Hyundai Kona dobre papal, tak je väčší

A keď budeš dobre papať, budeš veľké autíčko. Takto by sa mohli končiť všetky rozprávky, ktoré by rodičia autíčka rozprávali svojim deťom autíčkam, aby ich prinútili jesť kvalitný benzín s nízkym obsahom biozložky. Veď aj nám to hovorili rodičia keď sme boli malí, aj keď o krupicovej kaši a špenáte. Teda mne určite. A keďže som dobre papal, tak teraz... Dobre táto úvaha je trocha mimo toho, kam som chcel zájsť. Tak poďme na to pekne poporiadku. V roku 2017 predstavila automobilka Hyundai model Kona, ktorý je crossoverom segmentu B. Nie je to Céčko, je to tak na hrane. Ponúkal veľmi dobrú hodnotu za rozumné peniaze a preto je namieste jeho nástupca.

2--KONA_EV_zadna_cast 

Kona však nie je len lokálnou záležitosťou u nás, je v podstate vozidlom, ktoré má dosah na celý globálny trh, keďže sa predáva takmer na všetkých kontinentoch. U nás je aj napriek jeho avantgardnejšej vizáži celkom bežným zjavom na cestách. A aby to bolo ešte lepšie aj v budúcnosti, tak automobilka pripravila nový dizajn. Ten má vpredu výrazný LEDkový pás na hrane kapoty, ale hlavné svetlomety sú pod ním. Dokonca Hyundai zašiel tak ďaleko, že si ako prvý model spravil verziu, ktorá je poháňaná elektrickou energiou. Tá bude poskytovať vizuálny základ aj všetkým ostatným verziám so spaľovacími pohonnými jednotkami.

Predná časť modelu sa predsalen bude trochu odlišovať. Elektrická verzia dostane spodnú časť prednej masky s pixelovými svetelnými bodmi, čo má evokovať väčší elektromobil z Južnej Kórei. Ostatné modely, teda tie spaľovacie, budú mať v rovnakej časti obdĺžnikový otvor na prívod vzduchu ku pohonnej jednotke. Rozdielom bude už len verzia N line, ktorá získa lichobežníkový tvar nasávacieho otvoru.

3--KONA_ICE_1 

Bočný pohľad na nový model Kona bude pripomínať predchádzajúcu generáciu, teda tú, ktorá bude ešte pár mesiacov dostupná. Aj tu však bude veľkú úlohu zohrávať zvolený výbavový stupeň, či pohon. Športová výbava N line bude mať, teda okrem iných spojlerov a lakovaných časti aj lakované lemy karosérie, podobne ako bude mať aj elektromobil. Dozadu si cestu znova našla rovnaká sústava svetiel, ako je vpredu. Jeden svetelný pás je vyššie a pod ním sú všetky hlavné prvky zadného osvetlenia.

Inšpirácia modelom Ioniq 5 sa nedá uprieť ani interiéru. Ten získal rovnaký sklených povrch združujúci dva samostatné displeje na vrchu prístrojovej dosky. Jeden je priamo pred vodičom a zobrazuje všetky potrebné informácie o jazde a druhý slúži na ovládanie a zobrazovanie informačno-zábavného systému. Podobne ako v Ioniqu 5 je riešené aj radenie rýchlostí, či skôr režimov automatickej prevodovky. Je vyvedené na páku pod volantom a samotné ovládanie je formou otáčania vonkajšieho prstenca. Ak vidíte na stredovej konzole aj ovládacie koliesko, tak to je výlučne na zmenu jazdného režimu.

4--KONA_ICE_2 

Veľkou výhodou modelu je zväčšená veľkosť, ktorá sa pretavuje do lepšieho priestoru v interiéri. Reálne je možné pozorovať aj celkové zväčšenie modelu. Celková dĺžka narástla o 15 cm a celkovo má Kona teraz 435,5 cm na dĺžku, pričom predĺženie rázvoru prichádza so 60 mm naviac. Ešte aj 25 mm pribudlo na hodnote šírky, čo zase znamená, že vzadu budú mať jednoduchšiu situáciu aj 3 osoby vedľa seba.

O pohonných jednotkách zatiaľ automobilka nič nehovorí a detailnejšie technické špecifikácie si necháva pre seba, lebo sú vo fáze dolaďovania. Je otázne aký pohon bude mať elektrický automobil. Ja by som tipoval menšiu batériu z modelu Ioniq 5, čiže tú s kapacitou okolo 55 kWh a výkon by Kona mohla mať s prehľadom okolo 150 kW (204 k). Ale toto sú ešte stále len dohady a fabulácie. Ani o spaľovacích pohonných jednotkách Hyundai nepovedal vôbec nič. Je to celkom logické, lebo napríklad na americký trh sa táto Kona dostane až ako modelový rok 2024, čiže príde až na jeseň budúceho roka, prípadne niekedy v auguste. To by znamenalo, že automobilka má stále veľa času na doladenie požadovaných detailov a oznámenie technických špecifikácii jednotlivých verzií. Môžeme však spoločne tipovať, že v ponuke budú určite pohonné jednotky z plug-in hybridným ústrojenstvom a tiež s klasickým hybridom, ktorý už mala aj súčasná generácia odchádzajúca do dôchodku.

5--KONA_interier 

Aktuálna ponuka vozidiel Hyundai