Zabudnite na MPV, Renault Espace je už plnohodnotné SUV

Francúzska automobilka Renault predstavila novú generáciu modelu Espace. Je v poradí šiesty s týmto menom a na predchodcov takmer nenadväzuje. Pôvodný Renault Espace bol totiž prelomový a predstavil sa v roku 1984 ako jedno z prvých MPV, ktoré uzreli svetlo sveta. Vlastne bol prvým minimálne v Európe. O celkové prvenstvo sa trochu bije s Chryslerom Voyager. Ďalšia vec je, že už predchádzajúca generácia Espace, tá piata, využila niektoré detaily zdieľané s crossovermi. Ani to nepomohlo, teraz je Espace výlučne SUV. Tento nový, šiesty.

Šiesta generácia modelu Espace sa predstavila ako klasické SUV. Ak sa na vozidlo pozriete a budú vám familiárne zvolené línie, tak už ste asi videli model Austral od automobilky Renault. Od toho to je Espace samozrejme väčší, ale stále je možné ho nazvať aj Grand Austral a nechať meno Espace dôstojne dožiť. Dôstojne dožiť a zostať legendou v historickom v ponímaní. Zmena kategórie totiž nie je úplne optimálna pre imidž modelu. Svoje by vedel hovoriť Ford s Pumou, ale aj Mitsubishi s Eclipse Cross.

RenaultEspace-23 

Nový Espace teda využíva prednú časť z nového Australu, ale oproti predchodcovi s rovnakým menom je o 14 cm kratší a dokonca o 215 kg ľahší. Je to aj z dôvodu, že napríklad interiér určite nedosahuje rovnakú šírku ako pri predchodcovi. Má totiž viditeľné rezervy na zadných sedadlách. Predchodca ešte stále zvládal umiestnenie 3 pasažierov na troch samostatných sedadlách, prípadne troch detských sedačiek, čo nová verzia zvládať určite nebude. Bude však dostupná ako sedemmiestny automobil, ale aj ako päťmiestny. Ak zvolíte 7-miestnu verziu, tak vám zostane batožinový priestor s objemom 159 litrov. Päťmiestna verzia bez akýchkoľvek sedadiel v treťom rade zase príde s objemom 777 litrov, v závislosti od nastavenia operadiel. Máme však aj hodnotu, ktorú dosahuje sedemmiestna verzia po sklopení všetkých piatich zadných sedadiel a ponechaní len vodičovho a spolujazdcovho miesta. V takom prípade je objem až 1 818 litrov. Ak by to bolo málo, tak stále viete v interiéri nájsť odkladacie priestory s celkovým objemom až 39 litrov, v ktorých môžete s prehľadom stratiť nejednu drobnosť.

Tým, že automobilka siahla na celkovú veľkosť a auto je menšie, treba priestor navodiť aspoň vizuálne. K tomu má slúžiť naozaj masívna presklená strecha s rozmermi 1,33 x 0,84 m. Ak má strecha veľký rozmer, tak obrovské sú aj displeje v prednej časti. Obrovské? Vzhľadom na predchodcu áno, ale už sú aj hráči, ktorí ponúkajú extrémnejšie hodnoty. Pred vodičom je štandardne 12,3-palcový displej zobrazujúci všetky informácie o jazde a v strede je 12-palcový dotykový displej ovládajúci online informačno-zábavný systém. Automobilka ponúkne aj 9,3-palcový head-up displej, ktorý bude ale za príplatok. Štandardom však bude bezdrôtové pripojenie mobilných telefónov, pričom ani vybíjanie nebude zásadný problém. Veď Espace ponúkne nielen možnosť bezdrôtového nabíjania, ale aj využitia dvoch dvanásťvoltových zásuviek a dvoch USB-C konektorov v každom jednom rade sedadiel.

RenaultEspace-19 

O pohon vozidla sa už nebude starať žiadny naftový agregát. Tie sú už pre Renault zjavne mŕtve a najzaujímavejšou pohonnou jednotkou nového Espace bude hybrid bez možnosti nabíjania. Ten využije ako základ trojvalcový motor s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kW (130 k), pričom jeho krútiaci moment bude 205 Nm. Rovnakých 205 Nm bude mať druhý motor, ktorý bude elektrický a bude mať zase výkon 50 kW (68 k). Tretí motor bude štartér-generátor s výkonom 19 kW (25 k) a krútiacim momentom 50 Nm. Automobilka hovorí, že celkovo tieto čiastkové motory dávajú spolu až 147 kW (200 k).

Výkon vozidla sa však nedostáva až tak dobre do reality, lebo na stovku sa vozidlo dostane až za 8,8 sekundy a maximum je 175 km/h. Zaujímavejší je však pohľad na spotrebu. V kombinovanom cykle dokáže Espace s týmto ústrojenstvom jazdiť s priemerom 4,7 litra benzínu na 100 km. Emisie CO2 sú pritom len 105 gramov na kilometer. Takže je jasné, kde bola priorita pri vývoji. Neboli to dynamické parametre, boli to spotrebové hodnoty.

RenaultEspace-29 

Pritom podvozok je naozaj zaujímavý a využíva viacprvkové zadné zavesenie s možnosťou natáčania zadnej nápravy. Natáčanie dokáže znížiť hodnotu priemeru potrebného na otočenie z 11,6 m na 10,4 m. Je to kvôli tomu, že pri rýchlostiach do 50 km/h sa zadné kolesa natáčajú v opačnom smere ako tie predné. Nad 50 km/h sa natáčajú do tej istej strany, aby pri dynamickejších prejazdoch, ktoré sú v rozpore s pohonnými jednotkami, dokázal Espace lepšie podržať v zákrutách.

Objednávky nového modelu môžete odovzdať už začiatkom jari tento rok, čiže v apríli a reálne autá sa dostanú k zákazníkom možno koncom roka. Ak sa pozriete von, tak je otázne, či máme jar, či leto, či zimu, alebo čo, ale určite sa so zástupcami Renaultu dohodnete. V ponuke budú pravdepodobne aj mild hybridné motory, ktoré Espace zoberie svojmu menšiemu bratovi menom Austral. A komu bude vlastne konkurovať? Má na muške všetky vozidlá tejto veľkosti so 7 sedadlami. Sem by sa dal napríklad zarátať Peugeot 2008, ale aj Hyundai Santa Fe a prípadne aj Kia Sorento a vozidlá od koncernu Volkswagen. Ceny ešte známe nie sú, ale odhadujeme, že oproti Australu bude Espace o 2 000 € až 3 000 € drahší.

Aktuálna ponuka vozidiel Renault