Siedma generácia BMW radu 7 je tu, spravte si názor

BMW aktuálne predstavilo už siedmu generáciu BMW radu 7 ako model , ktorý bude mať v ponuke nielen tradičné spaľovacie agregáty, ale ponúkne aj plne elektrickú alternatívu. Týmto krokom automobilka zahájila ťaženie proti všetkým konkurentom a menovite aj Mercedesu, ktorý má na rovnaké energetické zdroje dva modely. Novinka z Mníchova však vyvoláva búrlivé diskusie kvôli svojmu vzhľadu.

Prvé obrázky, ktoré BMW uvoľnilo vyvolali veľmi rozporuplné reakcie. Niekomu sa nový štýl BMW páči, niekomu absolútne nesedí. Je to však krok do budúcnosti a treba si spomenúť na dizajnové kúsky Chrisa Bangla, meniace ponuku automobilky na začiatku milénia na úplne iné línie. Nová generácia ikony luxusných vozidiel je naživo omnoho krajšia ako na fotkách. Stačí si len predstaviť, že vrchný pás svetiel, LEDkové denné osvetlenie, je vlastne akési obočie ku spodným svetlometom obstarávajúcim všetky ostatné funkcie. Aby svetiel nebolo príliš málo, tak BMW prichádza s novou verziou masky chladiča. Obrovské ľadvinky sú lemované svetelným pásom a pôsobia tak ešte zaujímavejšie, najmä v prítmí a v tme.

Výraznou zmenou ponuky bude absencia krátkej verzie modelu. Tú predsa čiastočne nahrádza osmička Gran Coupe a sedmička sa tak môže orientovať plne na luxus pre pasažierov vzadu. Reálne bude v ponuke teda iba dlhá verzia zaberajúca 5,3 metra. A aby bol luxus naozaj dokonalý, tak na bokoch pod dverami sú doplnkové ultrazvukové senzory. Nie sú tam kvôli parkovaniu, ale kvôli elektrickému otváraniu všetkých dverí. Stačí tak stlačiť tlačidlo v nových kľučkách a dvere sa otvoria úplne automaticky.

Zadok nového modelu má úplne jednoduché línie a evidenčné číslo sa presťahovalo z veka kufra do nárazníka. Vyniknú tak tri poschodia dizajnových riešení. Spodná časť patrí evidenčnému číslu v zaujímavom nárazníku stredná je úplne jednoduchá a hladká a tá vrchná prináša veľmi pekne stvárnené zadné svetlá. Znova platí to, že pôvodné fotky, ktoré BMW uvoľnilo sú omnoho menej pútavé ako auto naživo.

Ak exteriér rozdeľuje ľudí na dva tábory, tak interiér dokáže šokovať rovnako veľkou silou. Má úplne futuristické stvárnenie a pritom je to už produkčná verzia vozidla. Automobilka zobrala veľkú inšpiráciu z modelu BMW iX, ktorý je elektrickým SUV. Vidno to na veľkej zakrivenej obrazovke skrývajúcej dva displeje. Jeden je pred vodičom a ukazuje klasické údaje o jazde a druhý je v strede. Stredný displej zobrazuje nový, teda najnovší informačno-zábavný systém iDrive 8. Jeho ovládanie je možné nielen hlasom, gestami, dotykom, ale najmä tradičným kolieskom na stredovom tuneli. BMW svojej vrcholnej priečke v modelovej ponuke nechalo najlepší ovládací prvok, ktorý bol pre podobné systémy vymyslený. Aj v tomto prípade je koliesko vyrobené z krištáľu a podporuje nielen krútenie, ale aj posuny do strán a potvrdzovanie. Čiže presne tak ako sme pri BMW zvyknutí. Zaujímavá je aj krištáľová lišta cez celú šírku prístrojovej dosky. Prináša možnosť podsvietenia a reaguje tak na rôzne zmeny a rôzne nastavenia vozidla.

Ešte zaujímavejšia ako predná časť kabíny je tá zadná. Tu automobilka myslela naozaj na extrémny luxus a tiež, aby boli všetky prvky takmer dokonale prevedené. Každý pasažier má na dverách displej, ktorým ovláda zadnú časť informačno-zábavného systému. Po stlačení jedného z virtuálnych tlačidiel sa vyklopí obrovský displej za zadnymi sedadlami. Je zavesený pod panoramatickou strechou a sklápa sa dole. Ten ponúka buď možnosť zobrazenia jedného programu pre oboch pasažierov, alebo si títo dvaja môžu displej rozdeliť na samostatne obrazovky a každý môže mať svoj vlastný filmový, či iný zážitok. Ak však zvolia režim divadla, či skôr kina, tak sa nielenže ukáže masívny displej, ale zatiahnuu sa všetky rolety, aby okoloidúci nevideli, čo pasažieri pozerajú. O tom, že majú obaja dostupné vyhrievanie, ventiláciu a aj masážne funkcie sedadiel, ktoré sú nastaviteľné asi vo všetkých možných smeroch, netreba ani hovoriť. Všetko je v aute prispôsobené najmä tomu, že ho bude šoférovať najatý šofér a majiteľ pôjde pekne na zadnom sedadle. Aj preto sú použité elektrické motory na otváranie dverí. Aby sa majiteľ cítil naozaj ako VIP.

Ponuka agregátov pre novú sedmičku bude na našom trhu veľmi zaujímavá. Základom bude naftový trojlitrový šesťvalec s valcami v rade a označením 740d xDrive. Ako už samotný názov napovedá auto bude mať štandardne pohon všetkých štyroch kolies. Druhým krôčikom ku poznaniu je vedomie, že aj tento agregát bude mať mild-hybridnž doplnok, celkový výkon 221 kW (300 k) a krútiaci moment 670 Nm. Na stovku sa táto verzia dostane za 6,3 sekundy a automobilka oznámila, že v cykle WLTP bude mať spotrebu medzi 5,9 a 6,9 litrami, v závislosti od zvolenej výbavy a celkovej hmotnosti vozidla. Tento agregát sa v ponuke objaví na jar roku 2023.

Rovnaký dátum uvedenia na trh budú mať aj dve plug-in hybridné verzie sedmičky. Tá základnejšia ponesie označenie 750e xDrive a ako vidno z názvu, tiež bude mať pohon všetkých kolies. Bude mať však trojlitrový radový šesťvalec spaľujúci benzín, celkový systémový výkon 360 kW (490 k) a krútiaci moment 700 Nm. Takéto ústrojenstvo dokáže veľkú limuzínu katapultovať na stovku za 4,9 s. Maximálna rýchlosť na elektrickú energiu bude 140 kilometrov za hodinu a na spaľovací agregát až 250 kilometrov za hodinu. Pritom na plné nabitie má prejsť 80 až 89 kilometrov. Ešte vyššie v ponuke bude verzia M760e xDrive, ktorá bude mať síce rovnaký motor, ale výkon sa dostane až na 420 kW (571 k). Krútiaci moment bude vskutku masívnych 800 Nm. Tieto parametre sú zárukou, že auto dokáže vystreliť na stovku za 4,3 sekundy. Pri verzii M760e bude dojazd na nabitie o niečo kratší a bude dosahovať 80 až 84 kilometrov.

Zaujímavosťou bude určite model i7 xDrive60, ktorý bude plne elektrický a bude tak konkurovať Mercedesu EQS. V tomto prípade bude mať batériu s kapacitou 102 kW, vďaka ktorej prejde na nabitie až 625 kilometrov. Aj tu bude záležať od samotnej výbavy a celkovej hmotnosti. Celkový dojazd sa môže o pár kilometrov znížiť ak bude auto ťažšie. Podľa normy je interval od 590 do 625 kilometrov. Dôležité však je, že zrýchlenie na stovku je za 4,7 sekundy a auto ponúka absolútne ticho, ktoré ozvláštňujú len zvuky BMW Iconic Sounds, ktoré skomponoval hudobník Hans Zimmer podpísaný pod soundtrackmi k mnohým filmom.

Zo všetkých verzii sa na trh najprv dostane práve elektrická verzia, ktorej objednávkové formuláre sú už teraz dostupné a dodávky sú naplánované už do konca roka. V Nemecku je aktuálne rozbehnutý aj konfigurátor s cenami. Na nemeckom trhu je základná cena i7 xDrive60 138 310 eur.

 

Aktuálna ponuka vozidiel BMW