BMW X5 a X6 facelift: nová tvár, elektrifikácia a snowboard na prístrojovke

BMW predstavilo modernizáciu svojho modelu X5 a takisto odvodeného SUV kupé X6. Tieto modely mohli dostať podobný predok ako má aj X7, ale nestalo sa tak. Prečo? No predsa kvôli predajom. Kým X7 je stále hraničný model a môže si dovoliť výstrelky, X5 aj X6 sú modely, ktoré majú významnú dôležitosť v hierarchii a v celkovej predajnosti. Tu si automobilka extrémne experimenty dovoliť nemôže. Preto je facelift celkom triezvy a neprináša žiadne excentrické prekvapenia.

BMW-X5-a-X6-FL-10 

Základom modernizácie, teda toho, čo z nej vidno na prvý pohľad, je decentná zmena vizáže. Ak by ste hľadali väčšie ľadvinky, tak tie nenájdete. Je to z dôvodu ako som písal vyššie, a dokonca automobilka prispôsobila predok modelu na štýl, ktorý opticky práve masku chladiča zmenšuje. Určite za to môžu aj svetlomety, ktoré sú teraz o 35 mm užšie. BMW ako si upúšťa od laserovej technológie a viac sa sústredí na maticové adaptívne LEDkové zobrazovacie systémy. Rozdielom medzi X5 a X6 bude spodná časť nárazníka. Pri X5 bude akosi konzervatívnejšie štylizovaná a pri X6 bude mať výrazný šesťuholníkový prvok lakovaný čiernou farbou. Facelift dotlačí podsvietenie prednej masky s názvom Iconic Glow aj praktickejšiemu modelu X5, doteraz mala tento imidžový prvok len X6. Toto sú najvýznamnejšie zmeny zvonka, lebo decentné prehodenie a vylepšenie elementov v zadných svetlách je naozaj iba detailom.

Veľkou zmenou z pohľadu konfigurátora, ale malou zmenou na cestách, bude pridanie nových farieb. Pribudne modrá Blue Ridge Mountain, sivá Brooklyn, sivá Skyscraper asi sivá matná Frozen Grey. To znamená, že ešte viac áut bude sivých a čiernych a fakt, že vrcholné verzie X5 budú mať modrú Marina Bay a X6 zase zelenú Isle of Man už tento stav veľmi nezmení.

BMW-X5-a-X6-FL-2 

Ďalšími vylepšeniami však bude oplývať interiér. Ak ste si už zvykli na dlhý prístrojový štít s jedným krycím sklom pre oba displeje, tak máte vyhrané. Ten pred vodičom budem mať čosi cez 12 palcov a v strede 14,9 palca. Stredný displej bude dotykový a ako celok bude fungovať s novým systémom iDrive 8. Bude sa ovládať buď hlasovo, dotykom, alebo aj tradičným kolieskom. BMW ho v týchto veľkých modeloch ešte nevypúšťa. Našťastie. Pri koliesku však môžeme chvíľu ostať a nájdeme ďalšiu výraznú zmenu. Páka na prehadzovanie režimu prevodovky je preč a miesto nej je len malý prepínač. Je to z dôvodu, aby viac vynikol displej v hornej časti prístrojovej dosky. Aspoň toto mi v BMW počas prezentácie inovovaného radu 3 povedali. Ak teda budete chcieť radiť prevody manuálne, tak musíte siahnuť po pádlach pod volantom. Celkom zaujímavou zmenou je aj vylepšenie ambientného podsvietenia, ale oproti týmto dvom ďalším zmenám je to naozaj minimálny krok do iných vizuálov.

Ak ste doteraz ešte sedeli a všetko bolo v poriadku, tak vedzte, že významné zmeny prichádzajú aj v motorových alternatívach. Najvýkonnejšia verzia M60i xDrive príde s inovovaným osemvalcom s výkonom 390 kW (530 k) a krútiacim momentom 750 Nm. Na stovke bude za 4,3 sekundy a bude mať mild hybridní doplnok. Je to veľmi podobná zmena ako v prípade väčšieho BMW X7.

BMW-X5-a-X6-FL-20 

Výrazne sa zmení aj nastavenie menšieho trojlitrového radového šesťvalca na benzín. Ten príde s inovovanou verziou a ponúkne výkon zvýšený až o 35 kW (47 k). Bude mať 280 kW (381 k). Rovnako vylepšený, či skôr zvýšený bude aj krútiaci moment. Pridaných 70 Nm znamená celkovo 520 Nm, ale je tu jeden háčik. V prípade potreby dokáže mild hybridný systém pridať dočasne ešte ďalších 20 Nm. Reálne je táto základná benzínová verzia na stovke za 5,4 sekundy. Stále sa bavíme o vozidlách, Ktoré majú prevádzkovú hmotnosť poriadne nad dvomi tonami.

To, čo nás však najviac zaujíma a predstavuje najzásadnejší stavebný prvok ponuky agregátov na Slovensku je verzia xDrive30d. Pre X5 a X6 bude mať výrazné vylepšenia. Miesto hliníkových piestov bude mať oceľové, dostane optimalizovaný proces separácie oleja a tiež nový systém priameho vstrekovania Common-Rail so vstrekovačmi so solenoidovými ventilmi. Tieto vylepšenia nielen znižujú spotrebu, ale aj zvyšujú výkon. Dostal sa až 219 kW (298 k) a krútiaci moment vrcholí hodnotou 670 Nm. Stovka pre tieto naftové verzie je záležitosťou 6,1 sekundy. Môže za to aj inovovaná prevodovka Steptronic s ôsmimi stupňami. Tú však majú všetky modely.

BMW-X5-a-X6-FL-12 

No a teraz sa pozrime na plug-in hybrid, keď sme už prešli všetky mild hybridy. Ten mení svoje označenie z xDrive40e na xDrive50e a so zvýšeným čísla prichádza aj zvýšenie výkonu. Šesťvalcový benzínový radový motor prinesie s elektrickým systémom až 360 kW (490 k) vrátane dočasného posilňovacieho efektu. To znamená, že oproti predchodcovi si polepšil o 70 kW (96 k). Krútiaci moment vrcholí zase hodnotou 700 Nm, čo je nárast o 100 Nm. Samotný benzínový motor posilnil na 230 kW (313 k), čiže o 20 kW (28 k). Ešte väčší skok však zaznamenal elektromotor zabudovaný do 8-stupňovej prevodovky Steptronic Sport, ktorý má teraz 145 kW (197 k) a znamená to nárast až o 62 kW (84 k). Výkon elektromotora samotného tak narástol o výkon základného Hyundai i20. Plug-in hybrid v X5 xDrive50e bude na stovke za 4,8 sekundy, avšak tie dôležité fakty sú niekde inde. Kapacita batérie narástla o štvrtinu a teraz má až 25,7 kW. Nabíjanie je možné novou palubnou nabíjačku, ktorá podporuje striedavý prúd s výkonom až 7,4 kW. To je nárast o 100% oproti predchodcovi. Reálne tak nabitie batérie z nuly na 100% môže trvať okolo 3,5 hodiny. Ak budete mať batériu plnú a využijete výlučne elektrický pohon, tak sa dostanete do vzdialenosti 94 až 110 kilometrov. Výpočet podľa normy a cyklu WLTP zohľadňuje totiž aj zvýšenú hmotnosť lepšie vybavených verzií.

Pri pohľade do cenníkov bude určite zrejmý jemný nárast cien, vďaka použitiu nových technológií. To je však očakávateľné a ak nové BMW X5 chcete, tak neváhajte a môžete si ho ísť už objednať. Predpokladám, že do konca roka ho máte doma. Veď existujú domnienky, že BMW už tak veľmi netrpí problémom s polovodičmi. Aspoň nie takým zásadným a dodávky nových vozidiel sú vraj v horizonte 4 až 6 mesiacov. Všetko však záleží od konkrétneho modelu. V tomto prípade možno do rovnice ešte zasiahne fakt, že X5 a X6 sa produkujú v USA a treba ich k nám dopraviť.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW