Volkswagen Tiguan znova posunul to, čo je v triede štandard

Na Volkswagen Tiguan sme už všetci zvyknutí, Ale verzia po modernizácii má stále veľkú šancu zaujať. Je na trhu len niečo cez rok a postupne pribúdajú nové a nové verzie. Dnes som mal možnosť pozrieť sa na zúbky alternatíve s dvojlitrovým turbomotorom spaľujúcim výnimočne benzín. Je to deviácia oproti štandardu, ktorý v mysli slovenských spotrebiteľov predstavuje dvojlitrové TDI. Dvojlitrový benzínový motor je spojený s automatickou prevodovkou so siedmimi stupňami a s pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion, ktorý využíva medzinápravovú spojku Haldex najnovšej generácie. Čo vás dokáže zaujať na tomto aute a čím má šancu prilákať v rámci tvrdej konkurencie?

PB209736aa 

Priepastný rozdiel

Volkswagen modernizáciou priblížil vzhľad Tiguanu k ostatným autám, najmä však svetlami k novšiemu Golfu. Majú predsa rovnaký výbežok do boku. Navonok veľmi jemná a decentná úprava však vyústila v to, že verzia pred faceliftom zrazu vyzerá trochu zastaralo. Nie, keď sa na ňu pozeráte samostatne, tak stále vyzerá normálne a príjemne ako moderné vozidlo, ale v momente ako vedľa tej staršej postavíte túto novú, tak vidíte, že jedna z nich má zastaralé prvky a už nepôsobí tak sviežo. Novinka teda nielen priniesla ľahšie tvarovanie, ale aj možnosť použitia adaptívnych LEDkových svetiel s nastaviteľnými lúčmi IQ.Light. To vykrajuje lúče podľa aktuálnej situácie a zabezpečuje dobrý výhľad a aj neoslepovanie okolitých vodičov.

Bočný profil, našťastie, ostal úplne rovnaký, teda až na spomenuté svetlá zasahujúce do tejto časti a zadok znova prináša odľahčené línie svetiel. Najviac tieto zmeny vidno pri pohľade na verziu R-line, alebo na plnohodnotný model R, ktorý tiež v ponuke figuruje, ale má o mnoho vyšší výkon ako obyčajný benzínový dvojliter.

PB209753aa 

Priestorová mágia

Je zaujímavé sledovať ako veľký priestor sa Volkswagenu podarilo na pôdoryse Tiguan dosiahnuť. Na predných miestach je, samozrejme, priestoru relatívne veľa, ale viac prekvapí ponuka na zadných sedadlách. Tu si nájde miesto každý a dokonca si dokáže aj nastavovať operadlo v určitom rozsahu. Ten zároveň mení objem batožinového priestoru, celkom logicky. Základný objem je však naozaj štedrých 615 litrov a Tiguan s nimi prichádza aj napriek štvorkolke a napriek rezerve pod podlahou. Po sklopení sedadiel vie vzniknúť priestor s objemom až 1 655 litrov.

Vnútorný priestor Tiguanu, aj verzie R-line, je celkom štandardný a dá sa povedať, že trošku nudný. Žiadny výrazný výstrelok sa tu nekoná, všetko je tvarované pekne podľa spoločenskej požiadavky účelovo a jednoducho. Dokonca aj samostatná klimatizácia je úplne jednoduchá, aj keď má iba dotykové ovládanie miesto štandardných tlačidiel. Toto sa faceliftom zmenilo, lebo Tiguan pred modernizáciou ponúkal ešte klasické tlačidlové prístupové body na ovládanie funkcií vetrania.

Displej pred vodičom síce nemusíte mať v každej verzii, ale vyzerá schopne a displej v strede mu sekunduje s rozumným rozlíšením a slušnou technologickou výbavou. Z ergonomického hľadiska nie je Tiguanu naozaj čo vyčítať a azda najhorší prvok je dotykové ovládanie na volante, ktorým poľahky pustíte vyhrievanie venca a nemusíte pritom zbadať ani haptickú odozvu. Len budete mať zrazu horúce ruky.

PB209743a 

Dvojliter nemusí žrať veľa

Ako som spomenul už na začiatku, pod kapotou tohto modelu je dvojlitrový radový štvorvalec, ktorý ponúka výkon 140 kW (190 k) a cez 7-stupňový automat s dvomi spojkami poháňa všetky 4 kolesá. To je základná špecifikácia. Teraz si to rozoberme do detailu, čo to znamená z hľadiska bežného jazdenia. Jedna strana veci hovorí o reálne dobrej pružnosti agregátu a slušných jazdných výkonoch, ktoré auto reálne dosahuje. Na stovke je za 7,4 sekundy. Na bežné jazdenie sú všetky parametre viac ako dostačujúce a vodič nemá problém ani pri predbiehaní. V rámci športového režimu prichádza rýchlejšie radenie prevodovky a iná odozva volantu a akceleračného pedálu. To je ale taký štandard a dôležitý je nábeh a interval, v ktorom sú veličiny dostupné. Práve tu Volkswagen ukázal motor vhodný aj na dynamickejšie jazdenie.

Dvojliter vo veľkom aute? Čo nato spotreba? Tá vo veľkom závisí od používania pravej nohy a spomenutých dynamických vlastností auta. Jasné, dá sa jazdiť za 11 až 12 litrov, ale mne sa počas týždňa a kombinovaného štýlu podarilo, aj s diaľnicami, dostať na 8,3 litra. Pri rovnakom použití diaľnic by som mal podobnú spotrebu, obrazne, aj s Fabiou HTP. Pri absencii diaľnic a bežnej spotrebovej jazde viete mať na displeji aj sumy od 7,2 litra. V lete, pri letných pneumatikách, a bez nutnosti výrazného zahrievania motora aj interiéru, dokážete tlačiť spotrebu až niekde pod 6,5 litra. Ale to už sa musíte naozaj šialene snažiť a jazdiť veľmi opatrne. Ale dá sa to. S benzínom sa vlastne dá jazdiť aj s teoreticky naftovými hodnotami spotreby.

PB209712a 

Cena je jediná kontroverzia

Cena takto vybavené ho nového Tiguanu je 50 000 €. Je to veľa? Je to málo? Je to toľko, že za rovnakú sumu sa dal kúpiť aj predchádzajúci model Touaregu. Rozhodne nemal takúto výbavu, ale bol. A bol to o triedu väčší model, ktorý využíva úplne iný podvozok a iné agregáty. Doba sa však mení a aj ceny áut sa vyvíjajú adekvátne tomu. Preto teraz nastáva doba, kedy si bežne takto veľké SUV s pohonom všetkých 4 kolies proste za menej už ani nekúpite. Teda kúpite, ale s určitými kompromismi. Preto možno bude na mieste pozrieť si ponuku jazdených Tiguanov a neparkovať predfaceliftový model vedľa modernizovanej verzie.

PB209711a 

A ako je na tom Tiguan R?

V ponuke Tiguanu je však a výkonnejšia verzia. Nie, teraz nehovorím o alternatíve s výkonom 180 kW (245 k), aj keď tam môže byť tiež zaujímavý kompromis, ale skôr o vrcholnej možností s označením Tiguan R. Tento vrchol ponuky prichádza s výkonom 235 kW (320 k) a úplne iným zvukovým prejavom. Rozdiel v cene oproti tejto verzii je už iba necelých 10-tisíc eur, čo znamená, že ak zvládnete trochu menej komfortu, prípadne o liter vyššiu spotrebu, tak je vhodné stiahnuť práve po modeli Tiguan R, ktorý má potenciál väčšieho zachovania hodnoty ako štandardná benzínová verzia s komparatívne priemerným výkonom.

Ale toto neznamená, že by bola verzia 2,0 TSI 190 zlá, proste existuje jedna ešte lepšia. Ak však zvolíte štandardné TSI, tak budete mať auto, ktoré sa nezľakne mesta a s rozumnou spotrebou s ním budete jazdiť aj na dlhšie trasy. Motor s výkonom 140 kW (190 k) sa naozaj podaril a kombinuje nielen rozumné prevádzkové náklady, ale aj relatívne slušnú dynamiku za adekvátnu sumu.