Škoda Kamiq aj Škoda Scala podstúpili facelift v strede života

Automobilka Škoda má v súčasnosti veľmi vyrovnané portfólio siahajúce od malých áut až po tie, ktoré sa bez problémov dajú zaradiť do strednej triedy. Medzi tie menšie patrí paradoxne aj Škoda Scala, ktorá je ale dostatočne veľká, na to aby mohla konkurovať možno aj Volkswagenu Golf. Rozhodne má na to viac miesta na zadných sedačkách. A rovnako veľký je aj Kamiq, čo je vlastne trochu terénnejšie prevedená alternatíva ku Scale. Práve tieto dva modely sú spriaznené a aktuálne prešli modernizačným procesom.

Začnime ale pekne od začiatku. Automobilka oba modely postavila zhodne na platforme MQB A0, čiže tej menšej. To rozhodne predurčuje aj použite motorov. Kým na začiatku predaja oboch vozidiel v cenníkoch figurovala aj alternatíva s označením TDI, čiže na naftu, po modernizácii na toto môžeme zabudnúť. V ponuke budú len motory TSI spaľujúce benzín. Základom bude litrový trojvalec s výkonom 70 kW (95 k), ktorý môže mať iba manuálnu prevodovku so šiestimi stupňami. Rovnakú prevodovku ako základ používa aj alternatíva s výkonom 81 kW (110 k). Tá však môže za príplatok dostať aj 7-stupňový automat s dvomi spojkami. Najvýkonnejší motor prinesie zase iba automat so siedmimi stupňami, ale bude to štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 110 kW (150 k). Aj keď Kamiq vyzerá ako terénnejšia verzia, stále bude mať iba pohon prednej nápravy.

Skoda-Kamiq-facelift-02Tu sa toho veľa nezmenilo, ale poďme sa pozrieť na to, čo sa udialo na prvý pohľad. Tak Kamiq, ako Scala dostali novú tvár. Oba modely majú zmenenú prednú masku a zmenené nárazníky. Omnoho dôležitejšie je však svetelné rozloženie. Základom budú LEDkové svetlá, ale tieto modely konečne dostanú, za príplatok, aj maticové LEDky, ktoré sú schopné rozdelenia lúčov podľa toho ako je treba. Majú jednotlivé segmenty, ktoré možno vypínať a vyrezávať z celkového osvetlenia a jej okolia.

Podobná zmena, ktorá zlepšuje svetlá sa udiala aj v zadnej časti. Tu prichádza nové prevedenie zadných svetiel s viacerými verziami. Najdrahšia a najlepšia ponúkne aj sekvenčné smerovky. Kamiq tu prišiel ešte kúsok ďalej a v nárazníku má aj nové LEDkové hmlovky. Zmeny dizajnu završujú iné tvary zliatinových diskov, ktoré predvádzajú oba modely s priemermi do 18 palcov. Väčšina z nich bude mať aerodynamický tvar. Škodovka hovorí o deviatich farbách pre každý z modelov, pričom Kamiq bude mať špecialitu vo forme oranžovej Phoenix a Scala zase pre seba ukoristila sivú Steel.

Zvonka by asi stačilo, zmeny pokračujú aj v interiéri. Najväčšou zmenou bude úplne nový panel ovládania klimatizácie, ktorý ale stále zostáva pri tradičných tlačidlách a neprechádza ku dotykovým plochám. To je výrazne pozitívna správa pre kohokoľvek, mladého či staršieho. Kým základné verzie budú mať pred vodičom displej s uhlopriečkou 8 palcov, za príplatok môže byť až digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca. Stredový displej s možnosťou bezdrôtové zrkadlenia mobilných telefónov obidvoch najpoužívanejších platforiem má štandardne 8,25 palca a dva kruhové otočné ovládače. V balíku Navi je displej s uhlopriečkou 9,2 palca, niekoľko softvérových tlačidiel a absencia otočných elementov. V interiéri ešte Škoda siahla po nových látkach na čalúnenie, ktoré dokážu, že to mysli vážne s ekológiou. Sú z udržateľných a recyklovaných materiálov.

Skoda-Scala-Facelift-03

Veľká zmena prichádza pri pohľade na výbavy. Úplný štandard bude teraz nazvaný Essence, nad ním bude výbava Selection a vrcholom, z pohľadu výbav a športového naladenia bude zase Monte Carlo. Príde s klasickými odznakmi na blatníkoch, ale aj so štandardne použitými maticovými LEDkovými svetlami a svetlami Top LED v zadnej časti. Štandardom pre túto výbavu budú 17-palcové zliatinové disky, ale v ponuke budú aj 18-palcové, ktoré sú v príplatkoch. Interiér zase ozvláštnia inak tvarované športovejšie sedadlá a hlavne lepšia výbava s väčšími displejmi. Veď viac displejov, lepšie auto, nie? Alebo je to väčší displej, lepšie auto?

Automobilka Škoda začne inovované modely predávať už tento rok a onedlho ich môžeme nájsť v cenníkoch a konfigurátoroch. Je to zásadný posun vpred a ešte výraznejšie rozdelenie cieľových zákazníkov. Kým doteraz boli obe auta približne pre rovnakého zákazníka, Kamiq sa po modernizácii profiluje ako viac moderné auto pre mladých ľudí a Scala bude pre majiteľov s konzervatívnejšími náladami a obľubou konzervatívneho dizajnu.  O cenách je ešte skoro hovoriť, ale pri tom ako sa v ostatnej dobe ceny nových áut vyvíjajú je predpoklad, že budú o kúsok vyššie.

Aktuálna ponuka vozidiel Škoda