Základom bude 90 kW (122 k), ako to poznáme z Volkswagenu Caddy, nad ním bude alternatíva dosahujúca štandardných 110 kW (150 k). Vrcholom bude 142 kW (193 k), ktoré môžu smerovať iba na všetky štyri kolesá. Všetky doteraz vymenované agregáty budú mať jednu spoločnú paralelu. Automobilka oznámila, že pre ne bude jedinou možnosťou v ponuke sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka. Takže v Passate je manuál mŕtvy. Nie je to úplne prekvapivé, lebo už väčšina doterajších kusov išla výlučne s touto prevodovkou.

Veľmi zaujímavý bude aj plug-in hybrid. Ten prinesie úplne novú koncepciu a nové komponenty. Bude obsahovať 1,5-litrový motor TSI, ktorý bude spolupracovať elektromotorom pre dosiahnutie výkonu buď 150 kW (204 k) a krútiaceho momentu 350 Nm, alebo maximálneho výkonu 200 kW (272 k) a krútiaceho momentu 400 Nm. Takže ak chcete najvýkonnejší Passat, musíte siahnuť po tejto nabíjacej možnosti. Motor je štandardne spojený s elektromotorom a ten čerpá energiu z batérie s kapacitou 19,7 kWh. To má znamenať, že Passat na plné nabitie prejde aj 100 km. Pritom je všetko pospájané šesťstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Prvýkrát v histórii Volkswagenu bude mať plug-in hybrid práve v modeli Passat aj možnosť nabíjania jednosmerným prúdom. To by znamenalo, že pri výkone nabíjačky, tom maximálnom, 50 kW, dokáže doplniť energiu z 10 na 80 % za necelých 25 minút.

VW-Passat-B9-05

Toto je všetko pekné, ale ako sa vozidlo zmenilo celkovo? Výrazne narástlo. Celková dĺžka je o 144 mm väčšia a dosahuje až 4 917 mm. Šírka sa zväčšila iba o 20 mm na 1 852 mm a výška ostala veľmi podobná tomu, čo mala generácia B8. Je to teda 1 506 mm. Dôležité je však poznamenať, že predĺženie neprišlo iba v kufri, ale 50 mm sa pretavilo do zväčšeného rázvoru až na 2 841 mm. Toto umožnilo poskytnúť viac miesta v interiéri, kde zadní pasažieri budú mať naozaj kráľovské pomery. Podarilo sa aj zväčšiť batožinový priestor. Ten narástol o 40 litrov až na 690 litrov pri klasickom usporiadaní s piatimi sedadlami a naložením po roletu. Je jasné, že plug-in hybrid bude mať o niečo horšie hodnoty, ale nie o veľa. Po sklopení sedadiel a využití maximálnej kapacity pribudlo dokonca až 140 litrov na celkových 1 920 litrov, znova pre spaľovacie verzie. PHEV bude mať hodnoty aj tu o niečo horšie.

Predná časť interiéru nového Volskwagenu Passat ponúkne úplne nové sedadlá s možnosťou vyhrievania, ventilovania, ale aj masáže a so 14 elektricky nastaviteľnými smermi. Toto je zaujímavé, lebo podobné detaily mohli mať Passaty už dlhšie. Výraznou zmenou však bude absolútna absencia fyzických tlačidiel. Tie budú maximálne na volante, pri ktorom sa automobilka vrátila z kapacitných dotykových plôch ku štandardným tlačidlám. V strede prístrojovej dosky bude štandardne dotykový displej s uhlopriečkou 12,9 palca, ale to, čo vidíte v galérii je 15-palcový obrovský displej, ktorý je nútený spravovať všetko, klimatizáciu, navigáciu, všetky nastavenia vozidla a tiež bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov. Druhý displej s uhlopriečkou 10,25 palca bude pred vodičom a týmto prvkom automobilka posiela do histórie všetky analógové ukazovatele v Passatoch.

VW-Passat-B9-19

Zvonka je Passat taký trochu obyčajnejší. Nie v tom zlom zmysle slova, ale je konzervatívny. To znamená, že svojím dizajnom nadväzuje na predchodcu a nerobí žiadne veľké výstrelky. Veď nemôže, inak by sa manažérska obec vzbúrila a kúpila si niečo menej kričiace, napríklad Subaru Outback. Takže vidno klasické tvary vpredu, ktoré majú štandardnú masku chladiča a tiež maticové LED svetlá IQ.Light. Svetlá sa dajú spoznať aj podľa podsvieteného prepojenia v maske chladiča. Rovnako ako sú predné svetlá prepojené a rozdelené iba znakom budú prepojené aj zadné svetlá. Tu však v budúcnosti určite príde možnosť podsvieteného znaku. Niektoré dizajnové prvky budú podobné novému elektrického modelu ID.7, ale faktom je, že Passat bude svojím spôsobom jedinečný. Bude stále tou rozumnou a obyčajnou alternatívou vo futuristickom rozšírení trhu. Bude stále príjemnou voľbou a ponúkne maximálnu veľkosť zliatinových diskov s priemerom 19 palcov.

Volkswagen očakáva, že vďaka širokej ponuke agregátov bude Passat naďalej úspešným vozidlom. Vyrábať sa však nebude v domácom Nemecku, ale u nás v Bratislave. Bratislavská fabrika ho začne vyrábať už na prelome rokov a na trhy sa dostane v prvom kvartáli roku 2024. Ďalšou dôležitou informáciou je, že v Bratislave bude vznikať po boku sesterského, či skôr bratského modelu Škoda Superb. Superb budúcej generácie príde s karosériou combi, ale ponúkne aj alternatívu vo forme verzie liftback.

Volkswagen si bude chcieť, týmto činom, zlepšiť ešte viac pozíciu na trhu, pričom už minulý rok sa mu podarilo umiestniť 65 000 kusov modelu Passat Variant. Rok 2024 má byť preto ešte úspešnejší a globálne najzávažnejším konkurentom môže byť Subaru Outback, ktorému sa podarilo umiestniť až trojnásobok vozidiel. Je však otázne komu chce nový Passat konkurovať. S týmito rozmermi sa už takmer dostáva na úroveň vyššej strednej triedy a niektoré interiérové parametre sú dokonca lepšie ako vo väčšom Audi A6 Avant. Teda väčšom… Vlastne veľmi podobne veľkom. Fakt, že autá sa zväčšujú každou generáciou je asi každému jasný, ale Passat už je naozaj obrovským autom s veľkou karosériou.

Aktuálna ponuka vozidiel Volkswagen