Mercedes ukázal vrchol triedy S, má 800 koní

Mercedes ukázal, že keď chce, tak vie spraviť úplnú šialenosť. Teda vlastne adaptovať úplnú šialenosť na použitie v iných vozidlách. Prichádza totiž nová verzia Mercedes-AMG S63 e-Performance. Ak sa domnievate, že technológia, ktorú používa je zo štvordverového AMG GT, ktoré nesie rovnaký prídavok k menu, tak máte pravdu. A ak si myslíte, že bude stáť na vrchole ponuky triedy S, tak sa tiež nemýlite.

S63-E-perf-02 

Ale poďme pekne postupne, zvonku si novú verziu modelu asi ani nevšimnete. Možno zaregistrujete, že má nabíjací otvor pod rovnakou krytkou na opačnej strane ako má krytku nádrže. Ale to je tak všetko. Inak vyzerá ako klasický model AMG, kľudne aj obyčajné S63. Má teda iné nárazníky, veľké kolesá, ale má aj vzadu výraznejší difúzor. Viac zmien naozaj nebolo nutné robiť. A to isté platí aj pre interiér. Tu pribudla hlavne nová sekcia na displeji, ktorá informuje o toku energie. Toto je totiž plug-in hybrid.

Mercedes sa teda pustil do príprav modelu celkom zhurta a kombinácia pohonného systému prichádza s celkovým výkonom 590 kW (800 k), ale ešte zaujímavejším krútiacim momentom 1 430 Nm. Nie, nie je tam preklep, naozaj je to toľko ako má 6 bežných naftových motorov s objemom 1,5 litra  To by mohlo stačiť na zrýchlenie na stovku za 3,3 sekundy. Maximum je u nás štandardne obmedzené na 250 km/h, ale v prípade príplatku za balík AMG Driver’s Package je táto hodnota posunutá až na 290 km/h.

S63-E-perf-03 

Už samotný benzínový štvorliter s dvomi turbami a usporiadaním valcov do V, konkrétne s 8 valcami, produkuje slušných 450 kW (612 k), ktoré prichádzajú pri 5500 otáčkach a výkon začne klesať až pri 6500 otáčkach. Medzi 2500 až 4500 otáčkami je zase dostupný maximálny krútiaci moment s hodnotou 900 Nm. Benzínovému motoru vpredu sekunduje elektromotor umiestnený vzadu, ktorý ma štandardne výkon 70 kW (95 k) a krútiaci moment 320 Nm. Na 10 sekúnd však môže výkon zvýšiť na 140 kW (190 k). Pre tento motor automobilka pripravila dvojstupňovú prevodovku, ktorá druhý stupeň radi pri rýchlosti 140 km/h. Ak tipujete, že to je podobný systém ako má spomenuté štvordverové AMG GT, tak máte znova pravdu.

Zadný elektrický motor čerpá energiu z batérie, ktorá ponúka kapacitu 13,1 kWh. Batéria je tiež umiestnená vzadu, až pri náprave, aby bola čo najbližšie motoru a predišlo sa akýmkoľvek stratám. Je to z dôvodu, že elektrický motor potrebuje výkon okamžite a to znamená jediné. Tento plug-in hybrid vonkoncom nie je stavaný na maximálny dojazd, ale je stavaný na maximálny výkon. Pritom je možné ho nabíjať výkonom až 3,7 kW.

S63-E-perf-07 

Kým zadný motor má svoju dvojstupňovú prevodovku, predný ma tiež jednu. Mercedes použil 9-stupňový hydrodynamický menič a celý systém spolupracuje s pohonom všetkých 4 kolies. Nielen s ich pohonom, ale aj so zatáčaním. Zadná náprava sa dokáže natočiť až do uhla 2,5 stupňa. Vozidlo stojí na adaptívnom vzduchovom podvozku, ktorý od rýchlosti 120 km/h posunie sedan o centimeter bližšie k zemi. S63 e-Performance má aj aktívne stabilizátory vyrovnávajúce náklony v zákrutách a aktívne sú aj úchyty motora, ktoré sa prispôsobujú jazdným podmienkam. Výraznou výhodou novinky je pridané výstuženie. Pozostáva z hliníkového stabilizátora pod spaľovacím agregátom a rozpery medzi tlmičmi. Vzadu sú rozpery tiež a aj spodné výstuženie prichádza v podobnom prevedení.

Zastavenie obrovského sedanu s vysokým výkonom majú zabezpečiť brzdy s priemerom 15,7 palca vpredu, do ktorých sa zahryzávajú 6-piestikové strmene a vzadu je to jeden piestik na 15-palcové koláče. Toto je však iba základná verzia, za príplatok bude možné zvoliť aj sadu keramických kotúčov. S63 e-Performance tak bude druhým modelom, ktorý dostane šialený a výkonný systém pohonu. Očakáva sa, že na trhoch sa objaví už v prvej štvrtine budúceho roka. Očakáva sa tiež, že základná cena modelu bude presahovať 150 000 €. A vlastne to vyzerá, že minimálne na našom trhu je toto jediná možnosť, keďže v cenníkoch už akosi S63 bez elektrickej dopomoci nenájdeme. Nech to je ako chce, Mercedes bude mať komparatívnu výhodu oproti svojim konkurentom najmä v tabuľkách. Žiadny iný z nich totiž neponúka hodnoty výrazne vyššie ako šesťsto koní. To znamená, že Mercedes si vzal korunu najvýkonnejšieho bežne dostupného luxusného sedanu u nás.