Mercedes-Benz triedy V neodchádza, ožije faceliftom

Mercedes triedy V začínal svoju púť už v roku 2014. Pri osobných autách by to znamenalo novú generáciu, ale stále sme skôr v sekcii úžitkových vozidiel, lebo trieda V je tradične spätá s modelom Vito. Tieto bestsellery automobilky prichádzajú s vylepšeniami, ktoré im zaručia fungovanie až do príchodu úplne elektrickej budúcej generácie. Tá už bude stáť ale na novej platforme VAN.EA.

Začnime ale tým, čo sa nezmenilo. V ponuke oboch verzií, teda tej pracovnej, aj osobnej, budú stále elektrické pohony s rovnakými parametrami ako doteraz, ale aj naftové dvojlitre s výkonom až 176 kW (240 k), šesťvalec sa neobjavil ani teraz. Výrazným stavebným prvkom pohonu bude naďalej 9-stupňová automatická prevodovka a možnosť pohonu všetkých 4 kolies 4Matic. Štandardne budú  obe vozidlá naďalej s pohonom zadnej nápravy.

23c0247_1001a

No a po skonštatovaní tohto sa môžeme vrhnúť na zmeny, ktoré modernizácia prináša. Najväčšmi ich vidno v prednej časti. Automobilka nahodila naozaj masívnu masku chladiča, ktorá zasahuje až do nárazníka a odkazuje na ostatné nové modely. Nová maska chladiča si však vyžiadala aj zmenu reflektorov. Tie sú štandardne LEDkové a za príplatok môžu byť Multibeam LED. Príplatkové svetlá lepšie reagujú ako kedykoľvek doposiaľ a zároveň predvádzajú 84 samostatných svetelných elementov s možnosťou jednotlivého vypínania a stlmovania. Každý, kto už šiel v niektorom modernom Mercedese vie, že práve tieto svetlá sú naozaj fantastické. Nikoho neoslepujú, ale pritom osvetľujú vozovku aj okolie extrémnym spôsobom.

Prednú časť, pri luxusnom prevedení triedy V, obohatí aj návrat do minulosti. Prvýkrát v ponuke tohto vozidla bude aj klasický stojaci znak automobilky. Doteraz bol na kapote len ležiaci dvojrozmerný odznak. Ďalšia zmena môže byť nápis Mercedes-Benz z chrómových písmen v zadnej časti pod oknom (trieda V), ale tiež aj nové prevedenie zadných svetiel. Ich tvarový základ ostal síce rovnaký, ale výrazne sa zmenili jednotlivé prvky rozloženia vo vnútri. Zvonka by to asi stačilo, ale pri každom facelifte prichádza aj sada nových diskov. Pre základné verzie Vita to asi budú len nové puklice, ale lepšie vybavené kúsky predvedú nové zliatinové disky s výrazne aerodynamickým tvarovaním. Budú mať priemer 17 až 19 palcov. Za mňa sú najlepšie tie, ktoré vyzerajú ako Monoblocky z histórie. Prosím si naftové Véčko, konkrétne tieto disky, stojaci znak a ďakujem, iné auto už nebudem potrebovať.

23c0247_1007a

Veľké zmeny prichádzajú aj vnútri. Nie, nehovorím o zmenách v zadnej časti, kde je stále veľmi dobre premyslený systém koľajníc a posuvných sedadiel, ale hovorím o prednej časti. Nové Vito predvádza úplne novú prístrojovú dosku, ktorá už nie je ako z lacného filmu. Má úplne nové tvary, horizontálne rozloženie a tiež nové displeje. Aj napriek tvrdým plastom vyzerá vynikajúco a pred vodičom predvádza digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 5,5 palca a v strede zase dotykový displej s uhlopriečkou 10,25 palca. Beží na ňom najnovšia generácia systému MBUX. V prípade príplatku za automatickú prevodovku si v strednej časti pod displejom našli miesto dva držiaky na nápoje.

23c0249_1102a

Aj keď pracovné Vito, bez pochýb, prešlo väčším interiérovým skokom, veľkú zmenu predvádza aj trieda V. Automobilka siahla taktiež po novej prístrojovej doske, ktorá pod jednou plochou združuje dva displeje s uhlopriečkami 12,3 palca. Využívajú najnovšiu generáciu systému MBUX, ale v tomto prípade majú aj externý ovládač. Dotyková plocha našla miesto tam, kde by inokedy mohli byť práve páky prevodoviek. Trieda V totiž bude mať výlučne automatickú prevodovku a ponúkne radenie pod volantom. Novinkou pre triedu V bude aj použitie príplatkového 64-farebného nepriameho osvetlenia, ale aj vylepšeného bezkľúčového štartovania. Veľkým krokom vpred bude štandardné prevedenie s 5 dverami. Posuvné dvere na oboch stranách budú teda v základnej výbave a rovnako tak bude v základnej výbave aj elektronická parkovacia brzda. Bude štandardom aj pre úžitkové Vito, ale iba v prípade, že bude mať automatickú prevodovku. V preklade to znamená, že Vito stále prinesie aj manuálne šesťstupňové prevodovky.

23c0249_0013a

Mercedes vylepšil aj systém asistentov. Napríklad asistent aktívneho brzdenia bude lepšie fungovať aj v križovatkách a pri manévrovaní s prívesom príde ako pomocník ďalší asistent. Ten však bude závislý na automatickej prevodovke a naviac pri doplatení za ťažné zariadenie. Veď kto by potreboval asistenta manévrovanie s prívesom a nikdy nepoužil ťažné, lebo by ho nemal?

Mercedes týmito vylepšeniami dodal modelu Vito a triede V životnú energiu, ktorú ešte budú potrebovať. Tieto modely sú veľmi dôležité a ich náhrada za elektrické verzie je zatiaľ veľmi rozporuplná. Automobilka však tvrdí, že do konca desaťročia bude až polovica predaných vozidiel tejto triedy práve na elektrickú energiu. Preto znova platí, že berte, kým je, lebo aj nad prudko použiteľnými vozidlami využívajúcimi spaľovacie agregáty sa zbiehajú búrkové mraky a podobnú príležitosť už o 10 rokov mať nemusíte. Veď si stačí zobrať Citroën Spacetourer a Peugeot Traveller. Osobné verzie sú už výhradne elektrické. Predaje tým pádom klesli ako sudy do Orlickej priehrady v deväťdesiatych rokoch. Ak to je teda konkurent modernizovanej triedy V? Je to aj nový Multivan, ktorý je trochu menší, ale svoje chce povedať aj Hyundai s modelom Staria. Renault tiež stále ponúka svoj Trafíc a Ford štartuje s novou generáciou modelu Tourneo Custom. Výber by teda bol, Mercedes v ňom stále predstavuje solídnu alternatívu.

Aktuálna ponuka vozidiel Mercedes