Nový Volkswagen Tiguan s plug-in hybridom prejde 100 km na nabitie

Nemecká automobilka Volkswagen predstavila už tretiu generáciu modelu Tiguan. Je to veľmi dôležitý model, lebo po Golfe a T-Rocu je v prvej pätici najúspešnejších vozidiel tejto nemeckej značky. Automobilka preto siahla po relatívne triezvych tvaroch, ale aj po širokých možnostiach pohonných sústav a využívania nových technológií.

V prvom rade treba povedať, že Tiguan sa nepatrne zväčšil. Na dĺžku je to o 3 centimetre, ale rázvor aj šírka ostali rovnaké. Tiguan stále využíva platformu MQB Evo, ktorá ponúka novšie možnosti.

DB2023AU01071_large

Poďme ale na samotnú karosériu. Predná časť je omnoho oblejšia ako pri predchodcovi, dalo by sa povedať, že niektoré línie môžu evokovať prvú generáciu tohto obľúbeného modelu. Avšak tu vidno aj istý spôsob ovplyvnenia elektromobilmi. Vidno to na tvaroch svetiel, ale aj na úzkej masky chladiča a veľkom otvore na prívod vzduchu v nárazníku. Zadná časť zase disponuje prepojeným svetelným pásom, ktorý delí vlastne iba znak automobilky. Aj tu existuje potenciál, že niekedy v budúcnosti bude podsvietený, lebo niektoré modely to už tak majú. Samozrejmosťou budú masívne zliatinové disky, ale na to sme si už mohli zvyknúť celkovo. Výrazným skokom vpred môže byť použitie nových svetiel IQ.Light - HD Matrix, ktoré sú vlastne vylepšením predchádzajúcich svetlometov. Prinášajú až 38 400 multipixelových LED zdrojov. To znamená, že cestu osvetlia vynikajúco a dokážu jemnejšie filtrovať jednotlivé úkazy, ktoré sa vyskytnú a neoslnia tak vodičov v protismere, ani tých, ktorí idú pred vami.

Kým exteriér je ešte tvarovaný triezvo, interiér je trochu extravagantnejší. Predná časť využíva dva obrovské displeje a najmodernejší systém, ktorým automobilka disponuje. Pred vodičom je displej s uhlopriečkou 10,25 palca a v strede je obrazovka ponúkajúca až 15 palcov uhlopriečky. Volkswagen dáva do popredia pohodlné sedadlá, ktoré sú vpredu rozhodne vylepšením. Zadné sedadlá majú vďaka tvarom len o niečo viac miesta, ale vďaka predĺženej dĺžke sa celkom zaujímavo zväčšil batožinový priestor. Narástol o 37 litrov na súčasných 652 litrov. To sú, samozrejme, údaje maximálne, čiže musí byť zrejmé, že pre plug-in hybrid a pre verziu s pohonom všetkých 4 kolies bude tento údaj o niečo menší.

Volkswagen sa zameral aj na technológie a okrem vylepšeného svetelného systému ponúkne Tiguan aj podvozok DCC Pro. To je vlastne adaptívny podvozok, ktorý využívať špeciálne dvojventilové tlmiče s lepšou možnosťou nastavenia a ešte zaujímavejšou odozvou.

Ak chcete niečo zaujímavé, tak sa musíte pozrieť aj pod kapotu. Nie je to už taký šok ako v prípade Passatu, ale nový Tiguan využije úplne novú verziu plug-in hybridu. Tá bude pozostávať z nového elektromotora, nového spaľovacieho motora, ale aj novej batérie. Spaľovací motor bude mať objem 1,5 litra, čo je o deciliter viac ako doposiaľ a dôležitým faktom ostáva aj to, že spolu s elektromotorom bude naladený na dva výkony. Jedným z nich je 150 kW (204 k) a druhým je 200 kW (272 k). Ak budete chcieť ísť na elektrickú energiu, tak tú budete čerpať z batérie s kapacitou 19,7 kWh. Keďže je až takto veľká, tak Volkswagen pripravil možnosť nabíjania jednosmerným prúdom až výkonom 50 kW. To predchádzajúca generácia plug-in hybridu rozhodne nemala. Jednosmerný prúd pritom dokáže až 11 kW, čo je tiež vylepšenie oproti predchodcovi. S takto veľkou batériou, nezriedka porovnateľnou s elektromobilmi spred 5 až 8 rokov, dokážete prejsť na nabitie až 100 km meraných v režime WLTP.

DB2023AU01079_large

Ďalšou alternatívou, tou úplne základnou, bude 1,5-litrové eTSI, benzínový motor s možnosťou vypínania dvoch valcov a reálne nízkou spotrebou. Bude mať tiež výkon 110 kW (150 k) a poháňať bude výhradne predné kolesá.

Ďalším stupienkom v ponuke bude verzia, ktorá bude mať dvojlitrové štvorvalcové srdce TSI s výkonmi 150 kW (204 k), alebo 195 kW (265 k). V tomto prípade už prichádza aj možnosť pohonu všetkých 4 kolies, čo základný 1,5-litrový agregát mať nemôže.

Volkswagen Tiguan si nechal aj naftové zadné dvierka. Predsa na Slovensku a v Európe boli vždy trochu výraznejšie zastúpené naftové možnosti v tejto karosérii. Bola by škoda nechať tento vlak utiecť. Auto teda ponúkne klasický dvojlitrový motor so štyrmi valcami a označením TDI. Bude mať výkon 110 kW (150 k) v základnej verzii a vo výkonnejšej príde až s výkonom 142 kW (193 k).

Na začiatok predaja sa môžeme tešiť už čoskoro a ceny automobilka odhalí tesnejšie ku samotnému štartu. Oproti súčasným rovnako veľkým a rovnako výkonným alternatívam Tiguan však treba očakávať jemný nárast. Ten sa deje na trhu celkovo a postihuje aj konkurentov. Medzi nimi bude výrazným hráčom budúca generácia Škody Kodiaq, či napríklad aj Honda CR-V a Toyota RAV4. Trieda podobne veľkých SUV je extrémne plná a zástupcu v nej má takmer každý výrobca, ktorý chce autá reálne predávať vo väčších počtoch.

Tak si to zhrňme, čo je na novom Tiguane lepšie? Určite sú to nové svetlá, ale aj možnosť nového podvozku, či úplne nové plug-in hybridné systémy, ktoré sú využiteľné lepšie ako kedykoľvek doposiaľ. Veď verzia po modernizácii z druhej generácie bez nabitia žrala po diaľnici 9 litrov. Akákoľvek hodnota pod touto hranicou bude len a len lepšia. A čo zostalo ako dedičstvo z predchádzajúcej generácie? Dôležitým pozostatkom je stále použitie klasických, hybridom neovplyvnených benzínových a naftových motorov. Ak by som mal vysloviť náhľad do budúcna, že ktorá verzia bude na Slovensku najobľúbenejšia, tak asi bez váhania volím dvojlitrové TDI. To bude chcieť každý minimálne druhý záujemca.

Aktuálna ponuka vozidiel Volkswagen