Pozrite si BMW XM, za kontroverzným vzhľadom má až 748 koní

BMW ukázalo sériovú verziu svojho konceptu XM a prekvapivo sa takmer nelíši od koncepčnej fázy. Aspoň na prvý pohľad. Nový model bude prvým samostatným modelom divízie M od čias M1, ktoré vznikalo na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Bude však rybou v úplne inom rybníku, lebo svoj športový potenciál schováva v naozaj obrovskej karosérii SUV.

BMW-XM-7

Najskôr si teda ale ujasnime pojmy. Hovoríme, že SUV, ale automobilka by s nami nemusela súhlasiť. Svoje vozidlá totiž tituluje SAV, čo znamená, že slovo úžitkové vymenila za aktívne, čo má vyjadrovať životný štýl majiteľov. A práve BMW XM bude aktívne naozaj veľmi, vzhľadom na parametre, ktoré ponúkne.

V prvom rade treba brať do úvahy, že aj napriek 5-miestnej konfigurácii bude tento model postavený v hierarchii ešte nad BMW X7. Z neho tak trochu preberá časti predku, konkrétne dvojposchodové svetlomety. Sú samozrejme adaptívne a využívajú LEDkovú a laserovú technológiu. Celkom prekvapením je menšia maska chladiča, ktorá má ale dvojité lemovanie. Vnútorný lem je z LEDkových pásov a ten vonkajší zase vytvára zlatá obruč. Reálne tento predok vyzerá ešte menej kontroverzne ako ten na novej generácii BMW radu 7, či spomenutej upravenej verzii BMW X7.

BMW-XM-10

Na boku vyniknú extrémne disky kolies s priemerom až 23 palcov. Tie majú vzadu šírku pneumatiky vzadu 315 mm, aby aj ťažké vozidlo malo stále dostatočný kontakt s vozovkou. Potrebuje ho nielen kvôli výkonu, ale najmä kvôli hmotnosti. Zadná časť prináša extrémne široké svetlomety, znova s LEDkovou technológiou, prípadne využitím alternatívy OLED. Popri svetlách však veľmi výrazne pôsobí aj obrovský zadný difúzor, ktorý ponúka priestor pre 4 koncovky výfuku. Tie nie sú tradične vedľa seba, ale po dvojiciach na stranách nad sebou. Nakoniec táto sériová verzia zvonka vôbec nevyzerá tak kontroverzné, ako sa čakalo podľa prvých náhľadov na pôvodnú fázu konceptu, ale pritom je na prvý pohľad navlas rovnaká.

Interiér je tiež výrazne umiernenejší a znova prináša riešenia, ktoré už automobilka využíva v iných modeloch. Päťmiestne usporiadanie dostalo inú zadnú lavicu ako koncept. Tentoraz to nie je štýl domáceho gauča, ale tradične tvarované plochy na sedenie. Sú omnoho štandardnejšie a bližšie k tomu, čo má napríklad BMW M5 tejto generácie. Predná časť interiéru je ešte väčším prekvapením. Tu nie sú takmer žiadne výstrelky. Jasné sto LEDiek v stupnici na osvetlenie môže pripadať niekomu ako zaujímavé, ale toto riešenie už dávno používa napríklad Rolls-Royce. Ďalšou vecou je použitie zakriveného skleného povrchu, ktorý prináša všetky informácie systému iDrive 8. Toto už je celkom štandardné prevedenie moderných BMW.

BMW-XM-11

Najväčším prekvapením je však použitie úplne obyčajného volantu. Nie, toto auto nemá volant z elektrického BMW iX, ktorý by predvádzal šesťuholníkový tvar. Toto je naozaj štandardný volant, ktorý môžete vidieť aj v iných modeloch s logom M. Takisto zaujímavo pôsobí aj použitie klasickej radiacej páky. Veď pri modernizovanej verzii BMW radu 3 ju nahradil malý prepínač kvôli zjednodušeniu línií stredového panelu. Dokonca tu je aj štandardné koliesko. Tento panel si automobilka určite požičala priamo z BMW X5 M. Reálne však treba uznať, že klasické koliesko je perfektné na ovládanie a má aj dotykovú plochu na písanie písmen pri zadávaní adresy. Toto napríklad sklené koliesko v BMW iX podporovať nikdy nebude. Miesto drahokamu vsadeného v dreve je tu úplná klasika. Z futuristického a kontroverzného interiéru sa teda BMW podarilo spraviť niečo, čo bude použiteľné každý deň a bez reptania. Vlastne celé auto vyzerá omnoho umiernenejšie. A to aj napriek dĺžke 5110 mm, šírke 2005 mm a výške takmer 1800 mm. Rázvor osí kolies sa dostal na rovnakú úroveň ako má BMW X7, čiže na 3105 mm. Takéto masívne auto vrátane veľkého motora, elektromotora a batérií s kapacitou 25,7 kWh, váži 3 tony.

S hmotnosťou sa pobijú nielen masívne pneumatiky, ale aj podvozok, ktorý ma systém aktívneho vyrovnávania náklonov so 48-voltovým systémom. Ten prichádza z mild hybridnej sústavy, ktorá je súčasťou novej generácie motora V8 s objemom 4,4 litra. Agregát s označením S68 produkuje už v základnom stave naozaj slušných 360 kW (489 k) a k nemu sa pridáva elektromotor, ktorý má ďalších 145 kW (197 k). Celkovo je výkon základnej verzie pohonu M Hybrid až 480 kW (653 k) a krútiaci moment je celkovo 800 Nm. S týmito parametrami dokáže trojtonový špeciálny šprintovať na stovku za 4,3 sekundy a maximum ju štandardne obmedzené na 250 km/h. Reálne však môže maximum stúpnuť príplatkom za balík M Driver’s Package, ktorý limit posunie na 270 km/h. Ak sa na to budeme pozerať z hľadiska ekologickej jazdy, tak toto BMW dokáže na nabitie prejsť až 87 km, podľa režimu WLTP. Výhradne na elektrickú energiu má maximálnu rýchlosť 140 km/h.

BMW-XM-2

Na jeseň v roku 2023 sa začne vyrábať druhá alternatíva, ktorá ponúkne ešte viac výkonu. Bude označená ako XM Label Red a bude prvým modelom z novej série vozidiel Label. Táto alternatíva vyžmýka z osemvalca výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment až 750 Nm. Celkové údaje by sa tak mali dostať na 550 kW (748 k) a krútiaci moment by mal presiahnuť 1000 Nm. Táto verzia je však stále v štádiu vývoja a reálne hodnoty BMW oznámi bližšie k dátumu predaja vozidla. Jedno je však jasné, konkurentov veľa nebude. Ak sa teda Lamborghini nerozhodne spraviť zo svojho Urusu plug-in hybrid, prípadne po niečom podobnom nesiahne Ferrari s novým modelom Purosangue, tak bude BMW XM jediným hráčom na tomto pieskovisku. Síce veľmi malom a takom, ktoré málokto využije, ale stále jediným. Toto auto je ukážkou potenciálu hybridnej technológie a teoretickou ukážkou toho, s čím by mohla prejsť budúca generácia BMW M5, či X5 M.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW